5 483 lukukertaa ·
49 vastausta
5k lukukertaa
49 vastausta
Rakennan uutta, useita kysymyksiä sisäseinistä, märkätiloista jne.
Sivu 1 / 4
Aiomme rakentaa uuden 1,5 talon "valmiiksi valmistetulla yläkerralla" (eristetty harvalaudoilla ja lastulevyllä lattialla)
Yläkerran teemme sitten itse.
1. Mutta ajattelimme myös rakentaa väliseinän alakertaan luodaksemme ylimääräisen huoneen, he halusivat siitä 10 000 kr, joten teen sen mieluummin itse ja saan sen juuri siihen, mihin haluan. Kuitenkin koko alakerrassa on lattialämmitys, joka on 50 mm (ilman laminaattilattiaa). Onko tyhmää kiinnittää seinän runko laminaattilattiaan? Laminaatti ei kai liiku niin paljon vai olenko väärässä? Lattialämmitys 50 mm plus laminaattilattia... voinko kiinnittää alajuoksun lattiaan silloin? Olen kuullut, että on olemassa jokin puristusjärjestelmä, tietääkö joku tästä enemmän?
2. Yläkerrassa tulee olemaan paljon työtä väliseinien kanssa. Onko kenelläkään hyviä vinkkejä saada runko lattialla ja katossa suoraan toisiaan vasten helposti ja nopeasti? Pitäisikö minun ostaa ristilaser ehkä? Haluaisin tehdä sen mahdollisimman yksinkertaisesti. Ajattelin käyttää metallirunkoa U-profiililla lattialla ja katolla, sitten puuta pystyasennossa. En tiedä, onko näin yleensä tapana tehdä, mutta se pitäisi kai toimia hyvin? Aikaisemmin olen käyttänyt vain puuta.
3. Yläkertaan tulee WC. En ole koskaan itse tehnyt vesieristystä, mutta se ei vaikuta liian vaikealta, kun lukee ja katsoo ohjevideoita ja tekee sen huolellisesti. Mitä mieltä olette, onko tyhmän säästävää yrittää tehdä se itse? Kuinka paljon arvelette säästäväni tekemällä kylpyhuoneen itse verrattuna ammattilaisen palkkaamiseen? Kylpyhuone on varmaankin noin 10 neliömetriä.
4. Pitääkö pesuallasta ja raskaampia esineitä varten laittaa koolauksia, jos käyttää OSB-levyä kosteudenkestävän levyn takana kylpyhuoneessa?
Yläkerran teemme sitten itse.
1. Mutta ajattelimme myös rakentaa väliseinän alakertaan luodaksemme ylimääräisen huoneen, he halusivat siitä 10 000 kr, joten teen sen mieluummin itse ja saan sen juuri siihen, mihin haluan. Kuitenkin koko alakerrassa on lattialämmitys, joka on 50 mm (ilman laminaattilattiaa). Onko tyhmää kiinnittää seinän runko laminaattilattiaan? Laminaatti ei kai liiku niin paljon vai olenko väärässä? Lattialämmitys 50 mm plus laminaattilattia... voinko kiinnittää alajuoksun lattiaan silloin? Olen kuullut, että on olemassa jokin puristusjärjestelmä, tietääkö joku tästä enemmän?
2. Yläkerrassa tulee olemaan paljon työtä väliseinien kanssa. Onko kenelläkään hyviä vinkkejä saada runko lattialla ja katossa suoraan toisiaan vasten helposti ja nopeasti? Pitäisikö minun ostaa ristilaser ehkä? Haluaisin tehdä sen mahdollisimman yksinkertaisesti. Ajattelin käyttää metallirunkoa U-profiililla lattialla ja katolla, sitten puuta pystyasennossa. En tiedä, onko näin yleensä tapana tehdä, mutta se pitäisi kai toimia hyvin? Aikaisemmin olen käyttänyt vain puuta.
3. Yläkertaan tulee WC. En ole koskaan itse tehnyt vesieristystä, mutta se ei vaikuta liian vaikealta, kun lukee ja katsoo ohjevideoita ja tekee sen huolellisesti. Mitä mieltä olette, onko tyhmän säästävää yrittää tehdä se itse? Kuinka paljon arvelette säästäväni tekemällä kylpyhuoneen itse verrattuna ammattilaisen palkkaamiseen? Kylpyhuone on varmaankin noin 10 neliömetriä.
4. Pitääkö pesuallasta ja raskaampia esineitä varten laittaa koolauksia, jos käyttää OSB-levyä kosteudenkestävän levyn takana kylpyhuoneessa?
Jäsen
· Östergötland
· 253 viestiä
1. Kaksipuolinen teippi tai muutama pisara hyvää asennusliimaa, sahaa koolaukset niin, että ne ovat hieman tiukkoja, niin saat erittäin vahvan sisäseinän, jonka voi siirtää ilman vaurioita!
1. suora seinä ilman ovea?
löytyy seiniä, joissa on jalat, jotka kiinnitetään ruuveilla.
2. osta laser ("linjalanka ja pitkä vatupassi
toimii hyvin katon ja lattian pellin kanssa.
3. tee se itse, käytä samaa valmistajaa (mielestäni kannattaa jättää tiivistys esimerkiksi Bilteman tuotteilla väliin).
