4 057 lukukertaa ·
4 vastausta
4k lukukertaa
4 vastausta
Purkaa kipsilevyt ja asentaa OSB+kipsi?
Suunnittelen juuri nyt perusteellista remonttia 160m2 talolle, joka on rakennettu 1978, keittiössä tapahtuneen palovaurion vuoksi. Suuret osat sisäseinistä on peitetty pahimmanlaisella meriruo'osta valmistetulla tapetilla vuodelta 1978, ja mietin yksinkertaisesti, kannattaako ennemmin kuin kitata/gyprocilla päällystää tai höyryttää pois tuo roska, että menisin "all-in", puran kaikki kipsilevyt kaikilta sisäseiniltä koko talossa ja asetan niiden tilalle OSB+gipsi eristyksen kera (tänä päivänä on yksikertaisia kipsilevyjä ja 45mm tyhjää tilaa, joka tekee siitä kirotun kaikuisaa). Sitten voin myös vetää kaikki lisäjohtimet siististi (lisäsähköpistorasiat, TV, Ethernet, mitä tahansa) ja lisäksi saan paljon paremman äänieristyksen makuuhuoneiden välille.
Koko alakerran sisäkatto ja useat sisäseinät on jo purettu puhdistuksen vuoksi eli nyt minulla on tilaisuus tehdä se "oikein", kun koko talo on tyhjennetty ja sähkötyöt ym. voi tehdä todella helposti ennen kuin sisäkatto naulataan paikalleen -kysymys on vain, onko se sen arvoista -se onhan aika paljon työtä (jonka ajattelin tehdä itse).
Miten te tekisitte?
Toisekseen minulla on hieman huono käsitys ajankäytöstä. Minulla on jo useita keittiöitä ja varastomajoja ym. takanani ja pystyn käsittelemään työkaluja, mutta kun kyse on sisäseinien gyprocin tekemisestä, olen tehnyt vain pieniä pätkiä, joten minulla on hieman huono käsitys siitä, kuinka kauan se voisi kestää per "metri" jos ajatellaan normaalitaloa, jossa on normaali kattokorkeus, normaalikokoiset ikkunat ja ovet jne., ja että tukipuut ovat jo paikoillaan, käytettävissä on hyviä työkaluja (upotussahat, ruuviautomaatit jne.) ja että kaikki materiaalit ovat paikan päällä. Kitauksen, hionnan ja pintakerroksen tunnen paremmin, joten mietin nimenomaan sen seinien rakentamista.
Koko alakerran sisäkatto ja useat sisäseinät on jo purettu puhdistuksen vuoksi eli nyt minulla on tilaisuus tehdä se "oikein", kun koko talo on tyhjennetty ja sähkötyöt ym. voi tehdä todella helposti ennen kuin sisäkatto naulataan paikalleen -kysymys on vain, onko se sen arvoista -se onhan aika paljon työtä (jonka ajattelin tehdä itse).
Miten te tekisitte?
Toisekseen minulla on hieman huono käsitys ajankäytöstä. Minulla on jo useita keittiöitä ja varastomajoja ym. takanani ja pystyn käsittelemään työkaluja, mutta kun kyse on sisäseinien gyprocin tekemisestä, olen tehnyt vain pieniä pätkiä, joten minulla on hieman huono käsitys siitä, kuinka kauan se voisi kestää per "metri" jos ajatellaan normaalitaloa, jossa on normaali kattokorkeus, normaalikokoiset ikkunat ja ovet jne., ja että tukipuut ovat jo paikoillaan, käytettävissä on hyviä työkaluja (upotussahat, ruuviautomaatit jne.) ja että kaikki materiaalit ovat paikan päällä. Kitauksen, hionnan ja pintakerroksen tunnen paremmin, joten mietin nimenomaan sen seinien rakentamista.
Ei epäilyksiä. Olisin tehnyt saman. Kun rakensin keittiötä itse, otin alas kipsin ja laitoin ensin 22mm raakaponttia. Tuntuu turvalliselta ripustaa kaapit siihen.
Niin kauan kuin se on suora ja tasainen ja sinun tarvitsee vain nostaa levy paikoilleen, se käy todella nopeasti. Ehkä 15 minuuttia levyltä, jos olet yksin. Mutta heti kun siitä tulee monimutkaista, aika kuluu. Leikkaukset, reiät, vinosti leikattavat levyt, levyt jotka täytyy kantaa edestakaisin hienosäätöä varten - silloin aika kuluu paljon.hevi sanoi:Sitten minulla on vähän huono käsitys ajan käyttöön. Minulla on useita keittiöitä ja vierasmajoja jne. takanani ja osaan käsitellä työkaluja, mutta kun tulee kipsilevyn asentamiseen sisäseiniin, olen vain tehnyt pieniä pätkiä, joten minulla on vähän huono käsitys kuinka kauan se voi ottaa per "juoksumetri" jos ajattelee normaalitaloa, jossa on normaali kattokorkeus, normaalikokoiset ikkunat ja ovet jne., ja kehykset ovat jo paikoillaan, sinulla on pääsy hyviin työkaluihin (upotussahat, ruuviautomaatit jne.) sekä kaikki materiaalit ovat paikan päällä. Tasoitus, hionta ja pintakäsittely ovat tuttua, joten pohdin itse seinän rakentamista.
Ja, siellä ei ole paljon viistokattoja ja vastaavia, mutta tulee kuitenkin jonkin verran leikkauksia sähköä, ovia ja ikkunoita varten.andersmc sanoi:Niin kauan kuin se on suorassa ja tasaisessa ja vain tarvitsee nostaa levy paikoilleen, se menee todella nopeasti. Ehkä 15 minuuttia per levy, jos on yksin. Mutta heti kun se muuttuu hankalaksi, aikaa menee enemmän. Leikkaukset, reiät, levyt jotka on leikattava viistoiksi, levyt jotka täytyy kantaa edestakaisin tarkkaan sovittamiseen - silloin aika kuluu.
Kun olen laskenut, kuinka paljon ruuvaamista tulee olevan sisäkaton ja seinien asentamiseksi ja lisäksi lattialämmityksen laittamiseksi yläkertaan, olen ainakin investoinut kunnon ruuvivääntimeen pidennyskahvalla - täytyyhän sitä olla mukavuutta myös
Jos aiot tehdä tämän, hanki itsellesi siten hole-in-one sarja. Se helpottaa valtavasti!hevi sanoi:Niin, ei ole paljon vinoja kattoja ja vastaavia, mutta onhan siinä paljon leikkaamista sähkön, ovien ja ikkunoiden kohdalla ja sellaista. Kun olin laskenut, kuinka paljon ruuvaamista tulee olemaan sisäkattojen, seinien asennuksessa ja lisäksi lattiankon ankkuripohjan laittamisessa yläkerrassa, niin olin kuitenkin investoinut kunnolliseen ruuvausautomaattiin jatkokahvalla -saa olla vähän mukavuudenhaluinenkin![]()
Klikkaa tästä vastataksesi