Tietääkseni rakennusmateriaalien ALV on noin 22 %. Mutta kuten Ruotsissa, yleensä saa alennusta ALV:sta, jos ostaa paljon. Järkevää olisi siis valita 2 paikkaa, joista ostaa. Yksi rakennusmateriaaleille ja vastaaville ja toinen laatoille ja vastaaville.

Terveisin

Jörgen

Hei!

Meidän talomme valmistetaan Puolassa, ja kävimme viime viikolla tehtaalla sekä katsomassa rakennusmateriaaleja paikan päällä.

Yleisesti ottaen hinnat ovat Puolassa 30-50 % alempia kuin Ruotsissa. Tuotaessa Ruotsiin täytyy kuitenkin huomioida rahti ja ruotsalainen ALV (vähennä noin 12 % puolalaisesta ALV:stä ja lisää ruotsalainen 25 %). Jotta se kannattaisi, täytyy tuoda suurempia määriä materiaalia tai kuljettaa ne autossa ja toivoa, että tulli ei kysy mitään.

Saamamme neuvo (meidän talotoimittajalta, joka on työskennellyt Puolassa 30 vuotta) on olla varovainen. On helppo tulla huijatuksi, jos ei tunne kulttuuria. Saimme myös neuvon olla ostamatta LVI-tarvikkeita, koska standardit ovat erilaisia Ruotsissa ja Puolassa.

Mikä on halpaa Puolassa, on työvoima (korkea työttömyys), ja sieltä voi löytää taitavia käsityöläisiä ja rakennusmiehiä. Taas kerran, kannattaa kuitenkin olla kontakteja...

Tulemme todennäköisesti ostamaan koko talomme rakennusmateriaalin Puolasta sekä antamaan paikalla tapaamallemme puusepälle keittiön ja portaat rakennettavaksi.

Kaakelit, posliini, kodinkoneet jne ostamme Ruotsista. Osittain siksi, että niiden maku, tyyli ja merkit ovat erilaisia Puolassa.

Hei!

Olemme ostaneet tiilipannuja, ikkunoita, kaakeleita ja klinkkerejä sekä myös takan Saksasta taloomme. Siinä voi säästää paljon, vaikka rahti maksaakin jonkin verran.
Joten, älä epäröi!

Hei,

haluan ottaa yhteyttä jonkun kanssa, joka on onnistuneesti ja kannattavasti tehnyt ostosmatkan Puolaan. Olen toimittaja yhdessä suuremmista sanomalehdistämme ja aion kirjoittaa tästä, jos sinä/te olette kiinnostuneita osallistumaan nimellä ja kuvalla, ottakaa yhteyttä!

Ystävällisin terveisin
Fredrik Kullberg
ICA-kuriren
fredrik.kullberg@forlaget.ica.se
08-7282392

kaikki tämä kuulostaa ERITTÄIN mielenkiintoiselta mielestäni saada se toisesta maasta.. nyt minun pieni pohdintani.. tulkaa mielellään ehdotuksien kanssa! ::) minun pitäisi remontoida talo... purkaa lattia jne.. tarvitsisin noin 50-60 muurilohkoa keskiseinien tekemiseen kaikissa huoneissa.. ja tarvitsisin noin 80 lattialastulevyä.. 22 mm, ja 4 kpl 3-lasi-ikkunoita 120x120... niiden kustannus olisi noin 13-14 tuhatta.. säästäisikö ostamalla ne toisesta maasta.. kuten siitä mistä puhutte - Puola? tai mistä niitä voisi ostaa... hinnat, joita olen laskenut, ovat peräisin Byggmaxilta

Vaikka voin olla kitsas, en lähtisi ostosmatkalle pienemmän voiton vuoksi kuin 50 tuhatta. Ostosmatka kestää pari päivää, ja sen jälkeen sinun on kuljetettava se myös Ruotsiin. Matka, hotelli, kuljetus ja menetetyt lomapäivät. Eli osta rakennustarvikkeet tällä kertaa byggmaxista.

terveisin
David

Elitfönster tulee olla siellä, samoin Swedoor. En katsonut ikkunoita aktiivisesti, joten en tiedä hintoja.
En nähnyt mitään puulattiaa, sen sijaan oli laaja valikoima laminaattia, parkettia ja klinkkereitä.

Ystävällisin terveisin
David

Aion ostaa Siporex / Ytong. Tietääkö kukaan, mistä niitä voi ostaa Puolassa? Näin jossain viestissä jotain maahantuojasta... nimi/osoite?
Olen tarkistanut täällä kotona ja se maksaa 250'-300', joten ehkä voi säästää jonkin verran!!

Hei,

Jos menet sivustolle http://www.ytong.pl, siellä on keltainen laatikko, joka ilmestyy. Klikkaa sitä ja pääset suoraan heidän "verkkokauppaansa". Nyt en tiedä, onko mahdollista saada mitään alennusta näistä hinnoista vai ovatko ne "lopulliset hinnat".

Olen pitkään tutkinut useita puolalaisia verkkosivustoja materiaalia varten tulevaa talonrakennustani varten. Ikkunat, lattiat, laatat jne. Jos sinulla on joku, joka osaa puolaa, olen varma, että voit säästää paljon rahaa.
Esimerkki: Kiinteä ikkuna, koko 60*60 cm, puusta valmistettu ja U-arvo noin 1.1, maksaa Puolassa noin 600:-, sisältäen Puolan alv:n (7%).
Mitä vastaava maksaa Suomessa?? 1000+moms ja ylös.

Jotain, mitä täytyy tutkia tarkasti, on kuljetus. Kuulin hiljattain, että Puolan viranomaiset ovat vuodenvaihteen jälkeen hankaloittaneet puolalaisten kuljetusyritysten toimintaa. Sertifikaatit ja ammattitodistukset. Kannattaa tarkistaa.

Yksi kysymys:
Tiedätkö tarkalleen, kuinka paljon tarvitset? Tarkoitan, jos joku täällä Suomessa on jo laskenut materiaalimenekin (lohkojen määrä, palkkien pituus jne.). Ajattelin lähettää talon piirustukset suoraan Puolan Ytongille ja antaa heidän laskea materiaalin.

Jos teet edistystä, ole hyvä ja kerro minulle.

Said
said@33rpm.nu

Vain arvonlisäveron korjaus
Arvonlisävero nousee 22 %:iin EU:hun liittymisen yhteydessä. Monet yritykset ovat jo nyt nostaneet sitä. Olin siellä jouluna, joten tiedän tilanteen!

Ystävällisin terveisin

Jörgen

• Tykkään
drysafe
  • Laddar…
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.