Olemme ostaneet asunto-osakkeen, joka on rakennettu vuonna 1946. Nyt aiomme purkaa kaksi vaatekomeroa saadaksemme lisää tilaa keittiöön. Asunto-osakeyhtiöltä saamamme tiedon mukaan ei ole piirustuksia, jotka osoittaisivat ovatko ne kantavia. Uskomme kuitenkin, että ne eivät ole kantavia, koska koko asunnossa on noin 30 cm paksu seinä ja ne, jotka haluamme purkaa, ovat 10-15 cm paksuja. Ne koostuvat betonista, joka irtoaa, ja alta löytyy tiiltä. Kysymykseni ovat:

1a. Tarvitsemmeko rakennusinsinöörin tarkistamaan seinät ja sanomaan, että ne voidaan purkaa, ja mistä sellaisen löytäisimme (Göteborgissa) ja mitä tällainen konsultaatio maksaa?

1b. Tarvitsemme tuskin rakennuslupaa tähän, jos ne eivät ole kantavia, eikö niin?

2. Jos emme pura itse, kutsumme betoninleikkausyrityksen tekemään sen, riittääkö heidän vakuutuksensa siitä, että se ei ole kantava seinä?

Näiden kysymysten syynä on se, että jos jotain tapahtuisi, haluamme olla turvassa.

3. Betoni irtoaa todella helposti. Tämä on hieman huolestuttavaa. Onko tämä normaalia talon iän huomioon ottaen? Se murenee kun poraamme siihen, ja jopa tavallinen ruuvimeisseli riittää kaivamaan siihen... Oikeastaan ei siis ole ongelmaa purkaa itse, paitsi pölyn ja kysymyksen siitä, miten saamme roskat ja pölyn pois asunnosta...

4. Toisessa vaatekomerossa on vanhoja vesiputkia sekä laajennus, jossa epäilemme viemärin kulkevan. Saako näiden päälle rakentaa uuden seinän, siis piilottaa putket ja tämä laajennus ja saada tasainen seinä? Putkien kautta kuulee, kun joku huuhtoo, joten haluamme äänieristystä hieman, koska aiomme sijoittaa ruokailupaikkamme siihen. Tarvitsemmeko asennettavaksi vuotoputkia vesiputkiin ja luukun, vai voimmeko yksinkertaisesti rakentaa seinän?

5. Riittääkö remonttitapetti vahvistamaan betoniseiniä, jotka aiomme maalata, vai pitäisikö ennemmin käyttää remonttikipsiä? Emme halua, että seinät romahtavat lopulta...

//Rookie remontoimassa itseä:x

C
Se ei ole betonia, se on rappaus tiilen päällä, todennäköisesti.

Pohjapiirros asunnosta nykyään, esiin korostettuna seinät, jotka aiotte purkaa, auttaisi.

Jos vesijohtoihin ei ole liitoksia, niiden peittäminen on sallittua. Viemäri on myös täysin sallittua.

Mene kunnan kaupunkirakennusvirastoon, sieltä pitäisi löytyä talonne piirustukset. Ota mukaan kiinteistön nimi ja osoite. Piirustuksista voi sitten rakennusinsinööri heti sanoa, onko seinä kantava. Piirustusten tulostaminen kaupunkirakennusvirastossa maksaa yleensä noin 10-20:-/tuloste.

Kiitos vastauksista, jotka olen saanut tähän mennessä! Kyllä, minun täytyy varmaan tarkistaa asia kaupunkirakennusvirastolta. Ne ovat kuitenkin ne piirustukset, jotka eivät näytä, ovatko ne kantavia vai eivät, asunto-osakeyhtiön mukaan. Mutta ehkä rakennusinsinööri voi silti arvioida sen.

Mistä löytää rakennusinsinööri, joka tekee tällaisen tarkastuksen tavalliselle yksityishenkilölle? Ne, jotka olen löytänyt, näyttävät käsittelevän vain suuria rakennusprojekteja...

Kuten sanottu, epäilen vahvasti, että ne ovat kantavia, mutta jos ei ole lainkaan kokemusta itse remontoinnista, haluaa olla varmalla puolella ennen kuin aloittaa purkamisen...

