Rakennan ensimmäistä terassiani ja runko on melkein valmis, mutta alan epäillä rakennetta, tarvitsen vähän palautetta siitä, mitä minun pitäisi parantaa.
Terassi on 12 x 3,7 metriä ja se lepää betonilaatoilla. 120 mm kertopuut 60 cm jaolla, joiden päälle tulee 28x145 terassilauta.
Nyt alan epäillä ja on pari asiaa, joista olen huolissani.
1. Jänneväli
Tällä hetkellä on 3 tukipistettä, joten kertopuiden jänneväli on noin 150-180 cm. Taulukot, joita olen lukenut, sanovat että 120 lattian kertopuiden jänneväli on 190 cm, mutta se on kantavalla palkilla, joten en oikein tiedä, miten tähän pitäisi suhtautua, kun se lepää laatoilla. Onko 120 kertopuiden jänneväli liian suuri ja miten voisin parhaiten ratkaista tämän?
2. NTR AB vs NTR A
Ennen rakennustöiden aloittamista olin epävarma siitä, kuinka syvälle voisin mennä, joten kertopuut ovat 45x120 NTR AB. Runkorakenne on noin 10 cm soraan yläpuolella. Kaikissa kertopuissa, jotka koskettavat betonia, on bitumihuopa. Olen nyt ymmärtänyt, että runkorakenteissa ja maanläheisissä rakenteissa pitäisi olla NTR A, joten onko NTR AB oikeasti väärin ja mitä voisin tehdä parantaakseni mahdollisesti lahonkestävyyttä? En halua vaihtaa niitä seuraavan 10-15 vuoden aikana.
Minulla on myös muutamia "tuuletuskanavia", jotka olen vaihtanut, koska vanhat olivat lahonneet, mutta ne ovat tavallista terassilautaa, jonka ympärillä on bitumihuopa. Voin kuvitella, että ne ovat hieman alttiimpia.
Onko jotain, mitä pitäisi miettiä asentaessa bitumihuopaa, esimerkiksi olen taittanut sen L:n muotoiseksi kertopuuta vasten perustusta vasten, mutta ehkä se kerää vettä?