Suvi5700
D Danve sanoi:
Aion rakentaa noin 2,2 m korkean aidan. Nyt aion kiinnittää vaakatuet ja pohdin hieman, kuinka kiinnitän ne maahan.

Olen aiemmin rakentanut matalampia aitoja ja asettanut ne silloin betonikenkiin betoniin, jonka sekoitin itse putkissa. En mielestäni siitä tullut erityisen tukevia. Ei maassa eikä kengässä ja betonissa. Sekä säännötkin olivat epävakaita kengässä.

Siksi harkitsen ostamista näistä sen sijaan. Mitä ehdotuksia teillä on, mitä minun pitäisi tehdä?

[linkki]

[kuva]
Jos aiot tehdä 2,2 m korkean aidan, 500 mm korkeat plintit eivät riitä. Vähintään 700 mielellään korkeammat.

D Danve sanoi:
Aion rakentaa noin 2,2 metrin korkuista aitaa. Nyt aion kiinnittää vaakaosat ja pohdin, kuinka kiinnittää ne maahan.

Olen aiemmin rakentanut matalampia aitauksia ja laitoin silloin betonikenkiä betoniin, jonka sekoitin itse putkiin. Mielestäni siitä ei tullut kovin tukevaa. Ei maassa eikä kengissä ja betonissa. Myös säännöt jäivät helposti epävakaiksi kengässä.

Siksi harkitsen ostaa nämä sen sijaan. Mitä ehdotuksia teillä on, mitä minun pitäisi tehdä?

[linkki]

[kuva]
Olen rakentanut osan tiheää aitaa tonttini ympärille, hieman vaihtelevalla korkeudella epätasaisen maaston vuoksi, mutta noin 1,8 metriä keskimäärin.

Pyrin kaivautumaan metrin syvyyteen käsikierukalla, piikillä, hikoilulla ja pitkillä käsillä, mutta jos on liian suuria kiviä/kalliota, se on mitä on (monesti silloin voi kiinnittää muutamia raudoitusrautakappaleita tapiksi kiveen/kallioksi).

Sitten betonia kuoppaan (menee melko paljon) ja kaksinkertaiset 50 cm betoniraudat (sisäpuolella ja ulkopuolella), jotka valan sisään.

95x95 kyllästettyjä tolppia (tolpanpätkiä, joihin betoniraudat kiinnitetään valun aikana), kolme vaakasuoraa sääntöä (70 tai 90 x45, en muista tarkalleen). 2-2,5 metriä tolppien välillä riippuen siitä, kuinka voimakkaan paineen arvioin aidan kestävän.

Todella paljon työtä, mutta se on ollut vakaa jo muutaman vuoden. Ehkä vähän överiksi betoniraudat, mutta tolpan suora valu betoniin puolittaisi työn ja betonimäärän, mutta hieman eri syistä ajattelen, että voi olla hyvä voida purkaa tai kunnostaa aita ilman uudelleenvalamista.

• Tykkään
Suvi5700
  • Laddar…
Suvi5700 Suvi5700 sanoi:
Jos haluat 2,2 m korkean aidan, 500 korkeat pilarit eivät riitä. Vähintään 700, mieluiten korkeampia.
Aivan yhtä lyhyet korvat, ja siten arvoton

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.