Kun olin "minun" kaupunginrakennusvirastossani, siellä työskentelevät pystyivät vastaamaan sellaisiin kysymyksiin. Muutoin kääntyisin foorumille. Skannaa piirustukset, niin saat varmasti vastauksen.

Joten, olen käynyt Kaupunkisuunnitteluvirastossa ja tullut hieman viisaammaksi! Jopa minä, joka en ymmärrä näistä asioista mitään, voin nähdä, että on vapaa reitti purkaa. Mutta kuten sanottu, en aio ottaa riskejä, joten huomenna menen takaisin Kaupunkisuunnitteluvirastoon, sillä siellä pitäisi kuulemma olla rakennuskonsultti paikalla. Mutta liitän mukaan word-tiedoston selityksineen, saadakseni myös teidän näkemyksenne.

Ps. Mistä foorumilta löydän jäsenten arvioiden määritelmät, esimerkiksi mikä on Forumgud, mitä se tarkoittaa? Jäsen aikojen alusta asti vai ammattitaitoinen? Sanaa Nykomling ei sen sijaan tarvitse selittää...

Forumjumalat ovat niitä, jotka saavuttavat x määrän viestejä, luulen, että se on 1000 kpl. Se voi olla kuka tahansa, tietäväinen tai tietämätön asioista. Tärkeää on viestien määrä. Näen, että teillä esim. on 997 viestiä jäljellä, kunnes saatte tämän erinomaisen nörttipalkinnon.

Tittelit perustuvat viestien määrään.
Poikkeuksena ovat moderaattorit ja adminit

No niin, jälleen kerran olimme Kaupunkisuunnitteluvirastossa tänään, mutta emme tulleet sen viisaammiksi. Rakennuskonsultti ei voinut antaa meille todistusta siitä, että seinät eivät ole kantavia, vaikka hän näki heti, etteivät ne ole. Koska kyseessä on vanha talo, hän ei kuitenkaan uskaltanut luvata, että niiden purkaminen olisi riskitöntä. Siksi hän suositteli, että ottaisimme kotiin rakennuskonsultin, jos haluaisimme olla varmoja.
Ongelmana on, että täällä aiemmin asunut nainen teki avaamisen kahden asunnon välille kantavassa seinässä. Emme löytäneet tästä mitään rakennuslupaa, joten epäilemme, että hän teki sen luvatta. Koska tämä tehtiin 60-luvulla, se on vanhentunut. Miten tämä vaikuttaa muun asunnon tilaan, on iso kysymys.

Joten nyt meidän tulee kuitenkin kutsua rakennuskonsultti, jonka oletan ottavan pari tuhatta kävelläkseen ympäriinsä ja koputtaakseen hieman seiniin, sanoakseen sitten, ettei voi antaa todistusta niin vanhasta talosta...

Ainoa kysymys, joka yhä on avoinna, on siis edelleen voivatko nuo seinät purkaa. Heti kun saamme tästä luvan, käymme toimeen itse. Onko kenelläkään kokemuksia rakennuskonsulteista tai jotain vinkkejä?

Tietääkö kukaan rakennuskonsulttia Göteborgissa, johon tavallinen yksityishenkilö voi kääntyä? Olen etsinyt Enirosta, mutta löytämäni näyttävät enimmäkseen olevan jättiprojektien parissa...

Valitettavasti en voi auttaa sinua, mutta tarvitsee huomattavasti enemmän kuin 1000 viestiä tullakseen jumalaksi ;o

Ha ha ha! Ja, tulen varmaan joka tapauksessa pääsemään tähän kategoriin, niin monta kysymystä kuin minulla tulee olemaan kun remontoin. Mutta sen sijaan en voi kutsua itseäni asiantuntevaksi, kuten nimi antaa ymmärtää... ;o)

Otsikot ja niiden rajat (viestien lukumäärä) löytyvät täältä.

Olen siis melko uusi jumala, mutta en ole huomannut mitään eroa. Kotona olen yhtä kömpelö kuin ennenkin. :P

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.