31 989 lukukertaa ·
22 vastausta
32k lukukertaa
22 vastausta
Kuinka rakentaa "paksu tolppa" terassiaidalle?
Liitän kuvan, jotta ymmärrätte helpommin, mitä tarkoitan.

Oletan, että ei ole löydetty mitään tyyppiä 200x200mm nelikulmapylvästä ja käytetty aidassa. Miten rakennetaan niin? Otetaanko ulkovuori tyyppi 21x195 ja naulataan neliöksi, niin se ei ole kovin kestävä? Tehdäänkö kuitenkin niin ja täytetään jollain ???
Nyt sinulla on tilaisuus opettaa minulle jotain uutta! d^_^b

Oletan, että ei ole löydetty mitään tyyppiä 200x200mm nelikulmapylvästä ja käytetty aidassa. Miten rakennetaan niin? Otetaanko ulkovuori tyyppi 21x195 ja naulataan neliöksi, niin se ei ole kovin kestävä? Tehdäänkö kuitenkin niin ja täytetään jollain ???
Nyt sinulla on tilaisuus opettaa minulle jotain uutta! d^_^b
200 mm on sama asia kuin kahdeksan tuumaa.
Tolppa, 8 tum 8 voi ostaa.
Sahattu ja myyty useita. Halpoja ne eivät ole kuitenkaan.
Kyse oli rakenteesta.
Aita ei vaadi fyysistä kestävyyttä, öljyä muutama lauta ja naulaa yhteen....
15 - 20 vuoden jälkeen ne taipuvat, vaihda.
Tolppa, 8 tum 8 voi ostaa.
Sahattu ja myyty useita. Halpoja ne eivät ole kuitenkaan.
Kyse oli rakenteesta.
Aita ei vaadi fyysistä kestävyyttä, öljyä muutama lauta ja naulaa yhteen....
15 - 20 vuoden jälkeen ne taipuvat, vaihda.
Saatan ymmärtää väärin, mutta kuten kirjoitat yllä, "eli aluksi 95x95 tolppa", en saa sitä ymmärtämään? Ei ilman, että halkaisen hieman ja naulaan lisää kerroksia lautoihin?
Pitäisi oikeastaan aloittaa 145x145 (tai jos löytyy 150x150) tolpalla ja pukea se 21 (esim. mielellään 25)x170 (esim. mieluiten 175, jos löytyy)? Silloin pitäisi saada tolppa, joka on 200x200 ilman, että täytyy halkaista lautoja ja puuhata, jos en nyt ajattele väärin.
Mutta jos kyseessä ei ole kantava rakenne, vaikuttaa se tarpeettoman raskaalta ja vakaalta massiivisen tolpalla? Olisin ehkä harkinnut tehdä sen ontoksi ja käyttää vaikka 4 kpl 45x145 saadakseni silti todella tukevan tolpalla, joka on 190x190. Jos käyttää tasohöylättyä, se voi todellisuudessa olla hieman vähemmän, kun ehkä haluaa höylätä muutaman millin pois, jotta saumakohdat poistuvat kunnolla.
4 kpl 21x170 tolpasta tulisi itse asiassa myös todella tukeva, kun se on kunnolla koottu, ja jos käytät viistottua puuta, saat todennäköisesti vähän hienommat saumakohdat kuin tasohöylätyllä (vähemmän höyläystä saadaksesi siistin sauman).
Pitäisi oikeastaan aloittaa 145x145 (tai jos löytyy 150x150) tolpalla ja pukea se 21 (esim. mielellään 25)x170 (esim. mieluiten 175, jos löytyy)? Silloin pitäisi saada tolppa, joka on 200x200 ilman, että täytyy halkaista lautoja ja puuhata, jos en nyt ajattele väärin.
Mutta jos kyseessä ei ole kantava rakenne, vaikuttaa se tarpeettoman raskaalta ja vakaalta massiivisen tolpalla? Olisin ehkä harkinnut tehdä sen ontoksi ja käyttää vaikka 4 kpl 45x145 saadakseni silti todella tukevan tolpalla, joka on 190x190. Jos käyttää tasohöylättyä, se voi todellisuudessa olla hieman vähemmän, kun ehkä haluaa höylätä muutaman millin pois, jotta saumakohdat poistuvat kunnolla.
4 kpl 21x170 tolpasta tulisi itse asiassa myös todella tukeva, kun se on kunnolla koottu, ja jos käytät viistottua puuta, saat todennäköisesti vähän hienommat saumakohdat kuin tasohöylätyllä (vähemmän höyläystä saadaksesi siistin sauman).
