2 471 lukukertaa ·
5 vastausta
2k lukukertaa
5 vastausta
Putkien liitokset lattian alla
Omistan asunnon (bostadsrätt) vanhassa rakennuksessa vuodelta 1850. Talo peruskorjattiin nykyaikaiseksi vuonna 2004 suuren ja arvostetun rakennusyrityksen toimesta. Vesivahingon (naula putkessa) vuoksi olemme purkaneet kylpyhuoneen. Lattian alla on 30-40 cm ilmatilaa putkiasennuksille ym. Tämän alla ovat vanhat hirret ym. Katso liitteenä olevat kuvat.
Olen lukenut, että piiloputkia ei saa haaroittaa. Tässä tapauksessa olen kuitenkin löytänyt useita liitoksia (tyyppi t-koppling) poistetun lattian alta. Ehkä se oli sallittua 18 vuotta sitten?
Putken ulkopuolinen musta letku on varmaankin tarkoitettu ylimääräiseksi turvaksi, jotta mahdollisesti vuotava vesi voi valua johonkin hyvin valittuun paikkaan? Tässä tapauksessa se valuu suoraan lattiapalkkiin. Meillä ei ole jakokaappia tai vastaavaa, vaan kuvassa 2 oikealla oleva letku/putki on tuleva vesi, joka sitten jakautuu haaroihin lattian alla.
Olen myös ymmärtänyt, että uusien asennusten on noudatettava nykyisiä standardeja remontin yhteydessä. Sinänsä se ei ole ongelma nyt, kun pääsemme kylpyhuoneen alla oleviin liitoksiin käsiksi. Ongelma on, että näen useita liitoksia eteisen lattian alla (muutaman metrin päässä kylpyhuoneesta), jotka johtavat keittiöön ja kodinhoitohuoneeseen. Näihin ei pääse käsiksi vaihtamatta myös eteisen lattiaa.
Mitä ajattelette miten minun pitäisi toimia? Pitäisikö minun vain huolehtia siitä mihin pääsen käsiksi ja sulkea silmäni muulta vai tehdä kaikki uusiksi? Mitkä ovat velvollisuuteni yhtiöön/naapureihin nähden? Miten vakuutusyhtiö suhtautuu tilanteeseen, jos eteisen lattian alla oleva liitos rikkoutuu muutaman vuoden kuluttua? Teoreettisesti olisin voinut vaihtaa sen, mutta siitä aiheutuisi melkoiset kustannukset. Voinko vaatia lisäkorvausta vakuutusyhtiöltä lisäkustannuksista?
Painon alla olevat putket ovat itse asiassa yhtiön omaisuutta. Pitäisikö minun keskustella asiasta hallituksen kanssa?
Odotan viisaita neuvojanne!
Olen lukenut, että piiloputkia ei saa haaroittaa. Tässä tapauksessa olen kuitenkin löytänyt useita liitoksia (tyyppi t-koppling) poistetun lattian alta. Ehkä se oli sallittua 18 vuotta sitten?
Putken ulkopuolinen musta letku on varmaankin tarkoitettu ylimääräiseksi turvaksi, jotta mahdollisesti vuotava vesi voi valua johonkin hyvin valittuun paikkaan? Tässä tapauksessa se valuu suoraan lattiapalkkiin. Meillä ei ole jakokaappia tai vastaavaa, vaan kuvassa 2 oikealla oleva letku/putki on tuleva vesi, joka sitten jakautuu haaroihin lattian alla.
Olen myös ymmärtänyt, että uusien asennusten on noudatettava nykyisiä standardeja remontin yhteydessä. Sinänsä se ei ole ongelma nyt, kun pääsemme kylpyhuoneen alla oleviin liitoksiin käsiksi. Ongelma on, että näen useita liitoksia eteisen lattian alla (muutaman metrin päässä kylpyhuoneesta), jotka johtavat keittiöön ja kodinhoitohuoneeseen. Näihin ei pääse käsiksi vaihtamatta myös eteisen lattiaa.
