Hei
Kevään ensimmäinen projekti on korjata hienon vanhan kasvihuoneemme hitaasti lahoavat osat, jotka edellinen omistaja on valitettavasti maalannut jollain muovimaalilla. Yhä useampi ruutu putoaa, ja puu on paikoin jo lahonnut. Katso kuva.
No niin, haluan rakentaa niin, että se kestää ainakin loppuelämäni, joten haluan yrittää hankkia hienoa, tiheäsyistä mäntyä. Tarvitsen pyöreästi noin 20 lpm höylättyä 50x50mm, joka sitten jyrsitään ja liitetään yhteen (mikä on hauskaa ja haastavaa!), mutta mistä sen löytää. Paikalliset sahat täällä Tukholman eteläpuolella myyvät kylläkin tasohöylättyä puutavaraa (melkein sopivassa koossa), mutta kaikesta muusta kuin tiheäsyisestä ja lisäksi banaanimaisen laadukkaasta. Ei olekaan kyse mistään rakennettavasta huonekalusta, mutta haluan sen olevan hyvä ja kestävän ainakin 50-100 vuotta eteenpäin.
Koska "paikallisiin pieniin sahoihin" ei ole pääsyä, jotka usein ovat suositus täällä Byggahusissa, olen siksi etsinyt hieman netistä ja löysin sitten mitä kutsutaan scantlingiksi, korkeimman laatuluokan mäntyä, katso tässä. Olen saanut kustannusarvion, joka sisältää höyläyksen ja kuljetuksen, ja se jää sitten reilusti suunnitellun budjettini ulkopuolelle. Ehkä ei niin yllättävää, koska kuvittelen, että tämä on suunnilleen niin hienoa puutavaraa kuin nykyään saa ja kohtuudella yliampuvaa tähän tarkoitukseen, mutta olen silti kiinnostunut. Mutta ennen kuin teen päätöksen, ajattelin kuulla tältä erinomaiselta foorumilta, onko muita vaihtoehtoja. Kaikki ajatukset ja vinkit otetaan kiitollisesti vastaan!
Jos sen sijaan etsit tiheäsyistä mäntylautaa 2 tai 2,5 tuuman paksuudessa ja itse halkaiset ja höyläät tarvitsemiasi aineksia, uskon, että se voi olla hieman helpompaa kuin löytää 50*50 höylättyä halutussa laadussa.
Kiitos ehdotuksesta! Se olisi tietysti ollut helpointa, jos minulla olisi vain ollut oikohöylä ja tasohöylä, joita valitettavasti minulla ei ole. Eikä minulla ole tilaa niillekään.
Kiitos ehdotuksesta! Olisihan se tietysti ollut helpointa, jos minulla olisi ollut oikohöylä ja tasohöylä, mutta valitettavasti ei ole. Eikä minulla ole tilaa niillekään.
Sehän on tietenkin yksi tapa, mutta pelkään, että kynnys on liian korkea, jotta se olisi järkevä menettelytapa. Minulla on kaksi työtä ja kolme pientä lasta, enkä ole höylännyt (käsin) sitten alakoulun käsityötuntien enkä omista höyliä. Minun on varmaan ostettava itseni pois ongelmasta valitettavasti. Kysymykseni tarkoituksena oli selvittää, onko olemassa muita ehdotuksia kuin kallis, jonka olen onnistunut kaivamaan esiin, ja minun olisi pitänyt kuvata rajoituksiani hieman selkeämmin.
Naurakaa vain, mutta tiheäsyinen höylätty sydänmänty halutussa koossa on melko vaikea löytää. Katso Marketplace tai Blocket, jos sinulla ei ole mitään henkilökohtaista yhteyttä sopivaan pikkutukkuriin, ehkä löydät mäntylautaa riittävässä laadussa, jota voit itse käsitellä.
Sehän on tietysti yksi tapa, mutta valitettavasti uskon, että kynnys on liian korkea, jotta se olisi kohtuullinen toimintatapa. Minulla on kaksi työtä ja kolme pientä lasta, enkä ole höylännyt (käsin) sitten ala-asteen käsityötuntien enkä omista höyliä. Valitettavasti joudun ehkä ostamaan ulos ongelmasta. Kysymykseni tarkoituksena oli selvittää, oliko muita ehdotuksia kuin kallis ratkaisu, jonka olen onnistunut löytämään, ja minun olisi pitänyt kuvata rajoitukseni hieman selkeämmin.
Silloin sinun täytyy ehkä säätää mitoitusvaatimusta siihen, mitä kaupassa on saatavilla.
Naurahdat, mutta tiheäsyinen höylätty sydänmänty toivotussa koossa on kyllä aika vaikea löytää. Katso Marketplace tai Blocket, jos sinulla ei ole henkilökohtaista yhteyttä sopivaan pieneen sahanomistajaan, ehkä löydät mäntylautoja riittävän laatuisina, joita voit itse työstää.
Anteeksi, ei ollut tarkoitus nauraa ylimielisesti. Mutta käsinhöylätä niin paljon puutavaraa on täysin epärealistista minulle. Arvostan apuasi! Ensimmäinen ajatukseni oli rakentaa kaupassa olevilla mitoilla, mutta en löydä käytännössä mitään paksumpaa kuin 34x34 (ainakaan läheltä, missä asun) ja se on varmaan liian heikkoa (ja on lisäksi kaikkea muuta kuin suoraa ja tiheäsyistä).
Koska sinulla ei ole mahdollisuutta höylätä itse, on varmaan helpointa yrittää löytää pieni puusepänverstas, joka voi höylätä sinulle, 20lpm ei ole kovin paljon. Pondus olen ostanut kauan sitten, mutta niitä on toki enemmänkin.
Koska sinulla ei ole mahdollisuutta höylätä itse, on varmaan helpointa yrittää löytää pieni puusepänverstas, joka voi höylätä sinulle, 20lpm ei ole kovin paljon.
Pondus olen ostanut kauan sitten, mutta onhan niitä muitakin.
Hienoa, kiitos vinkistä! Olen lähettänyt heille sähköpostia ehdotuksella.
//Gustaf
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.