Olen googlettanut itseni hulluuksiin etsiessäni järkeviä neuvoja siitä, miten valumuotti ja raudoitus tulisi tehdä tukimuurille.
Muuri tulee olemaan 40-70 cm korkea ylhäältä alas, 10-50 cm maanpinnan yläpuolella maata yhdellä puolella.
Eri syistä minun on tehtävä se 200 mm leveäksi.
Olen alkanut rakentaa valumuottia ja olen puolivälissä, ulkokuori on valmis, ja aion milloin tahansa aloittaa sisäkuoren kanssa. Ulkokuori on linjattu haluamallani tavalla tukien jne.
Olen asettanut siellä täällä 195-regel klosseja välikappaleiksi pohjalle. Sitten ajattelin käyttää 6x240mm puuruuvia pitkin pohjaa pitämään "seiniä" yhdessä alareunasta c-c 500mm. Myös ylhäältä kun raudoitus on paikallaan.
Sisäseinät ovat myös muottivaneria 2x2-regelilla ylhäällä ja alhaalla ja korkeammissa osissa myös keskellä. Tuet ovat vain toisella puolella noin c-c 2500mm tai siellä missä ajattelen sen tarpeelliseksi.
Betonimuuri päällystetään sitten ulkopuolelta & päältä liuskekivilaatoilla (10 mm paksuja).
Kysymys: Tuleeko muottini murtumaan? Ja miten teidän mielestänne minun pitäisi raudoittaa tämä? Se on aika paksu nimittäin. Etupuoli/takapuoili? Molemmat? Maton/tangon mitat?
Betoniauto tulee ensi perjantaina, joten minun on saatava tämä järjestykseen asap!
Toivottavasti todella joku taitava henkilö voi antaa muutamia vinkkejä täällä!
älä koskaan valaa puuta sisään!!!
suosittelen muottikiiloja.
muuten mielellään 45*70 eikä 45*45 (kuitenkin voi mennä jos ei työskentele värinällä.
olisi hienoa, jos sinulla olisi jalka muurille. vaikka ei olisi kovin korkea, niin tulee paljon painetta.
älä koskaan kaada betonia puun ympärille!!!
suosittelen formstag.
muuten mieluiten 45*70 eikä 45*45 (kuitenkin voi mennä, jos ei liikaa tärinää.
olisi ollut hienoa, jos olisit tehnyt perustuksen muurille. vaikka ei olisi kovin korkea, niin paljon painetta.
Kiitos!
Sain neuvon jättää perustuksen pois niiltä, jotka myivät liuskekivet, ja se oli ajateltuna 95mm paksuiseen muuriin :/ Nyt se on 200mm.
Koska se päällystetään, en ajatellut tärisevän kovin paljon, ei ole väliä, miltä se näyttää kuitenkin.
Kuinka tiheästi minun tulisi asettaa vælikkeet siinä tapauksessa? Ajattelin, että läpimenevä puuruuvi toimisi formstagina.
Korkeammassa osassa on myös monia kulmia. Noin 2m kulmien välillä, joten sen pitäisi auttaa pitämään multaa vastaan myös?
Kun muotoilee, on parempi olla todella varma, että se kestää... Minä käytän 45x95. Tässä on kuva, joka näyttää kuinka tiheästi sinun täytyy tukea, ehkä voit asettaa ne hieman kauemmas, koska sinun muurisi ei ole aivan yhtä leveä;
Voit käyttää kierteistä tankoa vaihtoehtona muotin tukikepille. Minä säästeliäänä käytän vahvaa teräslankaa (jonka pujotan kaksinkerroin muotin läpi ja lukitsen molemmilta puolilta naulalla, sitten kierrän lankaa, kunnes lanka on kireä ja oikea välimatka saavutettu.
se oli todella edistyksellistä.
1000mm kun teet niin matalana. ja pienenä.
ja sitten yksi jokaiseen sisä- ja ulkokulmaan.
tulee paljon elämää muuriisi.
olisin laittanut kolme kymppiä ylös ja alas.
Kiva kuulla! Käperryin sikiöasentoon kun näin kuinka tiheästi stagit oli asetettu ylös.
Tarvitsen varmaan täydentää kaksinkertaisella määrällä stagja eli.
Joten ette usko, että pitkät puuruuvit voisivat toimia stagina?
Mihin korkeuksiin ajatellaan stagit siis?
Ei mattoa mahdollisia halkeamia vastaan?
Raudoituksen tulee olla vähintään 50 mm valmiista pinnasta. Käytä halkaisijaa 12 mm.
Taivuta neliöt sopivaan korkeuteen ja aseta ne c-c 150 mm välein.
Käytä 10-12mm raudoitusterästä, kaksoisriveinä ja n. 150 mm välein (korkeussuunnassa). Rivien väliin laitetaan U-muotoon taivutettavat raudoitustangot, jotka asetetaan joka toinen ylös ja joka toinen alas (asetetaan c-c 150 mm). Jokainen liitos sidotaan yhteen.
Raudoituskonstruktion täytyy kiinnittää muottiin niin, ettei se nouse ylös.
Poraa pitkittäiset raudoitustangot talon perustukseen ja valaa nämä kiinni ekspanderibetongilla.
Täytä muurin takana olevat 15-20 cm vedenpoistavalla materiaalilla, esim. makadamilla. Maatekstiili makadamin ja maan väliin. Jos muurin taakse voi kertyä seisovaa vettä, pohja on salaojitettava. Muuten on vaarana pakkasrapautuminen.
Varmista, että olet tiivistänyt maaperän kunnolla sinne, missä muurisi tulee seisomaan.
Hitto, alan katua vahvasti, että lähdin tähän... olen jo upottanut paljon aikaa materiaaleihin ja minun on vaikea ehtiä tehdä kaikkea, mitä ehdotatte ennen kuin auto tulee :/
Minulla on loma vasta ensi viikolla ja olen poissa viikonloppuna ja ensi perjantaina se tulee... ahdistus Eikö täällä ole oikoteitä? Tämä ei ole kuitenkaan mikään talon perustus
Tiedän Olin aiemmin ajatellut sitä. Ei ne ole ilmaisia nekään. Ja suurin osa muurista on alle 40 cm, joten ajattelin, että olisi helppo valaa :/ Nyt olemme käyttäneet kaikki rahat lähes 100 m² ajettavissa olevaan liuskeeseen ja liuskeeseen muuripäällysteelle, joten joitakin L-tukia ei valitettavasti tule
Hitto, alan vahvasti katua, että aloin tähän... olen jo sijoittanut melko paljon muodotusmateriaaleihin ja tulee olemaan vaikeaa ehtiä tehdä kaikkea, mitä ehdotatte ennen kuin auto saapuu :/
Lomani alkaa vasta ensi viikolla ja olen poissa viikonloppuna, ja ensi perjantaina se tulee... ahdistus Eikö täällä ole mitään oikoteitä? Sehän ei ole mikään talon perusta
//L
valitettavasti. jos betoni menee pieleen, sinulla on muuri, joka näyttää hirveältä.
jos työskentelet 7-16, olet tehnyt hienon muotin korkeintaan kahdessa päivässä. Kolmantena päivänä asennat raudoituksen.
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.