Hei.
Ajattelin jakaa rakennustelineeni, johon olen erittäin tyytyväinen, käytettyäni sitä muutaman päivän ajan nyt.

Itserakennettu rakennusteline puusta, kiinnitettynä talon seinään, henkilö seisoo telineillä suojaamassa katon sivua.

Se on rakennettu kolmesta erilaisesta palkista (C14): 45x45, 45x95 ja 45x145. Myös paneelilauta (22x95), joka minulla oli lojumassa, tuli käytettyä.

Inspiraation rakennustelineeseen sain täältä:
http://craftlab.gu.se/digitalAssets/1382/1382930_rapport-trastallningar-2011-web.pdf

Kustannus minulle oli hieman alle 4000 kr ja suurin osa palkeista on käytössä muissa projekteissa, kun olen valmis maalamaan julkisivun.

Kellaritrappien kohdalle piti tehdä pieni erikoisratkaisu, jossa jalkapari seisoo pitkittäin kulkevien 95x145 palkkien päällä. Tein näin, jotta jalkapari ei olisi tiellä kellarin oven edessä.

• Tykkään
Bengt65 ja 11 muuta
  • Laddar…
Hauskaa, että enemmän ihmisiä rakentaa telineitä "old school" :)

Rakensin myös oman ikkunavaihdolle ja julkisivun maalaamiseen. Eräs käsityöläinen, joka oli käymässä muissa asioissa, pysähtyi ja kommentoi "ei ole hetkeen nähnyt puutelinettä".

Minulle kustannukset pysyivät alhaisina, kun käytin vanhat lattiatukit, jotka olimme aiemmin purkaneet, ja alustana toimii vanha mäntylattia ja muutamat ylimääräiset terassilaudat. Ainoat uudet asiat, joiden tarve oli, olivat hieman ruuveja ja muutamat 45x95 koolaukset. Lisäksi aion käyttää sekä koolauksia että lattiatukkeja tulevissa projekteissa.

Yritin liittää kuvan ilman onnistumista... yritän myöhemmin uudelleen.

Viimeksi muokattu:
  • Tykkään
Bengt65 ja 1 muu
  • Laddar…
Yritä uudelleen.

Kiva nähdä:) olen miettinyt tehdä samoin kun minun pitää pukea talo uudestaan!
Hyvä ettei tarvitse stressata vuokratun telineen takia, joka seisoo ja maksaa pätäkkää!

M
Ajattelin itse samaa asiaa! Stressaaminen rakennustelineen vuokrakustannuksista tuntuu todella tyhmältä omatoimirakentamisessa.

Ajattelin käyttää telineitä, kuten kuvataan kirjassa Husets ABC (Per Hemgren & Henrik Wannfors, ICA bokförlag). Muuten, todella hyvä kirja kotinikkareille :)

Puusta valmistetun rakennustelineen piirros, jossa näkyy mitat ja rakenne; suunniteltu itse rakentamiseen kirjan ohjeiden mukaisesti.

husets-abc.jpg

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
  • Tykkään
Bo Rås ja 2 muuta
  • Laddar…
peternicklas
Kun vaihdoimme katon, ostin lähes uuden HAKI-telineen uusilla laudoilla. Käytin sitä 3 kuukautta ja myin sen sitten samaan hintaan, joka se maksoi minulle.

Micke64 sanoi:
Ajattelin samaa asiaa itse! Rakennustelineen vuokrakustannuksesta stressaaminen tuntuu todella typerältä itse rakentamisen yhteydessä.

Ajattelin käyttää telineitä, joita on kuvattu kirjassa Husets ABC (Per Hemgren & Henrik Wannfors, ICA bokförlag). Muuten todella hyvä kirja kotinikkareille :)

[kuva]

[bild]
Noita lankkuja, joilla pitäisi kävellä, täytyy varmaankin vahvistaa. Muuten käveleminen tulee olemaan todella huojuvaa.

Ajattelin aluksi myös käyttää 22x95 kaiteena, mutta 45x45 oli kaksi euroa halvempi metriä kohden :) Tarvitsen kyllä molempia laatuja muihin projekteihin.

• Tykkään
Kallebo ja 1 muu
  • Laddar…
M
Kyllä, sinulla on varmaan oikeus. Mutta onhan se oikeasti hyvä, että joku kirjallisuudessa on sitä mieltä, että puuteline on OK, jotta kaikkien ei tarvitse vuokrata alumiinitelineitä ja tulla turhaan vararikkoon.

• Tykkään
NoExit
  • Laddar…
Minäkin kiinnitin huomiota "ställningsplank 25x2000". Se tuntuu aivan liian heikolta 25mm lankuille 2m jännevälillä.

Ammattilaisilla näyttää olevan yleensä 45mm "lankkuja" käveltäväksi, elleivät ne ole valmiita levyjä.

• Tykkään
leffe-e
  • Laddar…
Min kunstruktion,.

Erittäin vakaa ja turvallinen ja myös helppo koota, koska se on ruuvattu yhteen.

Muutossa vinotuet irrotetaan ja jalkaparit voidaan helposti siirtää kahden miehen voimin.

45x90 pystysuora
45x45 vinotuki
45x90 poikkisääntö
3 kpl 45x220 vaakasuora lankku jokaisessa tasossa

Puiset rakennustelineet talon julkisivulla, tukevat vinotuet ja vaakapalkit. Helppo purkaa ja siirtää.

Viimeksi muokattu:
  • Tykkään
Bo Rås ja 7 muuta
  • Laddar…
hempularen sanoi:
Minäkin kiinnitin huomiota "ställningsplank 25x2000". Tuntuu aivan liian heikolta 25 mm lankku 2 m jänneväliin.

Ammattilaisilla on yleensä 45 mm "lankkuja" kuljettavaksi, ellei kyseessä ole valmiit levyt.

Mietin, jos se voi olla painovirhe, ja pitäisi olla 45 * 200? Minusta se on piirretty vahvemmaksi kuin 25 mm, vaikka tajuan, että se ei ole mittakaavassa. Jänneväli on kai lisäksi 3–4 metriä, joten 25 mm tuntuu vatsassani liian heikolta.

• Tykkään
leffe-e
  • Laddar…
M
Olet varmaan oikeassa. Paksuus vastaa paremmin 45x200. Mutta se on luultavasti jotain, joka huomataan melko nopeasti rakennettaessa.

• Tykkään
leffe-e
  • Laddar…
Kiva ketju! :) Myös minä olen tänä vuonna rakentanut telineen puusta ja olen todella tyytyväinen. Yritän ottaa muutamia kuvia. Epäilen, että olen ylimitoittanut sitä hieman, mutta "parempi katsoa kuin katua".

• Tykkään
leffe-e
  • Laddar…
Aion myös rakentaa puutelineen syksyllä. Olen kerännyt puuta pari vuotta, joten siitä tulee ilmainen. Olen vain kyllästynyt siirtelemään lautakasan, koska minulla on vähän tilaa.
Ammattityöläiset käyttävät kävelylautoihin jonkinlaista luokiteltua puuta, usein höyläämätöntä, vain sahattua.
Minulla on pari sellaista, jotka otin talteen, kun minun piti tapetoida portaita.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.