nixxz sanoi:
uskon, ettei minun tarvitse esiporata, koska minun ei tarvitse ruuvata niin lähelle reunoja.
Neuvo esiporata koski luultavasti sitä, ettei haluttu, että kierteet vetäisivät "löysässä" osassa, vaan ainoastaan "kiinteässä". Jos ruuvi on "liian lyhyt", kierteet voivat tarttua molempiin osiin. Esiporattaessa "löysään" osaan se vältetään.

Ainakin näin käsitin neuvon esiporata.

Alfredo sanoi:
Neuvojat esiporauksesta koskivat luultavasti enemmän sitä, että haluttiin välttyä tilanteelta, jossa kierteet tarttuvat "löysään" osaan, ja varmistaa, että ne tarttuvat vain "kiinteään" osaan. Jos ruuvi on "liian lyhyt", kierteet voivat tarttua molempiin osiin. Kun porataan etukäteen "löysään" osaan, voidaan välttää tämä ongelma.

Ainakin niin minä ymmärsin neuvon esiporauksesta.
Minulla on tapana käyttää ruuvipuristimia välttääkseni tämän ongelman!

Alfredo: niin tarkoitin... mutta kirjoitit sen kauhean paljon lyhyemmin :)

Nik206, kyllä, tilan salliessa, se ei aina onnistu.

JOW sanoi:
Alfredo: tarkoitin sitä... mutta sinä kirjoitit sen hirveän paljon lyhyemmin :).
Olen laiska. ;)

JOW sanoi:
kyllä, jos tilaa on, se ei aina ole mahdollista.
Ja jos on paljon porattavaa, se on aika hankalaa, jos se edes onnistuu. Nopeampaa on esiporata.

Mikael_L
Mutta tarkoitin itse asiassa esiporata vähentääkseni halkeamisen riskiä. ;)

Mielestäni on huomattava ero halkeamisriskissä, kun siirryn 5 mm ruuvista 6 mm ruuviin.
Erityisesti ne, joilla on upotettu kanta.

OK, pari dm päästä päätypuusta se ei koskaan halkea, mutta sitten kun lähestytään...

Mikael_L sanoi:
Mutta tarkoitin todella esiporata, jotta vähennetään riskiä murtumiseen. ;)
Missasin viestisi murtumisriskistä. :blushing: Ja kyllä, olen ehdottomasti samaa mieltä siitä, että monesti on hyvä/tarpeellista esiporata murtumisriskin vähentämiseksi!

Mikael_L sanoi:
Mutta tarkoitinkin esiporata, jotta vähennetään riskiä halkeamiseen. ;)

Mielestäni on huomattava ero riskissä halkeamiseen, kun siirryn 5 mm ruuvista 6 mm ruuviin. Erityisesti upotetun pään kanssa.

OK, pari dm päästä poikittaissyistä ei koskaan halkeile, mutta sitten kun lähestyy...
Kyllä, pitäisi esiporata ruuvin ydinhalkaisijalla, kierteet antavat lujuuden ja leikkaavat paremmin, kun se on esiporattu oikein. Sitten ei ole väärin, kuten joku mainitsi, esiporata myös kiinnitettävä "hieman ahtaasti". Katso laatikosta, miten pitäisi porata. Muuten voi mitata ydinhalkaisijan. Tai karkeasti sanoen, porataan noin puolella mitalla.

/Anders

Siitä lähtien kun aloin käyttää ruuveja, jotka leikkaavat puukuituja, minulla on ollut hyvin vähän ongelmia halkeilevan puun kanssa, käytännössä ainoa syy on itse kannan lähellä päätä. Voin todella suositella.

thomasx sanoi:
Sen jsg började med skruv som själva skär av träfibrerna har jag väldigt få problem med sprickande trä, i princip enbart orsakat av själva skallen nära änden. Kan verkligen rekommenderas.
Vinkkejä hyvästä ruuvimerkistä?

Dr Fozz sanoi:
Vinkkejä hyvästä ruuvimerkistä?
Heco ja Fischer löytyvät monista paikoista.

• Tykkään
Jan.Lundberg
  • Laddar…
Essve Cutters ovat loistavia, sopivat sekä sisä- että ulkokiinnitykseen ja ovat C4-luokiteltuja. Olen käyttänyt niitä alhaalla hevostallissa, missä on virtsaa ja kosteutta, enkä näe mitään korroosiota 4 vuoden jälkeen, tavallinen sähkösinkitty olisi jo poissa nyt.

Koskien esiporausta, jotta estetään "löysän osan" kierteiden vetäminen.

Jos aion kiertää sisään 6x100, yleensä poraan esiin noin 3 mm poralla koko listan läpi ja sitten 5,5 mm poralla takapuolelta niin pitkälle kuin kierteet menevät. Silloin saa hyvän alustan pään vetämiselle. Jos poraat 5,5 mm koko listan läpi, pää uppoaa usein liian helposti.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.