Aion tehdä portaat kummallekin puolelle rinnetaloa, jossa maasto-olosuhteet (kaltevuus) ovat hieman erilaiset. Kaltevuus on kuitenkin molemmilla puolilla sellainen, että ei ole selvää, kuinka syviä/korkeita portaiden askelmien tulisi olla, jotta portaat olisivat turvalliset ja mukavat kävellä.

Siksi kysyn, tietääkö joku täällä viitejulkaisun (tyyppiä rakennusnormi), joka antaa ohjeita portaiden askelmien mitoitukseen? Kaikki apu otetaan kiitollisuudella vastaan.

Sinulla on yleinen kaavamuoto portaille, joka sanoo, että 2X askelman korkeuden ja askelman syvyyden summa on noin 60-63 cm. Tämä antaa yleensä mukavat portaat kävellä.

Askelskorkeus tulee olla ulkona 10 - 14 cm, ja askelen syvyyden tulee olla sellainen, että 2x askelskorkeus + syvyys on 64 cm. Tämä johtuu siitä, että ruotsalainen normaaliaskel on 64 cm, ja vaatii kaksinkertaisen määrän voimaa liikkua ylöspäin kuin eteenpäin.

Askelskorkeus - Syvyys
10cm - 44cm
11cm - 42cm
12cm - 40cm
13cm - 38cm
14cm - 36cm

Hmm...mielenkiintoista tämä. Seurasin myös 64 cm:n kaavaa ulkona, kun raput ylös kuistille piti rakentaa. Korkeusero kuistin ja pihamaan välillä on 60 cm. 4 askelmaa á 15 cm 34 cm syvyydellä olisi siis sopiva. Tämä oli kuitenkin sekä ruma että epäharmoninen. Lisäksi se tuntui aivan väärältä kulkea siinä (koemalli) sekä minulle, joka olen 2 metriä pitkä, että kumppanille, joka on normaalipituinen. Muutin sen sitten 3 askelmaan, joissa on 20 cm korkeus ja 30 cm syvyys vanhojen kuistimallien perusteella, ja se sopi paremmin.

...mutta täysin väärin kaavan mukaan.

• Tykkään
brajt
  • Laddar…
Löysin tämän vanhan ketjun, kun minun piti rakentaa portaat kuistilta alas nurmikolle. Korkeusero on 140 cm. Askelkorkeus noin 18 cm tuntui hyvältä, joten siitä tuli se.

Että kuten ehdotettu viestissä #3, askelkorkeus olisi 10 cm joissakin portaissa, en ole samaa mieltä. Se ei näyttäisi kovin viisaalta. Uskon enemmän, että se tuntuu oikealta, jos pysyy 16-20 cm sisällä.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.