Kiitos, joo, luulen että tämä on hyvä.

Mikä on pään halkaisija lapsella, joka osaa ryömiä? :-)
Väli on nyt 13 cm.
Turvallisuus on hyvä asia, mutta joskus menee överiksi.

Aivan kuin äiti pienellä pulkkamäellä joka huomaa unohtaneensa kypärän eikä siksi anna lapsensa laskea.

Ainoa asia, joka on juuttunut vanhoihin portaisiimme (täsmälleen samanlaiset, mutta ilman suojuksia), on mäyräkoira. Se olisi ollut huomattavasti vaikeampi saada irti, jos suojukset olisivat olleet paikoillaan, sillä ne ovat uskomattoman jäykkiä selältään ja itsepäisiä ;-)

Hän oli vierailulla ja koulutettu metsästykseen, kuten hän on, hänen piti metsästää kissojamme, mutta portaassa oli kompostiverkko, joten kissat pääsivät karkuun yläkertaan ilman koiraa. Kissat luikertelivat "takakautta" ylös, sitä yritti myös koira, joten se asettui portaiden alle, laittoi tassunsa ensimmäiselle askelmalle, käänsi päänsä niin, että leuka oli toisella askelmalla - ja jäi kiinni. Jos hän olisi jatkanut suoraan eteenpäin ja noussut kokonaan ensimmäiselle askelmalle, kaikki olisi ollut hyvin, mutta hän näki, että kissat luikertelivat ilman, että tekivät niin....

Ajattelin tehdä pienen päivityksen. Olen nyt rakentanut koko portaat, oli vähän hankalaa keksiä, miten saisin sen näyttämään hyvältä ja miten saisin kaikki kulmat kohdalleen jne. Olen asentanut LED-valot kaikkiin noin 30 askelmaan. Nyt pitää vain tehdä viimeistelytasoite, hioa vähän, laittaa kannet tolppiin ja sitten maalata kaikki valkoiseksi.

• Sisärakennettu puuportaikko, jossa on asennettuna LED-valoja jokaisessa portaassa. Portaikko on vielä viimeistely- ja maalausvaiheessa.
  • Sisäänrakennettu portaikko puupylväillä, portaiden alla valmisteilla oleva seinä.LED-valot asennettu, viimeistely ja maalaus vielä kesken.
  • Portaat rakenteilla, peitetty levyillä, valmiina hienosäätöön ja maalaukseen. LED-valot asennettu vaiheittain jokaiselle askelmalle.
  • Portaikon rakennusvaihe, josta puuttuu viimeistely; lisätyt puupaneelit ja käsittelemätön kaide, johon on asennettu LED-valaistus.
  • Portaikko, johon on asennettu LED-valot askelmiin. Rakenteilla oleva kaide ja käsijohde näkyvät, vaatii vielä tasoitusta ja maalausta.
Ennen-kuva vertailua varten..

• Käytävä, jossa puurappuset ja vihreät seinät, kuvattuna ylhäältä ennen remonttia, yksittäinen seinävalaisin oikealla.
  • Tykkään
ToonChris
  • Laddar…
Holpers sanoi:
Kiitos, kyllä uskon että tämä toimii hyvin.

Mikä on sellaisen konttaavan lapsen pään halkaisija? :-)
Väli on nyt 13 cm.
Turvallisuus on hyvästä, mutta joskus viedään absurdiksi.

Vähän kuin äiti pikku pulkkamäessä, joka huomaa unohtaneensa kypärän eikä siksi anna lapsensa laskea.
Lapset voivat luiskahtaa läpi vartalon kanssa ja jäädä roikkumaan päästä. Kuinka hauskaa se on?

EHKEI sinulla käy lapsia kylässä, mutta talon tulevat omistajat eivät välttämättä huomaa, että portaat eivät ole lapsiturvalliset.

• Tykkään
mugatu
  • Laddar…
Sommartorparn sanoi:
Lapsi voi liukua läpi vartalollaan ja jäädä roikkumaan päästään. Kuinka hauskaa se on?

EHKEI sinulla käy lapsia, mutta talon tulevat omistajat eivät ehkä huomaa, että portaat eivät ole lapsiturvalliset.
Lapsi voi liukastua metsässä kävyllä ja lyödä päänsä. Kuinka hauskaa se on?
Ehdotan, että kielletään kaikki yli 10 cm leveät tilat yhteiskunnassa. Samaan aikaan kielletään kaikki kävyt ja kivet.

