Heipä hei!
En ole varma, onko tämä oikea foorumiosa, mutta jos olen väärässä paikassa.. siirtäkää mielellään ketju oikealle paikalle :)

Kysyn, onko joku, joka on asiantuntija skånegårdar/längor (tekniikka, jolla ne rakennettiin) ja niiden kunnostuksessa..?

Olen katsonut kohdetta, joka on melko huonossa kunnossa, mutta on vaikea tietää kuinka huonossa kunnossa se todella on, kun jotkut asiat on helpompi korjata kuin toiset (esim. jos paneeli on ruma, talo voi näyttää huonolta, mutta on suhteellisen helppoa vaihtaa paneeli..). Nyt tarvitaan enemmän kuin paneelinvaihto (he myyvät enimmäkseen tonttia mahdolliselle uuden rakentamiselle..)

Mutta haluaisin tietää mahdollisuudesta kunnostaa sen, mitä on.. (jos niitä on)

En ole vielä ollut itse asuinrakennuksessa, katselin aluetta ympäriltä ja vähän ulkorakennuksista. Talo on ollut asumatta todella pitkään (enkä tiedä milloin se on rakennettu).. se on ns. U-muotoinen skånelänga.. jossa on lato ja talli..(noin 380 neliön rakennuspinta-ala luulisin).. ja tontti on mielestäni hienolla paikalla :)

Minulla on joitakin kuvia, mutta en oikein tiedä, kuinka paljon haluan näyttää juuri täällä (ei olehan tämä taloni!).. voin laittaa ne muualle, jos löydän jonkun joka on kiinnostunut/taitava kunnostamaan skånelängoja ja haluaa auttaa minua tiedoillaan :)

Henkilökohtaisesti uskon, että yksi länga pitäisi hajottaa kokonaan..(puolet katosta on jo romahtanut).. mutta kaksi muuta ehkä voivat saada mahdollisuuden.. kuten sanottu, on vaikeaa tietää!

No niin.. JOKU joka tuntee olevansa innostunut katsomaan vähän kuvia? Antamaan ajatuksiaan, vinkkejä, arvion? Onko ajan ja rahan "tuhlaaminen" sen arvoista vai onko helpompi purkaa kaikki ja rakentaa uutta..

Mukavaa päivää,
Ystävällisin terveisin, Sandra

• Tykkään
konjry
  • Laddar…
En tiedä paljon skånelängorista, mutta minun faija on täydellisesti remontoinut (joten se onnistuu) yhden, ja siinä oli paljon työtä. Ilmasto on aika kostea siellä alhaalla, joten hän joutui ainakin repimään kaikki lattialaudat pois, koska ne olivat täysin lahonneet, valamaan lattialaatan.

Joten ole tarkka ja tarkista mahdolliset kosteusvahingot.

noone70:

Nyt en olekaan vielä mennyt sisälle katsomaan, vaan olen tarkastellut lähinnä kaikkien rakennusten ulkopuolta. Sen verran kuin näin sisältä, siellä näytti olevan puulattia ja joissakin paikoissa jonkinlainen muovimatto. Mutta täytyyhän mennä sisälle katsomaan tarkemmin.. odotan kuitenkin kosteutta jossain kohtaa! Vähintään!

Kuten sanoin aikaisemmin, se myydään luultavasti lähinnä tonttina, uudisrakennukselle.. mutta olen vähän utelias, onko todella pakko purkaa kaikki (niin voi olla, mutta voihan vähän tarkistaa..). Yhden rakennuksen katon puoli on jo romahtanut.. joten ilmanvaihto on hyvä ;)

Sen sijaan (huolimatta siitä että olen lukenut jonkin verran) en ole ihan perehtynyt siihen, kuinka kaikki on rakennettu.. miten voisi odottaa perustuksen olevan tehty.. se, mitä ei näe esimerkiksi.. Mitä seiniin on sekoitettu (luulen että jotain kalkkimaista koska se oli valkoista ja paakkuista).. ja mitä tänä päivänä käytetään tuollaisten korjaamiseen?.. monia sellaisia pieniä kysymyksiä eri osista rakennetta..

Kiitos palautteesta! :D
Ystävällisin terveisin Sandra

Lisään "yksityiskuvan" seinärakenteesta, joka näkyi läpi.. ulkopuolella, missä paneeli on täysin romahtanut..

Vanha talon seinärakenne, jossa näkyy osittain mädäntynyttä puupaneelia ja altistunut eristekerros; kysymys materiaalista ja rakentamistavasta.

Miten he ovat tehneet tämän? mitä materiaalia tämä voi olla?

Viimeksi muokattu:
Vanhempieni talossa oli muovimatto, ja se oli luultavasti se, mikä sai lattian mätänemään. Se yhdessä huonon/olemattoman ilmanvaihdon kanssa.

noone70:

Todennäköisesti, tärkeää tällaisissa lattioissa on, että ne voivat hengittää ulos kosteuden alapuolelta.. joten lattiamateriaalin ei pitäisi olla täysin tiivis.

