Hei

Olemme ajatelleet rakentaa 4 kattoikkunaa 1920-luvun taloon. Tavoitteena on "vain" avata kattopalkkien välistä eikä muuttaa mitään kantavista osista. Meillä on hieman yli 100 cm – 105 cm aukko kattopalkkien välillä. Ajatuksena on, että kattoikkunoissa olisi kaarrettu katto. Mitkä mitat minun pitäisi valita takkaikkunoiden seinien rimoille? Asumme lumivyöhyke 2:ssa. Liitteenä on luonnos ikkunoista.

Arkkitehtoninen piirustus, jossa on talo ja kaksi kaarevat kattolyhdyt. Näytetään mittasuhteet ja jäsentely.

Miten saa tehtyä kattopalkit kaareville katoille? Ajattelin, että yhdistäisin kolme hieman karkeampaa osaa puoliympyräksi ja sitten sahaisin oikeaan muotoon.

Skissi kaarevan kattoristikon rakentamisesta, jossa kolme paksumpaa puukappaletta liitetään yhteen ja muotoillaan oikeaan muotoon.

Jos yritän tulkita vähän itse, löydän träguiden.se-sivustolta taulukon ulkoseinän mitoituksista ja talon maksimipituuksista, joissa ensimmäiset arvot antavat 145*45 puutavaraa ulkoseinään, mikä voisi tarkoittaa, että voin rakentaa 9,8 m pitkän talon. (jos tulkitsen taulukon oikein)

https://www.traguiden.se/konstruktion/konstruktiv-utformning/stomme/vaggar/vaggreglar/

Kun kattokuomu on 1,4*2,05, tuntuu siltä, että 145*45 on melkein ylimitoitettu. Voisiko siirtyä 120 mm:iin mutta silti kestää painoja, vaikka ehkä tarvitaan 145 eristyksen saamiseksi, vaikka suurin osa kattokuomusta tulee olemaan ikkunoita, joista luulen suurimman osan lämmöstä säteilevän ulos kuitenkin.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.