Turvapanikointi on absurdia. Miten ihmeessä lapsi voisi liukua vartalollaan askelmien välistä, 13 cm, liukua läpi koko vartalollaan ja juuttua päähänsä? Minulla on kaksi lasta, eikä kumpikaan tule läpi 13 cm raosta. Ajattele, että lapset alkavat liikkua itse ylös ja alas portaita vasta noin 2–3 vuoden iässä. On tuhansia muita todennäköisempiä vaaroja lapsen ympärillä.

Onhan olemassa monia vaaroja, mutta onhan se järkevää noudattaa olemassa olevia lakivaatimuksia. Olisi ikävää saada vankeutta siitä, että lapsi on loukkaantunut tai jopa kuollut sen vuoksi, että joskus aikoinaan piti jotain vaatimusta typeränä.

Erota laki ja rakennusnormit ja ohjeet muuten on ulkona ja pyöräilee..

Holpers sanoi:
Erota laki ja rakentamismääräykset ja ohjeet, muuten olet väärässä..
Jos haluaa olla tarkka, niin on Boverketin antamat määräykset ja ohjeet, jotka osoittavat, miten Maankäyttö- ja rakennuslakia tulee tulkita. Lain mukaan juuri Boverketin tehtävänä on tämä. Ei kuitenkaan ole vaaraa vankeusrangaistuksesta.

Jos joku saisi sen näyttämään siltä, että lapsia tarkoituksellisesti altistetaan vaaralle, niin kyllä, mutta riski on kai melko pieni.

Mutta, mitä helvettiä? Riittääkö tämä nyt? Olenko potentiaalinen lapsenmurhaaja vai vain yksi tyyppi lisää, joka on remontoinut 70-luvun porraskaiteen..? Aika tuomitsevaa. Ketju menetti fokuksen ja kuoli.

Pateettista, juuri tajusin, miksi pitäisi välttää foorumeita...

• Tykkään
Kultypjämt ja 1 muu
  • Laddar…
Nostetaan tätä ketjua hieman. Miten lopputulos oli maalauksen ja kaiken jälkeen? Pysykö se kiinni kipsillä ilman halkeamia jne?

Ajattelen itse tehdä täsmälleen kuten sinä olet tehnyt, hienoa!!!

Mielestäni teet aivan oikein poistamalla ne, jos et halua niitä, itse olen tehnyt samoin. Sen sijaan olen säästänyt palaset ullakolle, jos myöhemmät omistajat haluavat ne.

Turvallisuusnäkökulmasta olet täysin oikeassa, totta kai on typerää ottaa turhia riskejä, mutta silloin pitää varmaan poistaa kompastelu kokonaan, ajattele miten vaarallinen se on.

Olen opettaja ja olen viime vuosina työskennellyt päiväkodissa, lapset loukkaantuvat koko ajan. He liukastuvat pikkukiviin, juoksevat suuria kiviä päin, törmäävät toisiinsa, kaatuvat seisoessaan täysin paikallaan(!) jne. Mutta he loukkaantuvat käytännössä koskaan portaissa, vuoren rinteillä tai muilla paikoilla, joiden he tietävät olevan vaarallisia.

Edit: Haluaisin myös nähdä lopputuloksen.

myös innokas näkemään miten hieno trappen on! :D

lorens sanoi:
myös kiinnostunut näkemään, kuinka hienoksi portaat tulivat! :D
Kiva, että haluatte tietää. Valitettavasti se ei ole vielä täysin valmis. En ole ehtinyt toisen lapsen jne. kanssa.
Kipsi ei haljennut, mutta käytin sellaisia liuskoja, jotka tulee käyttää saumoissa.
Olemme todella tyytyväisiä. Jäljellä on asentaa askelmat, olen pohtinut, miten teen neulahuopakankaan kanssa askelmilla. Aion laittaa 4mm hieno-vanerilevyn päälle ja sitten lakata valkoiseksi.
Sitten koko portaat maalataan ja seinät ympärillä.

Tässä on vähän uudempia kuvia. Kuten näette, lapset eivät putoa askelmien välistä, koska 1 ne eivät ole 13 cm kapeita ja 2 koska meillä on silti portit. :-)

Etsin vain ns. trappikompassia, sitten asennetaan askelmat. Onko jollain yksi, jonka haluaisi myydä/lainata/vuokrata?

• Keskeneräinen valkoinen portaat, joissa puiset kaiteet. Yläportaasta riippuu köysi. Vaalea seinä ja tumma lattialaatta näkyy.
  • Valkoiset portaat, joiden askelmat odottavat viimeistelyä ohuella vanerilla, näkyvät ylhäältä. Seinässä on koristeena kehystetty kuva.
  • Portaat joissa matto, puulattia ja valkoinen kaide. Projekti kesken, koska vaiheet ja seinät odottavat maalausta ja viimeistelyä.
  • Tykkään
evson ja 4 muuta
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.