Hei, Aikomukseni on tehdä aumakatto, johon menee pitkä liimapuupalkki 66x315, joka kulkee vinottain, ja se lepää ulkopuolella 115x115 liimapuupilarin päällä ja kiinnittyy toisella puolella julkisivuun, joka koostuu ulkovuorauksesta ja sen jälkeen hirrestä. 115x115 pilari on sitten kahdella sivulla ilman julkisivua. Kalanselät palkista ovat 45x170 koolingit.

Katon kaltevuus tulee olemaan 12-13 astetta, reunalautojen jälkeen peltikatto, lumivyöhyke 2.0.

Onko tämä riittävästi mitoitettu? Toimisiko tietty määrä rakennusruuveja kiinnittämään liimapuupalkin nurkissa julkisivuun?

Kiitollinen vastauksesta

• Käsin piirretty rakennekuva valmasta katosta, jossa näkyvät limittäiset puupalkit ja mitat, kuten 66x315 limträbalk ja 115x115 limträpelare.
Vaikka rakenne ei yksiselitteisesti ilmene luonnoksestasi, uskallan sanoa, että 66x315 on liian heikko suhteessa pitkään jänneväliin (7,9 m). Kyse on ennemminkin 90x495 tai siinä alueella. En myöskään usko, että palkin kiinnittäminen rakennusruuvilla on hyvä idea. Kyse on noin 2 tonnin kuormasta.

J justusandersson sanoi:
Vaikka rakenteen yksityiskohtia ei selkeästi näy luonnoksessasi, uskallan sanoa, että 66x315 on liian heikko suhteessa pitkään jänneväliin (7,9 m). Kyseessä on ennemminkin noin 90x495. En usko, että palkki kannattaa kiinnittää rakennusruuvilla. Kyseessä on lähes 2 tonnin kuorma.
Hei, kiitos vastauksesta, onko vinkkejä, miten liimapuupalkki kiinnitetään talon kulmaan?

//K

Aseta se julkisivuun kiinnitetylle pylväälle.

• Tykkään
painless
  • Laddar…
Kiitos vinkeistä, nyt minulla on vähän uutta pohdittavaa.

Olin hitsannut yhteen tukevan teräskulman, jonka olin kiinnittänyt ranskalaisilla puuruuvilla hirsirunkoon, ja johon sitten liimapuupalkki voi levätä.

• Tykkään
painless
  • Laddar…
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.