Tarvitsen apua ullakkolattian/autotallin katon rakentamisessa. Olen yrittänyt googlettaa ja lukea säädöksistä, mutta on vaikea löytää jotain, joka sopii olosuhteisiini. Rakennan uutta sisäkattoa/ullakkolattiaa autotalliini. Autotalliosa on tällä hetkellä lämmittämätön, mutta seinissä on eristys ennestään. Tavoitteena on jossain vaiheessa jonkinlainen lämmitys, jotta sisälämpötila pysyisi muutaman asteen plussalla talvisin. Ei tule käytettäväksi autojen pysäköintiin, vaan lähinnä säilytykseen. Ullakkotila on täysin eristämätön ja siinä on vain peltikatto, ja se tulee pysymään tällaisena.

En halua, että lämpö nousee peltikattoa vasten ja aiheuttaa kondensaatiota. Ehkä se ei ole ongelma nyt, kun tila on lämmittämätön, mutta mietin tulevaisuutta, kun sinne laitetaan lämmönlähde. Minulla on jo tänään ajoittain ongelmia kondensaation kanssa peltikatolla, joka tippuu alas, joten katsonkin ullakkotilan ilmanvaihdon perään.

Ajattelen seuraavanlaista rakennetta, mutta otan mielelläni vastaan vinkkejä ja ideoita muista tavoista.

Kipsi- tai OSB-levy sisäkatoksi (OSB olisi hyvä, jotta kaikki uuden autotallin oven kiinnikkeet voidaan ruuvata kiinni)

Muovi, joka on lähellä rimoja ja taitetaan alas sisäseiniä vasten. Vai pitäisikö jättää muovi pois?

Rimat, jotka ovat alareunan runkojen päällä, jotta kipsi/OSB voidaan ruuvata kiinni johonkin.

Riittävä määrä eristystä runkojen välissä.

Lattia vanhasta lankusta, joka on yläpuolella runkojen päällä

Olen hieman huolissani siitä, että jos tulee kondensaatiota tai peltikatto joskus alkaa vuotaa, vesi valuu lankkulattialle ja sitten eristykseen. Mietin siksi, voiko laittaa kerroksen paperia lankkujen päälle eristyksen suojaamiseksi, vai aiheutanko näin kosteusongelmia?

Toivottavasti joku voi auttaa minua eteenpäin, tulen harmaapäiseksi ja enemmän hämmentyneeksi, mitä enemmän googlaan.

• Kuva autotallin yläpuolisesta avonaisesta kattorakenteesta, jossa näkyy kattopalkit ja pellistä tehty ulkokatto.
A Akerfeldt sanoi:
Tarvitsen apua ullakkoni lattiarakenteen/ autotallin katon rakentamisessa. Olen yrittänyt googlettaa ja lukea, mikä sopisi, mutta on vaikeaa löytää jotain, joka sopii minun olosuhteisiini. Olen rakentamassa uutta sisäkattoa/ullakkolattia autotallilleni. Autotalliosuus ei ole tällä hetkellä lämmitetty, mutta seinissä on eristys ennestään. Tavoitteena on jossain vaiheessa lisätä jonkinlainen lämmitys, jotta lämpötila pysyy muutaman asteen plussan puolella talvella. Sitä ei käytetä autopaikkana, vaan lähinnä varastointiin. Ullakolla on täysin eristämätön pelkkä peltikatto, ja se pysyy sellaisena.

En halua todellakaan, että lämpö nousee peltikattoon ja aiheuttaa kondensaatiota. Tämä ei ehkä ole ongelma nyt, kun autoa ei ole lämmitetty, mutta tulevaisuudessa, kun lämmitin hankitaan, se voi olla. Minulla on jo joskus ongelmia peltikaton kondensoitumisen kanssa, joten tarkistan ullakon ilmanvaihdon.

Ajattelen seuraavanlaista rakennetta mutta olen avoin vinkkejä ja ideoita muista tavoista.

