Minulla on 1920-luvulta peräisin oleva talo, jossa on laudoitettu runko. Aion asentaa kaksi ikkunaa päätyseinään ja tarvitsen siksi tehdä aukon ja kantavien rakenteiden vahvistuksen.
Olen viettänyt noin 2 tuntia täällä rakennusfoorumilla ja lukenut kantavien rakenteiden vahvistamisesta lautarunkoon, joten tunnen oloni varmaksi itse toteutuksen suhteen. Mutta minulla on kaksi kysymystä alla.
Ensiksi kaksi kuvaa julkisivusta.
Nykyinen julkisivu;
Julkisivu uusilla ikkunoilla;
(Yllä oleva on nopea huolimaton työ photoshoppia käyttäen. Ikkunoiden listojen ei tietenkään pitäisi "törmätä" parvekkeen oven listojen kanssa jne.)
(Ja kyllä, julkisivu, ikkunat ja parvekkeen kaide tarvitsevat maalausta ja huolenpitoa - olemme juuri muuttaneet: Tämä on to-do-listalla).
Sisätiloista olen modernin lisäeristyksen lisäksi poistanut
1) tritrex
2) vaakasuora lautaseinä (15mm paksu)
3) rimoitus (n. 15 mm)
4) tuulensuoja
5) Nyt tulee höylätty, pontattu pystysuora lautaseinä (talon runko).
Lankut ovat 7 cm paksuja ja 13 tai 20 cm leveitä, hieman vaihdellen.
KYSYMYS 1: Kantavien rakenteiden vahvistus.
Pohdin upotettua vahvistusta kuten alkuperäiset vahvistukset ovat tehty.
Juuri tässä vieressä on kuitenkin parvekeovi, joka on vahvistettu samassa "palkissa", johon haluan upottaa ikkunan vahvistuksen. Voiko samaan palkkiin, jossa on jo parvekkeen oven vahvistus, lisätä ikkunan vahvistuksen? Lautak on 7 cm syvä ja 13 cm leveä ja siinä on noin 4 cm:n upotus parvekkeen ovea varten. Voinko lisätä ikkunan vahvistuksen tähän?
Toivon todella, että vastaus on kyllä! Oikeastaan minun "tarvitsisi" olla ikkuna noin 10 cm enemmän vasemmalla, mutta se ei tietenkään käy.
En todellakaan halua sijoittaa ikkunaa seuraavaan palkkiin (oikealle) - silloin ikkuna siirtyisi noin 30 cm liikaa oikealle. Näyttää oudolta sekä ulko- että sisäpuolelta - nykyisten elementtien sijoittelun näkökulmasta (asensin ne itse kaksi vuotta sitten enkä jaksa siirtää niitä. On muuta etusijalla remonttilistassa!).
KYSYMYS 2: Lamellipuun palkin mitat
Kysymys palkin mitoituksesta. Lautarunko on 7 cm syvä. Näen tämän kolmella vaihtoehdolla:
Lamellipuu palkki 66x315 mm, jonka halkaisen noin 66x225 (en saa mahtumaan korkeampaa palkkia).
Tai lamellipuu palkki 42x225, jonka leikkaan ja liimaan runsaasti puuliimalla + siksak-ruuveilla, jotta saan palkin joka on 84x225 mm.
Tai riittääkö mitoitus 42x180, joka muuttuu 84x180 mm? Onhan kyseessä vain ikkuna, joka on 100 cm leveä, joten aukko ei ole iso.
(8,4 cm palkki 7 cm lautarungossa ei ole ongelma. Se ulottuu 14 mm sisäpuolelle, mutta minun täytyy lisätä useita kerroksia eristystä jne. täyttääkseni aukon kaikista aiemmista puukerroksista, tritrexistä jne.)
On hyvä pitää mielessä, että talon vanha puutavara on sahattu tuumamitoin. Kapeimmat laudat ovat luultavasti olleet 3x6 tuumaa ennen ponttausta, mikä tarkoittaa noin 75 mm paksuutta. Laudat on kiilanaulattu toisiinsa erittäin vahvoilla ja monilla nauloilla. Näin saadaan aikaan levyvaikutus, joka yleensä riittää siihen, että ylijääneitä lautoja voi käyttää korotuksiin. Jos sellaisia ei ole, liimapuupalkki on hyvä vaihtoehto, koska siitä voi saada lähes samanlaisia mittoja. Lähimpänä paksuus on 78 mm. Jos liimapuuta halkaistaan, sen tulee olla homogeenista. Tällä on silloin kirjain "h" tyypin merkinnässä.
Se ei ole vaihtelu sanan varsinaisessa merkityksessä vaan tapa tehdä ikkunan yläpuolella olevasta paneeliseinästä jäykempi. Mitään dramaattista ei todennäköisesti tapahdu, jos sen jättää tekemättä.
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.