OK, ei mikään iso ongelma, mutta haluan silti kuulla mielipiteitä!

Olemme ajatelleet tehdä sängynpäädyn, joka päällystetään pehmusteella ja kankaalla, joten itse levymateriaali ei näy. Jotta saisimme vähän visuaalista paksuutta, aion asentaa ympärille tukipuut.

Tiedän, että MDF on yleisin materiaali sisustuspuusepän töissä, ja niissä ohjeissa, joita olen nähnyt netissä, sitä aina suositellaan. Mutta olen miettinyt, voisiko OSB olla vaihtoehto...
OSB sisältää vähemmän liimaa, mikä on monien mielestä terveellisempää. Hieman halvempaa, mutta hinta ei ole ratkaisevaa minun osaltani.

Onko muita etuja/haittoja, jotka voivat vaikuttaa päätökseen? Kuvittelen, että niitit tarttuvat paremmin OSB:hen tai että niittien ampuminen MDF:ään voi jopa olla vaikeaa. Kumpi on jäykempi? Vaikka aionkin asentaa tukipuut, ei voi tietää, jos ne vääntyvät ja sitten vievät levyn mukanaan.

Olin käyttänyt
a) vaneria tai toisaalta
b) lastulevyä.

Hieman vanhanaikaista ajattelua ehkä :(

Molemmat vaihtoehdot tuntuvat erittäin oldschool. ;-) Plywood on varmasti paljon parempi kuin OSB, mutta se on paljon kalliimpaa. Ja lastulevy sisältää kai paljon liimaa eikä ole yhtä vääntöjäykkä. Vai olenko väärässä?

Pitäisikö sängynpäädyn olla kantava?

J justusandersson sanoi:
Pitäisikö sängynpäädyn toimia kantavana rakenteena?
Ei!

12 mm K-vaneri ei ole paljon kalliimpaa kuin MDF (100 kr/m2 respektive 70 kr/m2 hos Beijers) mutta paljon helpompaa kiinnittää niittejä, ruuveja ym.

Ainoa haittapuoli OSB:ssä on, että se tikkuuntuu helpommin, kun sahaat. Ota mitä löydät halvimmalla oikeassa koossa.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.