Miltä näytti alapuolella sitten? mitä materiaalia siellä oli? hiekkaa? kiveä? palkit? tamppattua maata? *utelias* Terveisin Sandra

Se oli kaikkea vanhasta brygg-jätteestä suuriin kiviin.

Olin siellä vain ennen ja hyvä matka remontiin, silloin hän oli saanut pois kaiken paitsi kivenlohkareet.

noone70:

Tuliko siitä hyvä/olivatko he tyytyväisiä? Tekivätkö he koko talon vai osia? (ei ongelmia jälkikäteen? valivatko lattialämmityksen?)
Terveisin, Sandra

He tekivät kaiken uudestaan
Heidän piti asentaa ftx-ilmanvaihto koko taloon kosteuden hallitsemiseksi.
Lopputulos oli hyvä, mutta isä on todella kätevä käsistään.

Ne käyttävät tavallisia vesikiertoisia pattereita

Snigla sanoi:
Laitan tähän "yksityiskohtakuvan" seinärakenteesta, joka näkyi läpi... ulkopuolella, jossa paneeli on täysin pudonnut...

[kuva]

Miten he ovat tehneet tämän? mitä materiaalia se voi olla?
Se näyttää olevan savitiiltä, eli ilmakuivattua savea. Käytetään usein täyttämiseen skånelaisten puukehyksisten talojen raoissa. Se sulaa nopeasti pois, jos se kastuu...

arkTecko:

Joo, näkyy selvästi, että se on valunut jonkin verran, eikä ihme, kun se ei ole suojattu ollenkaan! Kaikki laudat ovat poissa juuri siitä kohdasta..

Näyttää siltä, että siellä on tiiliä ja sellaista "tahnaa" ympärillä (näkyyhän selvät tiilenmuodot...)

Miten tuollaista tehdään nykyään? Oletan, että on oltava parempia tapoja tehdä se.. mutta mitkä materiaalit mahtavat olla? (Näkeehän sen, että myös puu savitiilen ympärillä - tai pikemminkin sisällä? - on tehnyt tehtävänsä..). Miten korjataan jotain vastaavaa..?

Kiitos vastauksesta :)
Terveisin Sandra

Savitiilet ovat usein tiilimuotteja, minulla on niitä itse muutamassa sisäseinässä. Siihen aikaan ne olivat halvempia kuin tiilet, koska ne voitiin tehdä pihalla paikallisesta savesta. Niin kauan kuin ne eivät kastu, niillä on melko hyviä ominaisuuksia, muun muassa uskomaton kyky tasapainottaa kosteutta ja pitää sisäilman kosteus tasaisena. Niistä on jonkin verran luettavaa, katso täältä esimerkiksi (pdf).

Mutta ei ole mahdotonta, että ne ovat myös tiiliä, ehkä muurattu savilaastilla siinä tapauksessa arvelisin? Tämän huomaa melko nopeasti, jos vähän raaputtaa kiveä tai sohaisee vähän.

Yllä olevassa rakenteessa ristikot ovat kantavia. Savitiili on täytettä, ja paneeli suojaa niitä kahta sateelta ja tuulelta.

En tiedä, mitkä ovat parhaat strategiat sen kunnostamiseksi, mutta en sulkisi pois savitiilen säilyttämistä. Voisin ehkä viitata tähän diplomityöhön LTH:sta: 200 vuotta vanha skånelänga saavuttaa 2000-luvun energianormit. Erityisesti märkätilat voivat olla/muuttua kinkkisiksi, varsinkin ulkoseiniä vasten.

Varmista, että otat sinne jonkun, joka tuntee vanhat skånelängat tarkastamaan, jos olet aikeissa ostaa. Voin ehkä auttaa yhteyshenkilön kanssa, kun tarkastimme omaa taloamme, jos tulee tarpeelliseksi, ota yhteyttä siinä tapauksessa.

Luulen, että sinun pitäisi katsoa rakennusten kunnostusfoorumia täällä. Siellä on varmasti joitakin, jotka tuntevat vanhat puukehikot. Erityisesti jos olet kiinnostunut saamaan neuvoja siitä, miten voit pitää huolta olemassa olevista rakennuksista. Monilla on muuten mielellään asenne "pura se roska ja rakenna uusi". Tämä koskee sekä rakentajia, kiinteistönvälittäjiä, foorumikäyttäjiä että tuttavapiiriä.

Periaatteessa kaikkia voi saada kuntoon. Kyse on vain kiinnostuksesta, ajasta ja resursseista. On hienoa, että mietit, voisiko rakennukset pelastaa. Muista, että uusia standarditaloja on vaikka kuinka paljon, mutta yhä harvemmin löytyy vanhoja taloja, joita ei ole liikaa remontoitu. Katalogitalo on varmaan käytännöllinen, mutta se ei voi koskaan kertoa sellaista tarinaa kuin vanha talo. Mutta on oltava selvillä siitä, että vanhan talon hoitaminen on suuri projekti, jos siinä on viivästynyttä ylläpitoa. Se on todennäköisesti monen vuoden askartelua, mutta se voi myös antaa paljon takaisin, sekä matkan aikana että kun asiat valmistuvat.

Viimeksi muokattu:
  • Tykkään
konjry
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.