Olen lukenut tätä foorumia monta kertaa ja tänään päätin liittyä jäseneksi
Minä ja vaimoni pääsemme pian muuttamaan ensimmäiseen taloomme (omakotitalo 64 m²) Tallkrogenissa ja suunnittelemme tekevämme melko paljon remonttia.
Ensimmäinen toimenpide, jonka aiomme tehdä, on keittiön remontointi ja samalla avata yhteys keittiön ja olohuoneen välille, siinä meillä on kantava seinä piirustuksen mukaan.
Avaus, jonka haluaisimme tehdä, on 216 cm ja se näkyy liitetyssä piirustuksessa. Tämä haluaisimme toteuttaa liimapuupalkilla tai teräksellä suosituksen mukaan.
Kysymykseni teille asiantunteville foorumilla.
1. Mitä suosittelisitte tähän ja miksi? Millaisia mittoja?
2. Voisinko tehdä hyväksytyn rakennusilmoituksen itse käyttämällä moelvenin ohjelmaa (tai vastaavaa) vai tarvitaanko ammattilaista? Vinkkejä rakennusinsinööristä Tukholmassa?
Se on suhteellisen lyhyt jänneväli, ja ristikon tulisi kantaa vain tuulen ja osan katosta, joten tässä esimerkiksi liimapuupalkki on hyvä vaihtoehto. Liimapuupuu on myös helpompaa työstää kuin esimerkiksi teräs. Mikä toiminto ullakolla on, pääsetkö sinne luukun kautta? Toiminnasta ja saatavuudesta riippuen normit määrittelevät eri kuormitukset. Ehkä voit tehdä rakennusilmoituksen itse kunnasta riippuen. On tärkeää, että voit viitata oikeisiin normeihin ja oikeisiin kuormituksiin ja mahdollisesti laskelmaan. Sovellus on hieman kuin suljettu laatikko eikä näytä miten palkki lasketaan jne. En myöskään usko, että sovellus voi käsitellä tapaustasi, koska osa katosta lepää seinän päällä. Voisit ehdottomasti tehdä sen itse, mutta on kuitenkin aina mukavaa, että joku muu ottaa vastuun, jos ei ole itse täysin varma.
Tallkrogenin pienet omakotitalot ovat kestäneet yli 60 vuotta.
Pieni muutoksesi tekee talosta vahvemman melkein mitä tahansa teetkin.
Onko savupiippu sydänseinän jakaja vai kulkeeko se pitkän palkin läpi koko talon pituuden, joka yhdistää päädyt?
Jos se on pitkä palkki, sitä täytyy tukea, keskustele jonkun talorakentajan kanssa, jos olet epävarma.
Jos se on lyhyt sydänseinä, se pitää luultavasti talon päädyn, joten taas, keskustele talorakentajan kanssa.
Mutta ota rauhallisesti, tämä on operaatio, jonka monet ovat tehneet omakotitaloissaan, ota vain yhteyttä oikeisiin henkilöihin, niin tämä sujuu leikiten.
Tallkrogenin pienet omakotitalot ovat olleet pystyssä yli 60 vuotta.
Kun teet pienen muutoksesi, talo pysyy vahvana melkein mitä tahansa teetkin.
Onko savupiippu sydänseinän jakaja vai kulkeeko talon läpi pitkä palkki, joka yhdistää päädyt?
Jos se on pitkä palkki, se tulee tukea, keskustele jonkun talonrakentajan kanssa, jos olet epävarma.
Jos se on lyhyt sydänseinä, se todennäköisesti tukee talon päätyä, joten jälleen kerran, keskustele talonrakennusasiantuntijan kanssa.
Mutta ota rauhallisesti, tämä on operaatio, jonka monet ovat tehneet omakotitaloissaan, ota vain yhteyttä oikeisiin henkilöihin, niin kaikki sujuu kuin leikki.
Kiitos vastauksesta!
Monia hyviä kysymyksiä, joista en ole tietoinen, mutta metsästän oikeat henkilöt tulevalla viikolla.
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.