Olen kokenut rakennuskatkon, koska vaimoni kyseenalaistaa, onko järkevää purkaa sisäseinää. Joten laitan tänne hieman tietoa toivoen saavani enemmän tietoa asiasta.
Seinä on toisessa kerroksessa ja on kai sitä, mitä kutsutaan kissanullaksi. Se on kapea tila, ehkä metrin levyinen, jossa katto on ollut matalampi ja on ollut seinä.
Olen aiemmin toteuttanut samanlaisen tilan muokkauksen. Silloin en purkanut seinää, vaan muutin vain alemman kattokorkeuden vinokatteeksi kattotuolin kulman mukaisesti. Käsitykseni silloin oli, että lautaseinällä ei ollut kantavaa merkitystä.
Tämä on talon toisessa kerroksessa, joka on rakennettu vuonna 1926. Lähetän kuvan ullakosta, mikä saattaa paljastaa jotain oleellista kattotuolin rakenteesta.
Alemmassa kerroksessa ei ole mitään, mikä ottaisi vastaan yläkerran sisäseinän kuormat, vain tavallinen ulkoseinä.
Voisin kirjoittaa enemmän, mutta olen tällä hetkellä niin uskomattoman väsynyt, etten halua sekoittaa asioita enemmän kuin selitän. Mutta kysykää ja esittäkää mielellään kommentteja!
Yllä oleva seinä on ollut aiemmin purettu, koska siellä on ollut neljä sisäänrakennettua vaatekaappia.
Hieman epätavallinen rakenne kaksinkertaisilla hanbjälkar. Millä tavalla ensimmäisessä kuvassa näkyvät pystysuorat reglar ovat yhteydessä alempiin hanbjälkar?
Nyt olen kaivellut eristeitä ullakolla ja löytänyt, että kaksi pylvästä, niin pitkälle kuin ymmärrän, eivät ole yhteydessä kattotuoleihin lainkaan, vaan päättyvät seinän ylimmän laudan tasolle.
Nyt tulin itsekin vähän epävarmaksi. Olen avannut alemman sisäkaton, ja kuvassa punainen merkintä näyttää, miten yksi rimoista menee ylöspäin ja lepää kattotuolin vaakasuoraa alaosaa vasten.
Kattotuolin toisessa päässä ei ole kuvassa näkyvää kiskoa tai sisäseinää, vaan paino kannetaan vain ulkoseinän varassa. Mutta eihän se tarkoita automaattisesti, että se on oikea ratkaisu. Odotan innokkaasti näkemyksiä teiltä, jotka ymmärrätte tällaisista asioista!
Kattotuolin toisessa päässä ei ole sääntöä tai sisäseinää, joka näkyy kuvassa, vaan painon kantaa vain ulkoseinä. Mutta eihän se välttämättä tarkoita, että se on oikein. Odotan innolla lisää näkemyksiä teiltä, jotka ymmärrätte tällaista!
Käsittele tätä äärimmäisen varovaisesti, suuri riski vakaville painumille katossa ja ulkoseinässä, hanki kyvykkään rakennesuunnittelijan apua!
SS_B_O sanoi:
Minulle on tullut rakennustauko, koska vaimoni kyseenalaistaa sisäseinän purkamisen järkevyyden. Joten siksi julkaisen täällä vähän tietoa toivoen saavani lisää lihaa luiden päälle.
Seinä on toisessa kerroksessa ja on mitä yleensä kutsutaan kissatuulikaapiksi. Se on kapea tila, ehkä metrin leveä, missä on ollut matalampi katto ja seinä.
Olen aiemmin muuttanut tällaisen tilan. Silloin en purkanut seinää, vaan muutin vain matalamman kattokorkeuden viistokatoksi kattotuolin kulman mukaisesti. Käsitykseni silloin oli, että laudaseinällä ei ollut kantavaa tehtävää.
Tämä on toisessa kerroksessa talossa vuodelta 1926. Lähetän kuvan ullakolta, joka ehkä paljastaa jotain olennaista kattotuolin rakenteesta.
Alla olevassa kerroksessa ei ole mitään, mikä kantaisi yläkerran sisäseinän kuormitukset, vain tavallinen ulkoseinä.
Voisin kirjoittaa enemmän, mutta olen niin sairaan väsynyt juuri nyt, joten lopetan tällä kertaa, jotta en sekoita enemmän kuin selitän. Mutta tulkaa mielellään kysymysten ja näkemyksien kanssa!
[kuva]
Yllä oleva seinä on aikaisemmin avattu, koska siellä oli neljä sisäänrakennettua vaatekaappia.
Paarteet ovat pääasiassa vetorasitusten alaisia. Niitä ei ole tarkoitettu kattotuolien nostamiseen. Minun tulkintani on, että kattotuolien yläosat lepäävät suoraan ulkoseinillä, eli kissankoloseinäsi tai niiden osat eivät ole kantavia.
Solmupalkit ovat pääasiassa alttiina vetojännityksille. Ne eivät ole tarkoitettu kantamaan kattotuolia. Tulkitsemani mukaan kattotuolien korkeat jalat lepäävät suoraan ulkoseinillä, eli ullakkoseinäsi tai osa niistä ei ole kantavia.
Toivon, että asia on kuten kirjoitat. Odotan kuitenkin hieman pidempään ennen kuin etenen. Toivottavasti saan jonkun tarkistamaan sen paikan päällä.
Sakaramit ovat pääasiassa vetorasituksille alttiita. Ne eivät ole tarkoitettu kattotuolin nostamiseen. Tulkitukseni on, että kattotuolien ylävarret lepäävät suoraan ulkoseinillä, eli kissatuuliseinäsi tai osia niistä eivät ole kantavia.
Onko olemassa joku kuva, jonka voisin ladata, joka auttaisi sinua sanomaan, miten asia on?
Että kuten @justusandersson kirjoitti, kyynärvarsi altistuu ainoastaan vedolle, voi olla totuus pienen muutoksen kera, täytyy tietää miltä rakentaminen näyttää kantavan alapuolella olevalta tasolta, mutta tästä huolimatta, riippumatta siitä, mitä on ajateltu, tukiseinät vanhoissa, resuisissa rakennuksissa pyrkivät tulemaan kantaviksi, vaikka ei haluttaisi, mielestäni on mahdotonta arvioida kuvien perusteella, joten neuvoni pysyy samana, hanki pätevää apua!
Jos oikeudenmukaisuus merkitsee jotain, hän ei vain kirjoittanut, vaan ensisijaisesti. Mutta otan huomioon mitä kirjoitat ja yritän saada kotiin jonkun, joka voi katsoa sitä. Kiitos palautteestasi!
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.