Hei!

Suunnittelen yhdistäväni autotallin taloon. Autotalli on tällä hetkellä erillinen.
Yksinkertaisuuden vuoksi ajattelin rakentaa pulpettikaton autotalliin (taloa ei voida laajentaa harjakatolla).

Liitän kuvan siitä, mitä olen ajatellut. Olen tietoinen siitä, että siellä missä autotallin katto kohtaa talon harjakaton, voi tulla hieman hankalaa, mutta se on varmasti ratkaistavissa.

3D-malli talon ja autotallin yhdistämisestä pulpettikatolla; vihreät palkit seinässä, punainen tukipalkki ja siniset liimapuupalkit katossa.

Kuten olen luonnostellut yllä, ajattelin laittaa 45x145 tukipuut (vihreät), talon seinän suuntaisesti, cc 1200mm välein.
Laittaa 45x145mm kattotuolin (punainen) vihreiden tukipuiden päälle koko seinän mitalle.
Sen jälkeen ajattelin laittaa 56x225mm liimapuupalkit (siniset) cc 600mm välein.

En ole yhtään perillä näistä mitoista, mutta voisiko tämä toimia?

Sinisten liimapuupalkkien jänneväli on noin 4,6 metriä.
Lumikattoalue 2,5 ja katto kallistusta ajattelin ehkä 8 astetta ja bitumikermi.
Ehkä tulevaisuudessa plåttak tulee kyseeseen, mutta alussa se on varmasti bitumikermi.

Suuri kiitos!

Ystävällisin terveisin /O

Jos aiot asentaa eristetyn katon, niin 56x225 on liian heikko. Jos haluat säilyttää saman leveyden, valitse sen sijaan 56x270. Muuten on olemassa monia muita mahdollisia yhdistelmiä.

Joo, olin ehdottomasti ajatellut eristää katon niin hyvin kuin mahdollista kun olen siinä muutenkin.

Ovatko kantolinja ja seisovat koolaukset 45x145 riittäviä vai tarvitseeko niissäkin olla paksumpia?
Mutta 56x270 pitäisi siis riittää kestämään kuormitusta?

Paras vastaus

45x145 C 24 riittää sekä tolppiin että sisäreunan kantavaan palkkiin. On olemassa vaihtoehtoja 56x270, riippuen siitä, haluatko priorisoida hinnan vai matalan palkkikorkeuden. Esimerkiksi 42x315 tai 190x180. 56x270 on kuitenkin melko hyvä kompromissi.

Kiitos vastauksesta :)

Todennäköisesti siitä tulee 56x270, mutta on hyvä tietää, että on olemassa muita vaihtoehtoja.
42x315 ei ehkä myöskään ole huono, koska silloin pitäisi kohtuudella pystyä laittamaan enemmän eristystä.

olabroberg olabroberg sanoi:
Hei!

Suunnittelen autotallin yhdistämistä taloon. Autotalli on tällä hetkellä erillinen.
Yksinkertaisuuden vuoksi ajattelin rakentaa pulpettikaton autotalliin (tämän talon harjakaton jatkaminen ei ole vaihtoehto).

Liitän kuvan siitä, mitä ajattelin. Tiedän, että siitä tulee hieman haastavaa, kun autotallin katto kohtaa talon harjakaton, mutta sen voi varmasti ratkaista.

[kuva]

Kuten olen yllä suunnitellut, ajattelin laittaa 45x145 koolaukset (vihreät), talon seinää pitkin cc 1200mm välein.
Laitan 45x145mm kantavan palkin (punainen) vihreiden koolausten päälle koko seinän mittaan.
Sen jälkeen ajattelin laittaa 56x225mm liimapuupalkit (siniset) cc 600mm välein.

Minulla ei ole mitään käsitystä mitoituksesta tällaisissa asioissa, mutta voisikohan tämä toimia?

Sinisten liimapuupalkkien jänneväli on noin 4,6 metriä.
Lumikatto 2,5 ja kattokulma ehkä 8 astetta sekä huopa.
Ehkä tulevaisuudessa saattaa olla ajankohtainen peltikatto, mutta aluksi se tulee olemaan huopakatto.

Suurkiitos!

Terveisin, O
Hei,
Miten asia päättyi?
Ajattelen melkein samaa (rakentaa autotalli, joka on yhdistetty taloon, kattopahvi, pulpettikatto, jne...). Kuinka paksua on eriste?
Onko sisäkatto tasainen?
/E

S
J justusandersson sanoi:
Jos sinulla on eristetty katto, niin 56x225 on liian heikko. Jos haluat saman leveyden, valitse 56x270 sen sijaan. Muuten on monia muita mahdollisia yhdistelmiä.
56x270 ei ole ongelma laskelmissani Limträ GL 24h, lumikuorma 2.5kN/m2, katon omapaino eristeineen ja pelteineen 0.4kN/m2 sekä turvallisuusluokka 3. Oletus on vapaasti kannateltu. Tämä antaa käyttöasteeksi 80%, muut tarkastukset puristus-, leikkaus- ja muodonmuutoskestävyydelle tuottavat huomattavasti pienemmän käyttöasteen.

olabroberg olabroberg sanoi:
Hei!

Suunnittelen yhdistää autotallin taloon. Autotalli on tällä hetkellä erillinen.
Yksinkertaisuuden vuoksi ajattelin rakentaa autotalliin pulpettikaton (ei ole vaihtoehtoa jatkaa talon harjakattoa).

Liitän kuvan siitä, miten olen ajatellut. Olen tietoinen, että voi olla hieman haastavaa, missä autotallin katto kohtaa talon harjakaton, mutta se on varmasti ratkaistavissa.

[kuva]

Kuten olen yllä luonnostellut, ajattelin asettaa 45x145 koolauspuut (ne vihreät) talon seinän viereen cc 1200mm välein.
Asettaa 45x145mm kantavan puun (se punainen) vihreiden puurakenteiden päälle koko seinän pituudelta.
Sen jälkeen ajattelin laittaa 56x225mm liimapalkit (ne siniset) cc 600mm välein.

En ole perehtynyt mitoitukseen tällaisissa tilanteissa, mutta voisiko tämä toimia?

Sinisten liimapalkkien jänneväli on noin 4,6 metriä.
Lumikatevyöhyke on 2,5 ja katon kaltevuus ajattelen olevan ehkä 8 astetta sekä huopakatto.
Ehkä tulevaisuudessa tulee ajankohtaiseksi peltikatto, mutta aluksi siinä on huopa.

Suurkiitos!

Terveisin, /O
Hei, miten ratkaisu toimi, kun harjakatto kohtasi autotallin katon? Ajattelen samaa täällä kotona…

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.