4. tiilitä mielellään, sillä se on paljon painoa. ja jos voit ottaa sen ylimääräisen summan, ota plywood. mielestäni OSB ei ole hyvä levy.
löytyy seiniä, joissa on jalat, jotka kiinnitetään ruuveilla.
2. osta laser ("linjalanka ja pitkä vatupassi
toimii hyvin katon ja lattian pellin kanssa.
3. tee se itse, käytä samaa valmistajaa (mielestäni kannattaa jättää tiivistys esimerkiksi Bilteman tuotteilla väliin).
4. tiilitä mielellään, sillä se on paljon painoa. ja jos voit ottaa sen ylimääräisen summan, ota plywood. mielestäni OSB ei ole hyvä levy.
Jäsen
· Östergötland
· 253 viestiä
Kiitos vastauksistanne!
Kuulostaa kätevältä. Mutta jos vain liimaa laminaattilattiaan, onko se hyvä ratkaisu? Tuntuu siltä, että haluaa kiinnityksen myös alla olevaan lattiaan.Patrik Lidstedt sanoi:
1. Se on suora seinä kahden olemassa olevan kantavan seinän välillä. Siihen tulee ovi. Seinä on yhteensä noin 4,5m.SBH sanoi:1. suora seinä ilman ovea?
on seinät, joissa on jalat, joita voi ruuvata ulos.
2. osta laser ("merkkausnaru ja pitkä vatupassi
toimii hyvin pellillä kattoon ja lattiaan.
3. tee se itse, käytä samaa valmistajaa (mielestäni voi ohittaa esim. bilteman vedeneristyksen).
4. lyhennä paino. jos voit ottaa lisäkustannukset vaneriin, ota se.
osb ei ole mielestäni hyvä levy.
oki doki. liimaa ja lyhyet ruuvit kengässä. ja tietysti pidemmät ruuvit, joissa näet ruuvilinjan lastulevystäLinusW sanoi:
ei ehdottomasti seinää laminaattilattian päälle
Olen juuri saanut kotiini kaverin, joka on tehnyt itsestään tasoitteen + vedeneristysmaton. En olisi tehnyt sitä läheskään yhtä hyvin ja silti pidän itseäni kohtalaisen kätevänä. Kaiken muun olen tehnyt itse, mutta juuri nämä vaiheet mielestäni ovat liian tärkeitä, jotta voisi ottaa riskejä. Toisessa kerroksessa puutalossa, en olisi tehnyt sitä itse 
Mutta se on ehdottomasti mahdollista! Varo vain kaikkia halpoja vedeneristysvaihtoehtoja.
Kortla + plyfa on tietenkin suositeltavaa. Ei maksa montaakaan ylimääräistä lanttia.
Mutta se on ehdottomasti mahdollista! Varo vain kaikkia halpoja vedeneristysvaihtoehtoja.
Kortla + plyfa on tietenkin suositeltavaa. Ei maksa montaakaan ylimääräistä lanttia.
Jäsen
· Östergötland
· 253 viestiä
Se olisi, jos koko laminaattilattia liikkuu, mutta pidän sitä erittäin epätodennäköisenä!LinusW sanoi:Kiitos vastauksistanne!
Vaikuttaa kätevältä. Mutta jos laminaattilattia vain liimataan, onko se hyvä ratkaisu? Tuntuu siltä, että haluaisi kiinnitystä myös alla olevaan lattiaan.
1. Se on suora seinä kahden olemassa olevan kantavan seinän välillä. Siihen tulee ovi. Seinän kokonaispituus on noin 4,5 m.
Jos siinä on ovi, ehkä muutama ruuvi kattosäleeseen voisi olla paikallaan.
Toisin kuin SBH, mielestäni on erinomaista sijoittaa seinä lattialle, jos sen haluaa ottaa helposti pois, ja jos vältetään läpivientiruuvit, lattia voi silti liikkua.
Viimeksi muokattu:
Olisi todella mukavaa, jos olisi röntgennäkökyky ja näkisi lattialämmityskaapelit lattian läpi ja voisi vain paukuttaa tavallisia ruuvejaSBH sanoi:
Pitää käyttää upotussahaa ja poistaa laminaatti sitten. Tai yrittää houkutella puuseppä laittamaan yhden poikkipuun suoraan lattialle ennen kuin he asentavat lattian ehkä hehe.
Ei pitäisi olla mitään ongelmaa asentaa kattoon. Tämä seinä oli lisävalinta, jonka pystyi valitsemaan talovalmistajalta. Haluamme kuitenkin siirtää sitä vähän. Aion myös puhua rakennusjohtajan kanssa. Tila on suunniteltu omalla valaistuksella, joten sähköt on valmisteltu. Sitten sähköasentaja ystäväni voi tulla vetämään sähköt seinään, jonka rakennamme lamppunappia varten.SBH sanoi:
Jäsen
· Östergötland
· 253 viestiä
Ei riittävästi aiheuttamaan huolta, jos seinän nyt pitäisi olla pysyvä, onko sitten sopivaa pyytää rakentajaa lopettamaan lattian asennuksen siihen, mihin haluat seinän, ja sitten laittaa lattia pikkuhuoneeseen itse^^SBH sanoi:
He eivät todennäköisesti "jätä" tilaa sille seinälle, josta et halua maksaa!