Kipsilevy tai OSB-levy sisäkattoon (OSB olisi hyvä, jotta voisi kiinnittää kaikki uudet autotallin oven pidikkeet)

Muovi, joka on tukilautaa vasten ja taitetaan alas sisäseiniä kohti. Vai pitäisikö minun jättää muovin pois?

Tukilaudat, jotka ovat kiinnitettyjä ruoteiden alaosaan, jotta voi kiinnittää kipsilevyn/OSB:n johonkin.

Kunnolla eristystä ruoteiden väliin.

Lattia vanhoista laudoista, jota minulla on, ruoteiden yläpuolella

Olen hieman huolissani, että jos tulee kondensaatiota tai jos peltikatto joskus alkaa vuotaa, niin vesi tippuu lautalattialle ja sitten alaspäin eristeeseen. Siksi mietin voiko lautalattian päälle laittaa kerros paperia eristeen turvaamiseksi tai aiheuttaako se kosteusongelmia?

Toivottavasti joku voi auttaa minua eteenpäin, tulen harmaahiuksiseksi ja yhä sekavammaksi, mitä enemmän googlaan.
Jätä muovi pois, jos se ei ole lämmitetty ympäri vuoden. Mahdollisesti tulevaisuutta varten voisit käyttää höyryjarrua sanoisin.
Kondensaatio peltiin tarkoittaa, että sinun tulisi laittaa jotain ulkokaton pintaan, jättäen ilmarako väliin - jotta lämpimämpi kostea ilma ei pääse suoraan kosketukseen katon kanssa. Vaikka eristäisit ullakon ja autotallin toisistaan, muuten sinulla voisi olla kondensaatio uskoisin.

klaskarlsson klaskarlsson sanoi:
Tingata muovi, jos et lämmitä ympäri vuoden. Ehkä tulevaisuutta ajatellen voit käyttää höyryjarrua.
Kondenssi peltiin tarkoittaa, että sinun pitäisi laittaa jotain ulkokattoon, ilmavälillä - niin että lämmin kostea ilma ei pääse suoraan kontaktiin katon kanssa. Vaikka erottaisitkin ullakon ja autotallin, voi muuten tulla kondenssia, uskoisin.
Ajatuksena ei ole lämmittää ympäri vuoden vaan pitää autotallissa talvella muutama lämpöaste, jotta voi säilyttää asioita, jotka eivät saa jäätyä.

Ajatukseni oikeaoppisesti rakennetusta sisäkatosta/parvikerroksesta oli juuri päästää lämmin ilma ylös peltikatolle, mutta tarkoitatko, että se ei riitä vaan että minun pitäisi tehdä jotain myös ulkokatolle?

• Tykkään
Morrut ja 1 muu
  • Laddar…
A Akerfeldt sanoi:
Ajatuksena ei ole lämmittää ympäri vuoden, vaan pitää vain muutama plusaste autotallissa talvella, jotta siellä voi säilyttää asioita, jotka eivät saa jäätyä.

Ajatukseni hyvin rakennetulla sisäkatolla/yläpohjan lattialla oli juuri estää lämpimän ilman nousu peltikattoa kohti, mutta tarkoitatko, ettei se riitä ja minun tulisi tehdä jotain myös ulkokaton kanssa?
Ehkä, vaikea sanoa: Mutta jos yläpohjalla on riittävä ilmanvaihto (=periaatteessa ulkoilma), niin ehkä se toimii, muuten on riskinä, että ilma siellä kuitenkin lämpenee ja saa välimmuotoisen lämpötilan, joka voi aiheuttaa kondensaatiota...

klaskarlsson klaskarlsson sanoi:
Ehkä, vaikea sanoa: Mutta jos sinulla on riittävä ilmanvaihto ullakolla (=käytännössä ulkoilma), niin ehkä se toimii, muuten on riski, että ilma lämpenee kuitenkin siellä ja saa väliin lämpötilan, joka voi aiheuttaa kondensaatiota...
Tarvitsee tarkistaa ullakon ilmanvaihto kondensaatio-ongelman välttämiseksi. Ajattelin siksi, että olisi hyvä, jos sisäkatossa olisi muovia, jotta lämpimämpi ilma ei nousisi ylöspäin.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.