Joo, ymmärrän, että valmiin 200x200 voi tilata, mutta kun painekyllästetty 95x95 maksaa 47:-/metri Byggmaxissa, niin mielestäni 15 metrin 200x200 tilaaminen tulee luultavasti liian kalliiksi...
Jos aloitan 95x95 tolppalla ja verhoan sen 21x195:llä, pitäisikö minun silloin sijoittaa tolppa 21x195 rakenteen kulmaan? Se on muuten noin 174x174 sisäpuolelta...
Tolppien ei tarvitse olla tarkalleen 200x200, se oli vain esimerkki ja noin suunnilleen. Eikä se ole kantava millään tavalla. Onhan se harmi, että rakennuspuutavara on nykyään (?) aina höylätty reunoilta pyöreäksi, mitään tasohöylää en omista, mutta muuten 45x145 olisi tietenkin ollut ratkaisu (ne maksavat 24:-/metri Byggmaxissa = 115:-/tolppa á 120cm, "tyhjä" 21x195 maksaa 20:-/metri = 96:-/tolppa á 120cm, mikä on suunnilleen sama hinta, vaikka siihen menee noin 13 tolppaa).
Jos aloitan 95x95 tolppalla ja verhoan sen 21x195:llä, pitäisikö minun silloin sijoittaa tolppa 21x195 rakenteen kulmaan? Se on muuten noin 174x174 sisäpuolelta...
Tolppien ei tarvitse olla tarkalleen 200x200, se oli vain esimerkki ja noin suunnilleen. Eikä se ole kantava millään tavalla. Onhan se harmi, että rakennuspuutavara on nykyään (?) aina höylätty reunoilta pyöreäksi, mitään tasohöylää en omista, mutta muuten 45x145 olisi tietenkin ollut ratkaisu (ne maksavat 24:-/metri Byggmaxissa = 115:-/tolppa á 120cm, "tyhjä" 21x195 maksaa 20:-/metri = 96:-/tolppa á 120cm, mikä on suunnilleen sama hinta, vaikka siihen menee noin 13 tolppaa).
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 227 viestiä
Voisihan myös olla idea katsoa liimapuupalkkia, joka liimataan yhteen. 4 kpl 90x90:stä tulee 180x180. Nämä ovat melko edullisia, siistejä ja kestäviä, jos ne maalataan.
anteeksi, jos olin epäselvä, mutta tolppa 95X95 saa seistä siinä kantavana, tähän ruuvaat muutaman koolauksen ylhäältä, alhaalta ja keskeltä (horisontaalisesti), koolaukset voivat olla niin pitkiä, että ne muodostavat sen mitan mitä tavoittelet (200mm) miinus verhouspaksuus. Ulkokäyttöön tarkoitettu vaneri 12 mmX2 = 24mm - 200mm = 176mm. Muut kaksi puolta ruuvaat koolausten päihin ja liimaat toisen vanerin reunaan, tämä on yksi tapa. Mutta kuvassa, jota näytät, olisivatko nämä "tolpat" jotain puusepän iloksi paikan päällä? Epäilen, niitä on varmasti saatavilla valmiina paloina. Tarkista talonvalmistajalta.
ps, käytettävät koolaukset 45X70mm
ps, käytettävät koolaukset 45X70mm
Knetha, tämä on työ, ei jotain, mikä tehdään kahdessa sekunnissa. Teen sellaisia töitä, ja silloin pitää olla sahapukki pystytettynä, = ei siis mikään outo juttu, mutta se vie aikaa. Siksi ei näe sellaisia tolppia kaiteisiin, on liian kallista antaa jonkun valmistaa sellaisia. Mutta onhan mahdollista valmistaa itse. Ne tolpat, jotka ovat talossa, jota näytät, ovat ruiskumaalattuja, ja päästäksesi lähelle näitä sinun tulisi käyttää vaneria, joka antaa valmiin alustan ruiskumaalaukselle. Käytät vaneria (löytyy hyvinvarustetusta rakennuskaupasta), minun mielestäsi selviät siitä 6mm paksuudella. En tarkoittanut mitään pahaa "puusepäniloista", tarkoitin, että se oli edistyksellisesti tehty, jos se oli rakennettu paikan päällä, ja kallis.
