Hei,

Minulla on eri syistä joitakin tolppia mm. parvekekaiteeseen, jotka ovat itse lattialla. Aikaisemmin oli läpimeneviä tolppia, jotka kantoivat kattoa, mutta ne mätänivät ja myös aluskate, koska en saanut tiivistettyä läpivientiä.

Rakensin uuden verannan, mutta nyt alimpien kantavien tolppien kanssa ja katon, jonka sitten tiivistin ylhäältä, ja sitten kaiteen tolppineen seisomaan vahvistetun huovan päällä. Tietysti (ja odotetusti) nämä tolpat alkavat hieman lahota alaosassa, enkä tiedä, kuinka rakentaa vastaavaa niin, että siitä tulisi pitkäaikaisesti hyvä. En halua tehdä reikää huopaan. Rakensin tietoisena siitä, että minun täytyy vaihtaa tolpat, mutta ehkä teillä siellä ulkona on jokin fiksu ratkaisu :)

Lahoava puupylvään alaosa kostealla kattohuovalla, jossa on sammalkasvua ja roskia.

Jos jollakin on vinkkejä, olen iloinen :)
 
Aseta ensin pihakivet. Sitten pylväs. Yritä leikata pihakiveä mahdollisimman pieneksi. Jotta vesi valuu pois. Sitten voit (itse tekisin niin) kastaa pylvään pään vanhaan kuluneeseen moottoriöljyyn! Sen mineraalit suojaavat puuta monien vuosien ajan! Itse laitoin tavallisia painekyllästettyjä suoraan maahan (ensin kasteltu moottoriöljyssä) melkein 15 vuotta sitten. Pysyvät edelleen kiinni.
 
Jos tolpat kuitenkin ovat vapaina kattohuovalla, juuri "uhrauskivi" tai uhrilauta/palikka on hyvä idea. Kuitenkin ajan myötä saat todennäköisesti saman ongelman tolpan alaosassa, (vaikka se olisi painekyllästetty maahan kosketukseen tarkoitetussa luokassa).

Yksi vaihtoehto uhripalikka on kiinnittää sellainen tolpan ulkopuolelle alaosaan ja jättää tolppa päättymään muutaman senttimetrin katon yläpuolelle. Silloin vaihdat vain uhripalikan, kun se alkaa olla huono. Tolpan alaosan pitäisi kestää kauan.

Toinen vaihtoehto on tehdä tolpasta kaksiosainen ja antaa vain yhden puolikkaan mennä alas huopaan asti. Siten on helpompi vaihtaa se puolikas, joka on vaurioitunut.

Tai jokin vastaava malli, joka sopii sinun aidan rakenteeseen, jotta sinun ei tarvitse purkaa kaikkea aina, kun on aika vaihtaa.
 
S
Atom sanoi:
Aseta ensin kivetys. Sitten tolppa. Yritä leikata kivetys niin pieneksi kuin mahdollista. Jotta vesi valuu alas. Sitten voit (minä tekisin niin) kastaa tolpan pään vanhaan kuluneeseen moottoriöljyyn! Sen mineraalit suojaavat puuta useita vuosia! Itse käytin tavallisia painekyllästettyjä suoraan maahan (ensin kastettu moottoriöljyyn) melkein 15 vuotta sitten. Pysyy edelleen kiinni.
kivetys parvekkeen katolla?
 
SBH sanoi:
betonikiviä parvekkeen katolle?
Kyllä. Yksittäinen. Koska se on epäorgaaninen, se ei koskaan aiheuta ongelmia. Samalla vesi tulee erittäin harvoin kosketuksiin puun kanssa. Voidaan käyttää galvanoituja "kenkiä". Kaikki epäorgaaninen käy.
 
S
Atom sanoi:
Totta. Yksi kappale. Koska se on epäorgaaninen, se ei koskaan aiheuta ongelmia. Samalla kun vesi joutuu erittäin harvoin kosketuksiin puun kanssa. Voidaan käyttää galvanoituja "kenkiä". Kaikki epäorgaaninen kelpaa.
monet ihmettelevät, kuinka silloin ajatellaan
 
Aseta se muovialustalle, joka on pienempi kuin pylvään pohja.
 