Mitä ajattelette miten minun pitäisi toimia? Pitäisikö minun vain huolehtia siitä mihin pääsen käsiksi ja sulkea silmäni muulta vai tehdä kaikki uusiksi? Mitkä ovat velvollisuuteni yhtiöön/naapureihin nähden? Miten vakuutusyhtiö suhtautuu tilanteeseen, jos eteisen lattian alla oleva liitos rikkoutuu muutaman vuoden kuluttua? Teoreettisesti olisin voinut vaihtaa sen, mutta siitä aiheutuisi melkoiset kustannukset. Voinko vaatia lisäkorvausta vakuutusyhtiöltä lisäkustannuksista?
Painon alla olevat putket ovat itse asiassa yhtiön omaisuutta. Pitäisikö minun keskustella asiasta hallituksen kanssa?
Odotan viisaita neuvojanne!
Remontoija
· Uppsala
· 2 168 viestiä
Kaikki pintakerrosten alla olevat ovat yhdistyksen vastuulla, joten olisin lähettänyt kuvat ja pohdinnat heille. He ovat kuitenkin mukana, koska vesivahinko vaikuttaa todennäköisesti runkoon ja siten yhdistyksen omaisuuteen.
Velvollisuutesi täällä ovat minimiaaliset, olet tehnyt oikein ilmoittamalla asunto-osakeyhtiön hallitukselle, joten he voivat päättää, haluavatko he vaihtaa putket, joista yhdistys vastaa. Jos kyseessä on pieni yhdistys, niin yleensä helpoin tapa on, että hallitus pyytää tarjouksen putkimieheltä, joka on jo mukana projektissa, putkien järjestämiseksi. Tai hallitus päättää elää riskin kanssa, että putket voivat vuotaa ilman, että sitä huomataan. Se päivä, sen murhe s a s.
Kyllä, kuulostaa järkevältä.
Mutta olen kuitenkin utelias saumoista, ovatko ne OK a’la 2004 ja saavatko ne siinä tapauksessa jäädä nyt, kun tiedämme niistä ja meillä on (teoreettinen) mahdollisuus vaihtaa ne?
Meitä on 8 asuntoa yhdistyksessä, jotka asuvat näissä vanhoissa rakennuksissa, joten jos vaihdatte minun osaltani, on silti 7 jäljellä. Yhdistys koostuu lisäksi vielä 80 asunnosta uudemmissa rakennuksissa.
Mutta olen kuitenkin utelias saumoista, ovatko ne OK a’la 2004 ja saavatko ne siinä tapauksessa jäädä nyt, kun tiedämme niistä ja meillä on (teoreettinen) mahdollisuus vaihtaa ne?
Meitä on 8 asuntoa yhdistyksessä, jotka asuvat näissä vanhoissa rakennuksissa, joten jos vaihdatte minun osaltani, on silti 7 jäljellä. Yhdistys koostuu lisäksi vielä 80 asunnosta uudemmissa rakennuksissa.
Talon omistaja
· Stockholm
· 715 viestiä
Riippuu siitä, millaiset lasit on päässä kun lukee turvallista vettä. Vesijohtovettä tulisi aina asentaa ilman piilotettuja saumoja. Jotkut katsovat, että VS voidaan asentaa piilotettuilla saumoilla.M Ferro94 sanoi:Yes, låter rimligt.
Men nyfiken ändå på skarvarna, är de OK a’la 2004 och får de i så fall vara kvar nu när vi vi vet om dem och har en (teoretisk) chans att byta ut dem?
Vi är 8 lägenheter i föreningen som bor i dessa gamla fastigheter, så byter man ut hos mig är det fortfarande 7 kvar. Föreningen består dessutom av ytterligare 80 lgh i nyare fastigheter.
Haluan väittää, että piilotettuja saumoja tulisi välttää.
Vuonna 2004 minulla ei ole aavistustakaan, mitä säännöt tarkalleen sanoivat.
Klikkaa tästä vastataksesi