Ajattelin tätä rakennetta ulkoseinälleni

Rakenteen leikkauskuva, jossa näkyy ulkoseinän kerrokset: ulkovuoraus, tuuletusrako, eristeet ja tuulensuojalevy sekä vertikaalinen tuuletuslähtö.

Ulkopuolelta sisäänpäin 95mm päällekkäislauta, 145mm pohjalauta, naulalauta, tuulensuoja

Ilmavirtauksen saa aikaan 145mm laudoilla, koska ne kiinnitetään noin 5 cm välein, ja väli peitetään päällekkäislaudalla. Pohjassa hiiriverkko peittämään syntyvät aukot.

Huomasin kuitenkin, että joissain rakenteissa on vielä yksi pystysuora tuuletusrima naulalaudan takana, kuten näkyy tässä kuvassa.

Puurakenteen poikkileikkauskuva, joka näyttää tuulensuojan, spikläktin, pohjalaudan, ilmaraot ja tippalistan.  Mukana lisäilmarako, jota pohditaan tekstissä.

Riittääkö ajattelemani tuuletus vai pitäisikö olla vielä ylimääräinen rima, kuten kuvassa numero kaksi?

• Rakennuspiirros, joka osoittaa seinärakenteen eri kerrokset ja ilmanvaihtovälin lisälaudoituksen avulla.
Minulla ei ole lähdettä, mutta mielestäni suunnittelemasi tuuletus riittää (sillä niin olen rakentanut). ;)

Huomaa lisäksi, että naulausrimat on viistottu yläreunastaan, jotta mahdollinen kosteus ohjautuu ULOS seinäpaneelista eikä seinää vasten.

B b8q sanoi:
Minulla ei ole lähdettä, mutta mielestäni suunnittelemasi ilmanvaihto riittää (koska olen itse rakentanut sen niin). ;)

Huomaa myös, että naulalauta on viistetty yläreunasta niin, että mahdollinen kosteus johdetaan ULOS paneeliin eikä sisään seinään.
Onko kaupoissa myytävänä viistettyä lautaa vai sahataanko se itse?

M Martin Lj sanoi:
Onko olemassa mitään valmiiksi viistettyä, vai sahataanko se itse?
Sahaa tai höylää itse, ellei osta sahalta, joka voi tehdä sen puolestasi. Rakennustavarataloissa en ole koskaan nähnyt sitä.

Rakenna oikealla tuulettumisella! Jos olet ajatellut maalata keittomaalilla, se voi toimia ilman tuulettumista, mutta en tekisi niin silloinkaan.
Viistehendatut vastaanottimet ovat liioittelua ja täysin tarpeettomia.

V verktygsgurun sanoi:
Rakenna oikealla tuuletuksella! Jos aiot maalata liimavärillä, se voi toimia ilman tuuletusta, mutta en tekisi sitä silloinkaan.
Viistetty naulalista on yliampuvaa eikä ollenkaan tarpeellista.
Mitä kokoa suosittelet tuuletusrimoille siinä tapauksessa?

Riittää vaakasuoralla naulauslaudalla, sanoisin. Joskus olen nähnyt, että laitetaan ohut masoniittinauha naulauslaudan ja kipsi/julkisivulevyn väliin, jotta saadaan pieni tuuletus myös sinne, se on varmaan hyvä mutta hieman liioittelua.

• Tykkään
Stippe
  • Laddar…
M Martin Lj sanoi:
Vilken dimension rekommenderar du på luftningsläkten i så fall?
28x70mm riittää mielestäni ja sitä on käytetty monia vuosia.
Uudet direktiivit sanovat kuitenkin 34x70, jos en ole väärässä.

• Tykkään
HerrL
  • Laddar…
Lukupaneelissa toimii hyvin niin. Lukulautojen kohdalla Svenskt Trä suosittelee tuuletusväliksi 34x70 naularimaa. Mietin juuri, miksi se on erilainen siinä... toisaalta... onhan se parempi tuuletuksen kannalta, joten miksei, jos se ei aiheuta esteettisiä ongelmia.

Viimeksi muokattu:
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.