Viimeksi muokattu:
Nostetaan ketjua vähän 
Aion asentaa kaidepylväitä, jotka ovat 120mm. Olin saanut ne höyläämöstä sahattuina massiivipuusta viime syksynä. Ne ovat hieman haljenneita, mutta pahinta oli, että ne oli sahattu rombin muotoisiksi, ja on vaikeaa saada ylärimoja siististi kiinni ilman rakoa (ne eivät ole päällä vaan "menevät sisään" pylvääseen). En jaksa palata ja reklamoida tälle pienelle toimittajalle, ei ole sen arvoista. Nyt aion tehdä sen itse!
Nyt ajattelen yhdistää jotain. Käytettävissäni on vain Festool TS55, jonka sahansyvyys max on 45mm mukaan lukien kisko. En voi muuttaa pylväiden mittoja, koska olen sahannut ylärimat jne. 120mm mukaan.
Ajatukseni oli käyttää kahta 145x45-regelia, jotka olen sahannut hieman sivuilta 120mm leveyteen, ja sitten 30mm puuta sivuille (45+30+45 = 120), se tulee siis ontto, mutta se ei haittaa ulkopuolelta.
On vain tärkeää, että 145-regelit ovat täysin suorat eivätkä väänny. Onko parempia ehdotuksia?
/A
Aion asentaa kaidepylväitä, jotka ovat 120mm. Olin saanut ne höyläämöstä sahattuina massiivipuusta viime syksynä. Ne ovat hieman haljenneita, mutta pahinta oli, että ne oli sahattu rombin muotoisiksi, ja on vaikeaa saada ylärimoja siististi kiinni ilman rakoa (ne eivät ole päällä vaan "menevät sisään" pylvääseen). En jaksa palata ja reklamoida tälle pienelle toimittajalle, ei ole sen arvoista. Nyt aion tehdä sen itse!
Nyt ajattelen yhdistää jotain. Käytettävissäni on vain Festool TS55, jonka sahansyvyys max on 45mm mukaan lukien kisko. En voi muuttaa pylväiden mittoja, koska olen sahannut ylärimat jne. 120mm mukaan.
Ajatukseni oli käyttää kahta 145x45-regelia, jotka olen sahannut hieman sivuilta 120mm leveyteen, ja sitten 30mm puuta sivuille (45+30+45 = 120), se tulee siis ontto, mutta se ei haittaa ulkopuolelta.
On vain tärkeää, että 145-regelit ovat täysin suorat eivätkä väänny. Onko parempia ehdotuksia?
/A
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 227 viestiä
Onhan olemassa liimapuu 140x135, jota voisit käyttää pienen mittasäädön jälkeen.
Viimeksi muokattu:
Kiinnostavaa, tuskin lyö itseään ainakaan. Kysymys on, miten tehdä se vain 55 mm upotussahalla. Käsin halkaiseminen sahan kanssa tuntuu hieman työläältä, vaikka puhummekin vain kolmesta 1 metrin mittaisesta pätkästä.
Viimeksi muokattu:
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 227 viestiä
Isompi saha, mennä puusepänverstaaseen tai vuokrata kone. Kannatan vaihtoehtoa 2. Varmista, että suojamuovi on paikallaan, niin he tietävät, että puutavara on puhdasta sorasta ja roskista.Alko sanoi:
Huomaa, että liimapuussa on kuusipuuta, joten sinun on oltava huolellinen pohjamaalauksen ja pintamaalauksen kanssa. Varsinkin ylä- ja alaosassa katkaisupinnassa. Öljyäminen ei ole järkevää, koska kyseessä on kuusi ja tiiviisti pakattu, luokiteltu puutavara. Se ei tunkeudu enempää kuin muutaman kymmenesosan mm. Parempi olla huolellinen pintakäsittelyn kanssa.
Grundstött
· Halland
· 28 345 viestiä
Kiitos vinkeistä! En ollut ajatellut eroa kuusen ja männyn välillä, mitä tulee pohjakäsittelyyn. Nyt käytän liuotinperusteista järjestelmää (Alcro Classic) joten öljyän silti, mutta niiden ei tarvitse seistä öljyssä yön yli kuten joskus tehdään paneelille ja aitatangoille jne...
Mielenkiintoinen lähestymistapa yhdistää 45x70 tällä tavalla, mutta joudun kuitenkin sitten höyläämään tai sahaamaan (ennen ruuvausta
) johtuen säännönvarastossa olevasta viisteestä (tai sitten jätän sen huomioimatta...). Ja sitten ollaan alhaalla 110x110. Tolpan sijoitus on annettu pienellä marginaalilla, joten mieluiten 120x120.
Mielenkiintoinen lähestymistapa yhdistää 45x70 tällä tavalla, mutta joudun kuitenkin sitten höyläämään tai sahaamaan (ennen ruuvausta