Hei,

Keväällä meidän täytyy uusia talon katto ja silloin aloin miettiä, pitäisikö siirtää uunia, jotta voisimme avata ja saada paremman uunin sijoituksen. Olen lukenut, että jotkut savupiiput voivat olla osa kantavaa rakennetta, mutta miten tiedän, onko näin tässä tapauksessa?

Rakenne on sellainen, että savupiipun sisällä kulkee savuhormi, joten se on nyt enemmän vain koriste (ellei se ole kantava tietysti) eikä piipussa ole venttiilejä. Uudessa paikassa aiomme antaa yrityksen vetää sopivat savuhormit koko matkan ylös ja jättää savupiipun pois.

Kuinka teemme tämän sujuvasti, jos aiomme purkaa olemassa olevan piipun itse ja kauanko se voisi kestää? "Yläkerralla" on vain noin 50 cm korkeutta ja aukko on kauimpana päädyssä, joten sinne emme pääse. Luultavasti helpointa on nostaa katto pois savupiipun ympäriltä, mutta miten katto peitetään sillä välin, ettei sinne pääse sateet, kosteus ja turhaa roskaa? Kuinka kauan kestää siihen, että pääsemme niin pitkälle, että voimme väliaikaisesti tiivistää katon? Arvioisin, että savupiippu on noin 4 m lattiasta huipulle. Mitä muuta meidän tulee ottaa huomioon? Tarvitaanko purkulupaa? Onko riskinä asbestia laastissa (suomalaisvalmisteinen vapaa-ajan asunto vuodelta -72) ja onko se helppo testata?

Voiko joku antaa hinta-arvion, mitä se voisi maksaa, jos palkkaamme jonkun purkamaan piipun?

Kamiina ja suora hormi korkeassa huoneessa. Taustalla keittiö, valkoinen jääkaappi ja kaapit. Puuparkettilattia ja punaiset kynttilät etualalla.
Tältä näyttää uuni+savupiippu

Pohjapiirros, jossa näkyy talon huoneet, piipun ja tulisijan sijainti, sekä uusi ehdotettu paikka kaminalle. Mukana mitat seinille ja huoneille.
 
Jos katsoo piirustusta, ei vaikuta siltä, että savupiippu olisi osa kantavaa rakenteita. Tarkista ullakolla, onko siellä palkkeja, jotka menevät savupiippuun. Jos niitä ei ole, savupiippu ei ole lainkaan kantava. Nyt luin, että ei ollut mahdollisuutta päästä sisään, mutta ehkä sisäkattoon voi tehdä reiän?

Te purette sen ylhäältä alaspäin, kivi kerrallaan, ja kun olette päässeet katon tasolle, on sopivaa käyttää suurta pressua, joka on vedetty katonharjan yli ja kiinnitetty alareunoihin, jotta se pysyy paikallaan sateessa ja tuulessa.

Koska asbestilla ei ole mitään toimintoa laastissa, on erittäin epätodennäköistä, että se olisi teidän tapauksessanne niin.
 
Etkö ole varma, että se on niin vanha muurirakenne? Että se ei ole moderni rakennelma, jossa on pinottuja kiviä ja sitten rapattu?
Rakenteellisen harkkokivipinon havainnekuva, jossa on pyöreitä aukkoja ja osat, jotka voidaan yhdistää moderniksi savupiipuksi.
 
Purku-/rakennuslupaa ei tarvita, mutta yleensä rakennusilmoitus vaaditaan sekä piipun purkamiseen että uudelleenrakentamiseen/uudisasennukseen. Ennen kuin uudelleenrakennettu/uusi piippu otetaan käyttöön, se on tarkastettava nuohoojan toimesta ja hyväksyttävä kunnan toimesta.

Noin kuusi vuotta sitten purimme muuratun piippumme, joka sisälsi savukanavat kahdesta tulisijasta, neljä ilmanvaihtokanavaa ja yhden rasvakanavan, mutta vain rasvakanavaa ja yhtä savukanavaa käytettiin. Rasvakanava vedettiin uudelleen, ja uusi piippu asennettiin yhdessä uuden tulisijan kanssa.

Aloitimme purkamisen ylhäältä, irrotimme kiven kerrallaan. Kun pääsimme ulkokaton tasolle, jatkoimme alaspäin ulkopuolelta muutaman kerroksen verran, sitten menimme ullakolle. Kun olimme ullakon lattian tasolla, jatkoimme alaspäin ullakolta noin 1 metriä maanpinnan katon alapuolelle ennen kuin menimme sisään.
Poistimme yli kuusi tonnia tiiliä ja laastia, talo on yksikerroksinen, kellarilla, avotakka oli kellarissa, piipun pinta-ala oli noin 600*1200.
 
Eikö sellainen savupiippu ole tehty lecatiilistä? Mietin, voisiko savupiippua ehkä siirtää ilman sen purkamista.

Se voi olla todella huono idea, mutta sitä voi olla syytä harkita. Uusi savupiippu ei ole ilmainen, lisäksi sen purkaminen on varmasti iso työ.
 
Se on muurattu tiilistä, sillä ennen kuin siitä tehtiin hieno savupiippu, oli sen etuosassa valtava raudoitettu möhkäle, jossa oli minimaalinen aukko, johon saattoi tehdä tulen. Joten puolet savupiipusta pystysuunnassa on muurattu jälkikäteen suuren möhkäleen tiileistä.

Syy, miksi haluamme purkaa sen ja käyttää vain savupiipun putkia, on se, että savuhormi vie niin paljon tilaa ilman mitään hyötyä, koska se ei lämpene.

En murad tegelspis, omgiven av byggmaterial och elektrisk utrustning i ett hem, som tar upp mycket utrymme.
 
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.