Ajattelin ryhtyä itse rakentamaan laajennuksen uudestaan. Liukuelementit on tarkoitus vaihtaa tavallisiin seiniin (noin 40 % on jo seinää), asentaa ikkunat ja lisäeristää (sisäpuolelta) sekä asentaa laskettu sisäkatto. Perustukset ja ulkokatto ovat olemassa, joten se menee "julkisivumuutoksena", eikä rakennuslupaa tarvita. Minulla on kuitenkin arkkitehdin laatimat rakennuslupapiirustukset.

Pitäisikö minun tehdä tarkat mitalliset piirustukset kaikesta vai mennä tuntumalla? En itse asiassa tiedä, miltä puutalossa näyttää, jos kirvesmiehet saavat mitattua, missä kaikki koolaukset tarkalleen ottaen pitäisi olla esimerkiksi.

M -MH- sanoi:
Ajattelin ryhtyä remontoimaan laajennusta itse. Liukupaneelit tulee vaihtaa tavallisiin seiniin (noin 40 % on jo seinä), laittaa ikkunat ja lisäeristää (sisäpuolelta) sekä asentaa alennettu sisäkatto. Sokkelit ja ulkokatto ovat jo olemassa, joten se menee "julkisivumuutoksena", eikä rakennuslupaa tarvita. Minulla on silti arkkitehdilta rakennuslupapiirustukset.

Pitäisikö minun tehdä tarkat mittakaavapiirustukset kaikesta vai mennäkö vain tunteella? En oikein tiedä miltä se näyttää pre-cut talossa oikeasti, jos kirvesmiehet saavat mitat tarkalleen missä kaikkien naulojen tulee olla esim.
Pidän mieluummin siitä, että teen mahdollisimman tarkat piirustukset. Olen mukavuudenhaluinen, ja pidän siitä, että istun mieluummin tuolilla ja mittaan jotain hankalaa sääntöä tietokoneella sen sijaan, että seisoisin tikkailla, pitäisin kiinni toisella kädellä ja yrittäisin toisella kädellä saada mittanauhan kiinni johonkin saadakseni mitan, jonka perusteella sahata.

Onko mahdollista saada niin tarkat piirustukset, ja täytyykö minun oppia piirto-ohjelma asiantuntijatasolla? :)

M -MH- sanoi:
Voiko saada niin tarkkoja piirustuksia, ja pitääkö minun oppia piirustusohjelma asiantuntijatasolla? :)
Vastaus "kyllä" molempiin... ;)

Joo, mutta nyt halusin tietää, miten praktiker tekee... ;)

M -MH- sanoi:
Ajattelin itse rakentaa lisäosan uudelleen. Liukuseinät on tarkoitus korvata tavallisilla seinillä (noin 40% on jo seinää), asentaa ikkunat ja lisäeristys (sisäpuolelta) sekä laittaa alennettu sisäkatto. Jo olemassa olevat perustus ja ulkokatto, joten kyseessä on "julkisivumuutos" eikä rakennuslupaa tarvita. Minulla on kuitenkin arkkitehdin laatimat rakennuslupapiirustukset.

Pitäisikö minun tehdä tarkat mittapiirustukset kaikesta vai mennäkö tuntumalla? En oikein tiedä miltä näyttää paikan päällä talo, missä kaikki runkotolpat tulee olla tarkasti mitattuna jne.
Rakennuspuutavara ei ole rakennussarja, joten siinä ei ole merkittyjä runkotolppia, vaan täytyy mitata ja sahata itse.

Sinun tapauksessasi sanoisin, että yksinkertainen luonnos, joka näyttää missä ikkunat tulee olla, korkeus ja sivumitat riittää. Samoin, jos ikkunoissa on eri kokoja, mihin eri koot sijoitetaan.

Luonnos voi olla myös hyvä apu puiden ostoissa, jotta voit laskea kunkin pituuden menekin.

Talon perusmuoto on sinulla jo olemassa.

Sellaista korjaan helposti ilman piirustusta, mutta päinvastainen voi sen sijaan vaatia laskelmia ja piirustuksen.

Rakennuksen pohjapiirros LibreCAD-ohjelmassa, jossa näkyy huonejärjestely, sisäänkäynti ja terassi. Eroja mitoituksessa arkkitehdin tekemänä.

Tämä on LibreCAD:ssä. Arkkitehti piirsi sen, mutta erot ovat jonkin verran senttimetreissä siellä täällä.

M mattoys sanoi:
Lösvirke ei ole rakennussarja, joten siinä ei ole merkittyjä rankoja, vaan pitää itse mitata ja sahata.
Tarkoitan, saavatko he piirustuksen, jossa on mitat paikoista, jossa jokaisen rankan tulee sijaita esimerkiksi sokkelilla, ja sitten mittaavat esimerkiksi 8357 mm kulmasta ja asettavat rankan. Vai saavatko he yksityiskohdan siitä, kuinka kulmat tulee ratkaista ja sijainnin mitoista, joissa ikkunat tulisi olla, ja sitten heidän täytyy itse ratkaista muut?

M -MH- sanoi:
Tarkoitan, jos he saavat piirustuksen, jossa on mitat siitä, mihin kaikki koot tulee sijoittaa sokkeliin esim, ja sitten mittavat esim 8357 mm kulmasta ja asettavat koolauksen. Tai jos he saavat yksityiskohtia siitä, miten kulmat pitäisi ratkaista, ja mittoja siitä, mihin ikkunat pitää laittaa, ja sitten he saavat ratkaista loput itse?
Jos rakennetaan alusta ja on erityisiä rakenteita, joissa pitää loveta jne., niin täytyy luonnollisesti näyttää se tarkassa näkymässä.

Muuten runko asetetaan c-c 60.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.