18 548 lukukertaa ·
26 vastausta
19k lukukertaa
26 vastausta
Puuruuvit
Neuvo esiporata koski luultavasti sitä, ettei haluttu, että kierteet vetäisivät "löysässä" osassa, vaan ainoastaan "kiinteässä". Jos ruuvi on "liian lyhyt", kierteet voivat tarttua molempiin osiin. Esiporattaessa "löysään" osaan se vältetään.nixxz sanoi:
Ainakin näin käsitin neuvon esiporata.
Minulla on tapana käyttää ruuvipuristimia välttääkseni tämän ongelman!Alfredo sanoi:Neuvojat esiporauksesta koskivat luultavasti enemmän sitä, että haluttiin välttyä tilanteelta, jossa kierteet tarttuvat "löysään" osaan, ja varmistaa, että ne tarttuvat vain "kiinteään" osaan. Jos ruuvi on "liian lyhyt", kierteet voivat tarttua molempiin osiin. Kun porataan etukäteen "löysään" osaan, voidaan välttää tämä ongelma.
Ainakin niin minä ymmärsin neuvon esiporauksesta.
Mutta tarkoitin itse asiassa esiporata vähentääkseni halkeamisen riskiä. 
Mielestäni on huomattava ero halkeamisriskissä, kun siirryn 5 mm ruuvista 6 mm ruuviin.
Erityisesti ne, joilla on upotettu kanta.
OK, pari dm päästä päätypuusta se ei koskaan halkea, mutta sitten kun lähestytään...
Mielestäni on huomattava ero halkeamisriskissä, kun siirryn 5 mm ruuvista 6 mm ruuviin.
Erityisesti ne, joilla on upotettu kanta.
OK, pari dm päästä päätypuusta se ei koskaan halkea, mutta sitten kun lähestytään...
Jäsen
· Halland
· 4 495 viestiä
Kyllä, pitäisi esiporata ruuvin ydinhalkaisijalla, kierteet antavat lujuuden ja leikkaavat paremmin, kun se on esiporattu oikein. Sitten ei ole väärin, kuten joku mainitsi, esiporata myös kiinnitettävä "hieman ahtaasti". Katso laatikosta, miten pitäisi porata. Muuten voi mitata ydinhalkaisijan. Tai karkeasti sanoen, porataan noin puolella mitalla.Mikael_L sanoi:
/Anders
Essve Cutters ovat loistavia, sopivat sekä sisä- että ulkokiinnitykseen ja ovat C4-luokiteltuja. Olen käyttänyt niitä alhaalla hevostallissa, missä on virtsaa ja kosteutta, enkä näe mitään korroosiota 4 vuoden jälkeen, tavallinen sähkösinkitty olisi jo poissa nyt.
Koskien esiporausta, jotta estetään "löysän osan" kierteiden vetäminen.
Jos aion kiertää sisään 6x100, yleensä poraan esiin noin 3 mm poralla koko listan läpi ja sitten 5,5 mm poralla takapuolelta niin pitkälle kuin kierteet menevät. Silloin saa hyvän alustan pään vetämiselle. Jos poraat 5,5 mm koko listan läpi, pää uppoaa usein liian helposti.
Jos aion kiertää sisään 6x100, yleensä poraan esiin noin 3 mm poralla koko listan läpi ja sitten 5,5 mm poralla takapuolelta niin pitkälle kuin kierteet menevät. Silloin saa hyvän alustan pään vetämiselle. Jos poraat 5,5 mm koko listan läpi, pää uppoaa usein liian helposti.
Klikkaa tästä vastataksesi