Olemme korjaamassa hieman kellarissa ja ajattelimme siirtää pyykkituvan aiemmin ruoka-aittana toimineeseen tilaan (kuvassa alavasemmalla). Tämän saavuttamiseksi haluamme kuitenkin purkaa seinän eteisen ja ruoka-aitan väliltä, jotta voimme pitkällä tähtäimellä rakentaa uuden väliseinän, joka jatkaa samaa linjaa kuin kattilahuoneen ja nykyisen pyykkituvan välinen seinä.
Mikä olemme täysin varmoja, on että tuo seinä ei ole kantava yläpuolisen lattiarakenteen osalta (se lepää sydäntä vasten olevalla seinällä, joka kulkee pitkittäissivua pitkin). Minkä olemme puolestaan epävarmoja, on se, tarvittiinko seinää maapaineen kestämiseksi. Seinä koostuu 15 cm rapatusta betoniharkosta ja ulkoseinä 25 cm betoniharkosta. Ulkoseinän maataso on hieman yli 120 cm kellarin lattiapinnan yläpuolella, ja kaikki seinät tuntuvat lepäävän ~15x55cm anturan päällä.
Vaikuttaa siltä, että sen pitäisi olla kunnossa, sillä varaston seinä näyttää kestävän maapaineen, vaikka maanpinta on hieman korkeampi ja ulkopuolella on pysäköintialue.
Mitä luulette, onko seinän purkaminen turvallista?
Kyllä jos joku "tietää", niin se on tietysti parempi Mutta jos kukaan ei valita äänekkäästi tai anna minulle hyvää perustelua, niin "uskon" myös, että kaikki menee hyvin.
Tuntuu, että tarvitaan melko suuria voimia painamaan kellariseinää, ja seinän ulkopuolinen maa-alue koostuu lähes yksinomaan hienosta hiekasta.
Jos olen ymmärtänyt sinua oikein, aiot siirtää seinää muutaman metrin? Etkö voi rakentaa uutta seinää ensin ennen kuin revit vanhan? Silloin uusi seinä tukee mahdollisesti maapainetta vastaan.
Joo, olen ajatellut sitä itsekin. Mutta aion poistaa nykyisen lattian ja valaa uuden, ja siksi haluaisin mieluiten, että uusi seinä seisoo uudella laatalla.