Riippumatta siitä, tuleeko auto kourulla tai pumpulla, säät ovat liian korkeat. Kaiken on mentävä helposti, mikään ei saa olla tiellä mikä ei tarvitse olla tiellä.
Viimeksi kun rakensin muotin, joka oli 200mm leveä, se oli kumpuilevan kallion päällä, muotin korkein osa oli 7 metriä valmiina korkeudeltaan betonille. "Muuri", jonka päälle rakensimme myöhemmin talon, jossa oli 4 asuntoa.
Mutta teet tietysti niin kuin itse haluat, jos haluat käyttötankoja jne., niin siitä vaan, mutta niitä ei tarvita.
Kiitos kaikista vinkeistä.
Olen tilannut betoniauton, ei ränniä. Mutta voin silti lyhentää tukia
Tällä hetkellä on 240mm puuruuvit muotissa alareunassa (5cm ylhäällä) ja menevät 3cm levyn/koolauksen sisään, C-C 50cm. Pohjavahvistus lepää niiden päällä. Laitan M8 tukien läpi muotin kummallekin puolelle niin alas kuin voin (en päässyt kuitenkaan 5cm asti) ja 5cm yläosasta, noin C-C 100cm.
Sisäpuolella on erittäin hankalaa asettaa tukia, siellä ovat kaivauksen massat :/
Matala osa (maks. 45cm korkea) tarvitsee tukea myös sisäpuolelta, jos käytän runsaasti muotolukkoja?
//Love
kyllä. vältät myös tuen sisäpuolella, jos asetat muotolukot.
PS. Onko joku, joka tuntee jonkun, jolla on kaivinkone mallia ketterä, joka haluaisi tehdä vähän töitä ensi viikolla Luulajan alueella? Minun lempparikundini tarvitsi ilmeisesti loman (ansaittua sellaista) eikä voi auttaa meitä 2 viikkoon, mikä on melkein katastrofi projektille...
Heh heh, säisten jumalat ovat kastelleet Luulajan siitä lähtien kun routa lähti pois. Mutta juuri tänään ja jos pitää uskoa ennustajia, mitä en ole tehnyt pitkään aikaan, niin tulee olemaan aurinkoista tulevaisuudessa joten minun on varmaan kasteltava kuten sanottu. Omituista. Kun muottia rakennettiin, satoi jatkuvasti viikkojen ajan, nyt kun betonin pitäisi kuivua hitaasti ilmestyy aurinko kunnolla....
Se on minivibb hänellä, hän vaikutti erittäin kiinnostuneelta siitä muuten. Tehokas se oli ainakin, kunnes se paloi (tuli savua väärässä paikassa), vuokrattu Makita, toivottavasti en joudu maksamaan uusista hiilistä/käämistä/moottorista...
Joo, letku on valaisimelle, jää nähtäväksi mitä siitä tulee.
Ukot olivat muuten tehokkaita, luulen että he purkivat 19 minuutissa sen mukaan mitä kirjoitin lappuun. MUTTA pumppuauto kirjasi 3h mikä on sinänsä ymmärrettävää, koska hänellä on paljon letkua puhdistettavana (1kbm roisketta) mutta kuitenkin... sitä ei oikein ollut budjetoitu, mutta kyllä se oli sen arvoista pumppuautolla. Kouralla olisi tullut monimutkaisempaa.
Ilman kaikkia vinkkejanne ja neuvojanne en olisi ehkä selvinnyt tästä henkisesti, nyt tunsin oloni melko turvalliseksi, kun pumppu käynnistyi.
Viimeinen kysymys, milloin voin purkaa muotin?
Terveisin Love
Purkaa muotin? Mitä tarkoitat? Kaikki vinkit, jotka olemme antaneet sinulle tässä ketjussa, perustuvat siihen, että muotilla on suojana formplyfa! Jos olisit rakentanut seinän ilman suojaa, sinun olisi pitänyt rakentaa seinä 7 asteen kallistuksella sisäänpäin.
Näen vain leikkivän odottaisin muutaman päivän, mutta täällä on ihmisiä, jotka tietävät tällaisista asioista paremmin.
Muotin voi periaatteessa poistaa jo muutaman tunnin jälkeen, betoni ei karkaa minnekään, jos resepti on oikea. Mutta voi odottaa vaikka päivän, jos odottaa liian kauan, muotti saattaa olla vaikea poistaa.
Minä poistan muotin aina 1 vuorokauden kuluessa valamisesta, mutta reunoilla pitää olla varovainen, ettei riko mitään.
Haluaa myös päästä kastelemaan kunnolla eikä vain yläpuolelta.
Ok, mieti sitten valitsevasi sähkökaapeli, joka voidaan sijoittaa suoraan maahan ilman suojaputkea, sillä tuo putki ei todennäköisesti ole hyväksytty maanalaiseen asennukseen, jossa käytetään keltaista suojaputkea. Parasta on, jos sijoitat silti keltaisen suojaputken, jotta on mahdollisuus vaihtaa kaapeli tulevaisuudessa ilman kaivamista.
Vie enemmän aikaa kuin luulee purkaa, kun on käyttänyt ruuveja lannoitteena :/
Otan loput huomenna. Pinta näyttää todella hyvältä muuten. Erittäin tyytyväinen!
Tietääkö joku milloin ja miten skiferi voidaan kiinnittää muuriin? Liima tai kiinnitys, ja kuinka kauan betonin täytyy kuivua ennen uskot?
Kun valetaan lattiaa, puhutaan kaikesta yhdestä kuukaudesta kolmeen kuukauteen ennen kuin laatoitetaan, joten jossain siellä pitäisi päteä myös betoniseinän kanssa.
Helpoin on käyttää fix.