K
Mietin, mistä materiaalista rakentaa portaikon. Tämä on siis portaikko kahden kerroksen välillä omakotitalossa. Piirustus on valmis, mutta mitä puuta pitäisi käyttää?

Suurin osa portaikoista, joihin olen törmännyt, on tehty männystä, mutta kun katsoo kovuustaulukoita, on mänty vain marginaalisesti kovempaa kuin kuusi. Portaikkoyhtiön mukaan kumpikaan materiaali ei ole sopiva portaikolle...

Ehkä voisin saada lehtikuusta kohtuulliseen hintaan. Millainen materiaali se on portaita rakennettaessa?

Miksi ei haluta rakentaa portaita kuusesta? Tavallinen hyvin valittu lankku olisi voitu höylätä ja käyttää useimpiin paikkoihin...?
 
Mänty toimii hyvin.
Kuusi on oksaista.
Lehtikuusi sopii parhaiten ulkokäyttöön.
 
S
Huonekalulaatuinen mänty on huomattavasti kovempaa kuin nopeasti kasvanut kuusi, jota käytetään yleensä rakennuspuutavarassa. Lisäksi kehikossa ei ole.

On monia portaita, jotka on rakennettu männystä, mutta jos haluaa kovemman ja erilaisen ulkonäön, tammi on myös yleistä.

Saatavana on valmista liimalevyä (30 mm), joka yleensä sopii mittoihin askelmille.
 
K
Minulla ei ole erityisiä vaatimuksia ulkonäölle. Suunnittelen joko päällystää portaikon matolla tai maalata sen valkoiseksi. Tutkin portaikkoa vanhempieni luona isänpäiväillallisella tänä iltana ja heidän mäntyportaat ovat täynnä rumia oksia.

Liimapuulevy oli hyvä vinkki!

Minulla ei ole mitään sitä vastaan, että puu on pehmeää (päinvastoin, se on paljon helpompi työstää), mutta sen ei pitäisi notkua tai narista.
 
Immobil sanoi:
Kuusi on oksainen.
Pöh. Minun kuusitrapput on silein mahdollinen kymmenen vuoden jälkeen. Helppohoitoinen myös; lattiasaippuaa pari kertaa vuodessa, muuten pestään/puhdistetaan vain puhtaalla vedellä. Mutta on tärkeää panostaa korkealaatuiseen kuuseen.
 
  • Tykkään
Kallebo
  • Laddar…
Laminaattiportaille kutsutaan usein "porrasaihioksi" ja niissä ei ole sormiliitoksia. En tiedä, johtuuko tämä kestävyydestä vai ulkonäöstä.
http://www.fredricsons.com/sv/limfog
 
Rakensin portaat edellisessä talossa ja käytin liimapuupalkkia vangstyckeen, tammista liimapuulevyä askelmille ja sitten vaneria sättstegen. Askelmat öljyttiin ja loput maalattiin valkoiseksi.

Kuva löytyy kotisivulta: www.madebymagnus.com
 
K
Tyylikästä! Trappuaineella välttää askelmien höyläyksen vaivan, mutta se ei varmastikaan tule halvemmaksi...

Kun puhut korkealaatuisista kuusitikkaista, tarkoitatko silloin korkeampaa laatua kuin parhaat sahatavarat puutavaraliikkeessä?
 
Kolme lasta leikkii portaikossa, jossa on puupaneelit sivuilla; taustalla näkyy pöytä leikkikaluilla.
Vaunupalat ja sähkövalaistus ovat piilossa sivupaneeleiden takana, jotka lisäksi toimivat käsinojina. Pienokaiset tykkäävät leikkiä portaissa.
 
  • Tykkään
Kallebo
  • Laddar…
yonna yonna sanoi:
[kuva]
Vagnstycken ja sähkövalaistus ovat piilossa sivupaneelien takana, jotka toimivat myös käsijohteina. Pikkuiset tykkäävät leikkiä portaissa.
Tyylikästä!
Oletteko öljynneet tai tehneet jotain puun säilyttämiseksi?
 
Ainoastaan saippuapesu, sekä askelmat että sivut. Näyttää samalta nyt 15 vuoden jälkeen. Lisäksi raskaat koirat juoksevat ylös ja alas - koiria, joilla on hirveät kynnet, jotka jättävät jälkiä. Nämä jäljet katoavat, kun kastelee vähän enemmän.
 
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.