SBH sanoi:
monet tulevat ihmettelemään, mitä silloin ajattelee
Se on toinen asia. Tärkeintä on, ettei tarvitse vaihtaa tolppia liian usein. Täysiä? Totta kai. Mitä sitten?
 
S
sahattu puutavara
peittää tolppa tervalla/tervapaperilla
uhrilauta
peittää pellillä
 
Hei ja kiitos vinkistä,
Offerbräda.. tarkoittaako se yksinkertaisesti tolpan asettamista tolpan kokoiselle lankulle?

Olen myös utelias siitä, miltä 'pallningbricka' voisi näyttää?

Olen tehnyt tolpat niin, että niitä voi sahata lyhyemmäksi "varmuuden vuoksi" ja "varmuuden vuoksi" tapahtui paljon nopeammin kuin luulin.
Ehkä sahata niitä 10mm lyhyemmäksi ja laittaa offerbrädor jotenkin on fiksua, silloin voin asettaa ne hetkeksi jäteöljykylpyyn myös.. :P

kiitos kaikille panoksestanne!
 
Miltä näyttävät molekyylit tavallisessa moottoriöljyssä? Spontaanisti se kuulostaa todella huonolta neuvolta, kun otetaan huomioon, että on olemassa tuotteita, jotka on erityisesti kehitetty tunkeutumaan ja suojaamaan puuta.

Ajatus uhripalan kanssa voi olla hyvä neuvo, jos vesi ei koskaan pääse klossin ja tolpan väliseen saumaan, mutta se ei kuulosta kovin todennäköiseltä parvekekaiteessa?

Kun kyseessä ei ole kovin monta tolppaa, olisin ostanut nipun tällaisia (tai jotain vastaavaa), ruuvannut irti kierreosan ja käyttänyt U-osaa tolpan jalkana, mahdollisesti vähän sokkelipaperia alla, suojatakseni kattohuopaa. Ennen kuin ruuvaan U-osan kapattuun tolppaan, yrittäisin kyllästää päätypuun siihen tarkoitetulla puuöljyllä. Mutta tämä on vain minun ajatukseni...
 
Puuöljy kovettuu oksidatiivisesti, mikä tekee siitä yhä hydrofiilisemmän. Se on huonoa kapillaarivaikutuksen kannalta. Moottoriöljy kestää huomattavasti pidempään, joten se ei oikeastaan ole huono neuvo. Vielä parempi on lämmin parafiini. Ajattele sulanutta tuikkukynttilää.
 
Moottoriöljy voi kyllä pysyä puussa, mutta kesäisin se hikistyy ulos. Ei kaunista. Moottoriöljy on ehkä vanha tarina, tunsin erään ukon, joka piti sitä parhaana ruostesuojana autojen alla. Syynä oli luultavasti se, että se oli hänelle ilmaista. Päätypuu kostealla alustalla on varmaan vaikein. Uhrautuvat puuosat eri muodoissa on hyvä idea. Voi myös laittaa kokonaisen palkin, joka on ehkä helpompi vaihtaa muutaman vuoden päästä kuin yksittäiset palat.
 
Hei ja paljon kiitoksia kaikista vinkeistä.

Pallningsbricka tai M-gängad stolpsko, offerbräda tai marksten, impregneringsolja tai motorolja..
Paljon vaihtoehtoja (tykkäsin muuten motorolja-vaihtoehdosta, koska vaihdoin äskettäin oljan exän autoon ja sen motorolja säilyisi edellä mainituilla perusteilla ajan loppuun :) )

Aion sahata pois vahingoittuneet osat ja sitten impregnoida ja tukea alapuolelta jollain vinkeistänne. Sitten maalaus ja hups, sitä on taas takaisin töissä.
 
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.