Aion rakentaa omat kattotuolit kesämökille, ja ajattelin käyttää rakennuspuuta C14-C24. Nyt olen puhunut useiden puuseppien ja "asiantuntijoiden" kanssa, ja he sanovat, ettei ole lainkaan tarpeen käyttää kalliita rahoja leimattuun puuhun, tavallinen höylätty puu käy yhtä hyvin. Jänneväli: 5m. 45x120 riittää heidän mukaansa. Mitä meidän "asiantuntijamme" täällä sanovat? Olen melko asiantuntematon tässä asiassa.

Muistelen, että lujuus riippuu oksien määrästä, mikä tarkoittaa, että luokiteltu puutavara sisältää vähemmän oksia.

matbanan sanoi:
Muistan, että kestävyys riippuu oksien lukumäärästä, mikä tarkoittaa, että luokitellussa puutavarassa on vähemmän oksia.
Puutavara voidaan lajitella joko visuaalisesti jolloin oksien koko ja määrä vaikuttavat. Tai sitten puutavara luokitellaan stressitestauksella, jossa se ajetaan pyörien väliin ja taivutus mitataan.

On ihan mahdollista käyttää ei-luokiteltua puutavaraa, jos valitsee pois huonoimmat kappaleet ja lisää hieman mitoitusta. Näin tehtiin ennen ;)

Luokiteltu puutavara on tavallista puutavaraa, joka on lajiteltu, eikä se tule erityisestä vahvakasvuisesta puulajista. Voit lajitella puutavaran ostaessasi sen. Valitse pois puutavara, jossa on oksia, oksanpaikkoja ja halkeamia. Voit myös suunnitella sahauksen siten, että jos laudassa on jokin vika, se sijoittuu mahdollisimman kauas keskeltä. Käännä laudat oikein päin, jotta jos niissä on "kaari", kaari tulee ylöspäin.

S
Vinkki on ostaa Beijerilta tai muulta vastaavalta.
Byggmaxista saa etsiä pitkään löytääkseen hienoa puutavaraa.

SBH sanoi:
vinkki on ostaa beijeriltä tai muulta vastaavalta.
rakennusmaxilta on etsittävä pitkään löytääkseen hienoa puutavaraa
Ei ole niin, että tietyt yritykset myisivät "hienoa" puutavaraa ja toiset "huonoa" puutavaraa. Ainakin niillä alueilla, joilla minä ostan, on sama toimittaja eri firmoille.

Mutta jos on epäonnea ja saapuu, kun puutavarahyllyt ovat tyhjät ja niistä on valikoima pienentynyt, ei ole paljon valinnanvaraa. Mutta se on kaikille sama. Minulle on toimitettu huonoa puutavaraa "hienosta puukaupasta", ja olen joutunut menemään Rakennusmaxiin täydentämään, ja sieltä löysin todella loistavaa puutavaraa. Joten se ei ole niin yksinkertaista kuin "Rakennusmax=huono", "Kallis kauppa=hyvä". Se voi vaihdella.

andersmc sanoi:
Ei ole niin, että tietyt yritykset myyvät "hienoa" puutavaraa ja toiset "huonoa" puutavaraa. Ainakin niillä seuduilla, missä minä ostan, on sama toimittaja eri liikkeille.

Mutta jos on epäonnea ja sattuu tulemaan, kun puutavarahyllyt ovat tyhjiä ja valikoima vähäinen, silloin ei ole paljoa valinnanvaraa. Mutta se on sama kaikille. Olen saanut huonoa puutavaraa kotiinkuljetettuna "hienosta puutavarakaupasta" ja ollut pakotettu menemään Byggmaxiin täydentämään, ja sieltä olen löytänyt aivan loistavaa puutavaraa. Joten ei se ole niin yksinkertaista kuin "Byggmax=huono", "Kallis kauppa=hyvä". Se voi vaihdella.
Juuri siksi on olemassa lajiteltua puutavaraa.

Matti_75 sanoi:
Juuri siksi on olemassa luokiteltua puutavaraa.
Ei pidä vain erehtyä luulemaan, että kaikki Beijerin myymä puutavara on luokiteltua ja Byggmaxin luokittelematonta.

S
niillä kerroilla, kun olen ollut byggmaxilla, olen joutunut seisomaan pitkään saadakseni hyvää puutavaraa.
beijerillä saa myös seistä ja lajitella.
jos beijer tai "kallis" firma toimittaa minulle huonoa puutavaraa, heidän on otettava se takaisin.
alhaisesti luokiteltu puutavara ei ole aina kovin suoraa.

andersmc sanoi:
Ei pidä vain erehtyä luulemaan, että kaikki Beijerissä myytävä puutavara on luokiteltua ja Byggmaxissa luokittelematonta.
En ole koskaan väittänyt näin. Vain että luokiteltu puutavara on parempilaatuista. Mutta se on puuta, joten se voi myös vääntyä.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.