P
Moro, mietin tässä pyöreän talon rakentamista suuremmalla lasiosalla ja pohdin, miten kantavuus tulee olemaan. Yhteensä 13 metrin pituinen lasiosa, mitattuna kaarevan seinän ulkopinnalta. Ei sisäseiniä tällä osuudella. Tähän loivasti kalteva pulpettikatto, noin 6 asteen kulma. Periaatepiirros liitteenä. Ajattelen yleisesti, että pyöreä muoto auttaa tukemaan kaikkea, mutta kuitenkin... Tukholma/lumivyöhyke 2.

Joten, mietteeni
  • 3 m korkeat pylväät etureunassa, joiden päällä kattopalkit lepäävät. Pystyykö rakennuspuutavara tähän vai tarvitaanko liimapuuta? Oletan, että pääasiassa kyseessä on nurjahdus ja kysymys on siitä, kuinka paljon ikkunakarmit vastustavat tätä.. Ruotsalainen puu suosittelee aina liimapuutolppia 90x90 laskentaohjelmassaan pulpettikatoille, mikä tuntuu väärältä.
  • Sanotaan, että yllä oleva on ok, eli 3 m korkeat pylväät rakennuspuutavarasta. Voinko kiinnittää ikkunat näihin pylväisiin vai aiheutuuko ongelmia? Tarkoitukseni on erityisesti seinän kaareva muoto, mikä johtaa siihen, että pylväät eivät ole yhdensuuntaisia: rako ikkunakarmien ja pylvään välillä kasvaa noin 1,8 mm ulkopuolella ikkuna vrt. sisäpuoli. Parempi kiinnittää ikkunat reuna-reunaan (jos mahdollista) ja antaa pylväiden seistä vapaasti ikkunan ulko-/sisäpuolella?
  • Mietin ympyrän leventämistä tietyissä kohdissa, jotta jänneväli kasvaisi 80 cm suuremmaksi. Olen yrittänyt googlata kahden ruuvaliimatun palkin jänneväliä (245+120 mm esimerkkikuvassa) mutta en ole löytänyt vastausta. Onko joku perillä palkkien "päällekkäin asetettujen" jänneväleistä?
  • Joitakin ajatuksia ongelmista, jotka saattavat nousta esiin? Leikkausta pitäisi kai tutkia.
(ja kyllä, rakennesuunnittelija laskee tietenkin tämän, jos piirros jonain päivänä toteutuu)
 
  • Pyöreän talon periaatekuva, jossa on esitetty suuret lasiosat ja matalalla kulmassa oleva pulpettikatto, rakennusmitat mukaan lukien.
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.