Olen saanut päähäni rakentaa pyöreän seinän - säde noin 1500 mm - nurkkaan.

Olen kuullut, että kipsilevyjä voi taivuttaa kastelemalla niiden paperipintaa ennen asennusta. Mutta koska tämä on ulkoseinä, levyt tulevat olemaan tiiviisti kiinni tiivistemuovissa (TenoTät) ja silloinhan kosteudelle ei jää poistumistietä.

Mitä mieltä olette tästä...? Onko tämä ongelmien hankkimista?

En ole vielä aloittanut runkorakenteiden tekemistä, joten minulla on vielä mahdollisuus muuttaa suunnitelmaa.

Eikö levyä voi seurata (helvetin paljon kappaleita) ja sitten taivuttaa?

vojma sanoi:
Har fått för mig att bygga en rund vägg - radie ca 1500 mm - i ett hörn.

Har hört att man kan böja gipsskivor genom att fukta pappret på dessa innan man ska montera de. Men efter som detta är en yttervägg så kommer ju skivorna att ligga dikt an mot tätplasten (TenoTät) och då har ju inte fukten någonstans att ta vägen.

Vad tror ni om detta...? Är det att skaffa sig problem?

Har inte börjat regla ännu så jag har fortfarande chansen att tänka om.
Att låta gipsskivor ligga direkt an mot diffusionskitet (plasten) är väl lite fel till att börja med ? En liten luftspalt vore väl inte fel ?

Annars får du väl bygga en jigg ock konstruera väggen där, låta den torka och sen montera den ...

/K

Kun kirjoitat "kosteuden", tarkoitatko sitä kosteutta, jonka olet lisännyt levylle taivuttaaksesi niitä, vai tarkoitatko yleistä ilmankosteutta?
Ei ole mitään outoa, että kipsi on tiukasti muovia vasten. Niin tehdään usein.

Tarkoitan itse lisäämääni kosteutta.

PatrikJ sanoi:
Ei kai levyä voi urittaa (pirun monta uraa) ja sitten taivuttaa?
En usko suoraan levyn urittamiseen... Luulen, että urat näkyvät sisäpuolella ja levyä on vaikea saada paikoilleen, koska se tulee olemaan lepatteleva kuin ohut paperi syysmyrskyssä.

/V

Onhan olemassa joustavampia materiaaleja kuin kipsilevyt?

Nyt ei tule mieleen mitä levy kutsutaan, voiko se olla lux-elementti tai jotain sellaista. Sellainen, jota käytetään kylpyhuoneissa pyöreiden kylpyammeiden ympärillä ja vastaavissa.

Joku tietää varmasti mitä tarkoitan.

Kipsiin en usko pätkääkään.

En tiedä, mutta ehkä voisi laittaa osb-levyn veteen ja sitten taivuttaa sitä muotoon, mutta se vaikuttaa työläältä.

Kipsilevyjä voidaan taivuttaa hyvin. En ole tehnyt sitä itse, mutta eräs kaverini taivutti alle metrin säteelle ja se onnistui tasaisesti ja hienosti. En tiedä kuinka paljon hän kasteli, mutta olen lukenut menetelmästä verkossa, joten google voi varmasti auttaa.

Pontti ja sitten 6 mm kipsilevy ehkä ??

Mikael_L
Työpaikallani he rakensivat uudelleen vastaanoton, ja siellä kirvesmiehet tekivät kaarevan seinän (tai itse asiassa kaksi, joten siitä tuli pyöreä huone, jossa on kaksi sisäänkäyntiä keskellä suurempaa aluetta), säde oli varmaan noin 1,5 - 2 metriä.

Valitettavasti en valokuvannut sitä työn aikana!

He tekivät kehikon melko tiiviisti, arviolta C/C 20-30 cm, sitten taivuttivat 6 mm kipsiä seinälle ja laittoivat 2-3 kerrosta sellaista.
Näytti menevän kuinka sujuvasti tahansa, ei ainakaan mitään liotusta.

Aina oppii jotain...*laitan päähäni tyhmälakkia*

OK - kiitos vinkeistä. En ollut ajatellut 6 mm kipsiä kaksinkertaisena kerroksena. Aion tehdä testin, kuinka tiukasti niitä voi taivuttaa ilman kostutusta ensin.

/V

jotta siitä tulisi todella hyvä, voi puristaa väliin 2 kpl 4 mm vaneria ja sitten 2 kerrosta 6 mm kipsiä...

Ja valmiiksi taivutetut elementit ovat tosi kalliita, silloin on melkein halvempaa ostaa valettuja elementtejä stuckatööriltä...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.