Hei,
en osaa kaikkia ikkunatermejä, joten olen tehnyt luonnoksen suunnitellusta rakenteesta. Katsokaa kuvaa, niin ymmärrätte heti.

http://muffincreative.com/privat/fonster_utan_list.png

Haluan suoran kulman ikkunaan, ei listaa, joka peittää eristeen. Ajattelin kiinnittää MDF-levyn suoraan karmiin (ei seinään), koska olen kuullut, että niin ei pitäisi tehdä, puristetuilla tappinauloilla + puuliimalla. En välitä upottaa ja ruuvata sitä kiinni, koska näyttää vaikealta porata käsin suorassa niin pitkälle.

Mutta voiko kulmasuoja kiinnittää esim. paperia ja tasoitetta MDF:stä kipsiin?
Vai ajattelenko väärin? Ehkä minun täytyy hankkia leveämpi kulmasuoja kuin mitä Byggmaxilla on. Tai antaa OSB-levyn ja kipsin ulottua pidemmälle eristeen (drevet) yli?

Miten sinä ratkaisisit tämän, jotta halkeamisia maalauksessa olisi minimaalisesti? Ajattelen, että ikkunan ja MDF:n tulisi liikkua yhtenä kokonaisuutena ja seinän toisena.
Talo on puurunkoinen.

Suuret kiitokset kaikille, jotka yrittävät auttaa, olen miettinyt ja miettinyt, mutta en tiedä, miten tämä pitäisi tehdä. (Olen juuri äskettäin tullut talonomistajaksi, joten viimeksi ala-asteella sain esitellä kirvesmiestaitojani...)

/Erik

Kulmasuoja
http://www.byggmax.com/se-sv/Prod/PID-20802.aspx

• Kaavakuva ikkunarakenteesta, jossa näkyy MDF-levyn kiinnitys karmiin, eriste, OSB-levy, kipsilevy ja kulmasuoja.
Viimeksi muokattu:
Hmm
olininko niin epäselvä?
Haluan vain ikkunan ilman listaa ja altistaa itseni mahdollisimman pienelle riskille, että väri halkeilee myöhemmin...

Onko joku tehnyt jotain vastaavaa?

Ystävällisin terveisin
/Erik

Mitä paksumpi MDF sitä parempi, 22 mm MDF-paneelin voi ruuvata suoraan karmiin noin 30cc ruuvin kera, se pysyy kuin vuori, se voi seistä itsenäisesti. Jos olet epävarma poraamisesta läpi, etsi pylväsporakone (esim. koulu, verstas jne.) läheltä. Älä unohda upottaa ruuvin kanta.

Jos päätät, että MDF on tasolla kipsilevyn kanssa tai kipsilevy menee MDF:n ylitse, sillä ei ole merkitystä (katso käytännöllisesti, kumpi asetetaan ensin). Sitten metallikulmat paikoilleen ja pakkeloida. Kulman tulee ulottua sekä MDF:ään että kipsiin.

Anna maalarin hoitaa pakkelointiin ja maalaukseen liittyvät työt, niin lopputuloksesta tulee täydellinen.

Yksi vaihtoehto on kiinnittää salning (MDF) karmin kanssa kexeillä ruuvien sijasta, mutta se on enemmän silloin, kun salning työntyy ulos noin 1 cm ja korostaa ikkunaa.

Hieno juttu, nyt tunnen oloni turvallisemmaksi, kiitos!

Katson, jos voin lainata appiukon pienempää pylväsporakonetta, en ole varma, onko se tarpeeksi korkea...
Kiinnittääkö todella nurkkasuojan ruuvilla molempiin materiaaleihin? Kipsiin & mdf:ään
Eikö silloin vaikeuta tasoitustyötä?

oi nyt paljastin itseni, hän ei tosiaan tiedä mitään tuo lemon...

Pylväsporakone malli-pienempi toimii, kunhan saat ensimmäiset 5-10 cm suoraksi, voit jatkaa tavallisella porakoneella (älä unohda nostaa poraa verkkokaupalla, koska MDF-hiukkaset tarttuvat reikään, huomaat sen). Metallikulma voidaan ruuvata kiinni ilman ongelmia MDF:ään ja kipsiin (jos takana on jotain, esimerkkinä osb mihin kiinnittää). Ammattilaiset käyttävät erityistä pihdit, mutta olen ruuvannut (kipsiruuvit 38 mm) noin 20 m kulmalistoja talossani ja maalari hoiti tämän loistavasti.

ps.
olen esittänyt täällä vaikka kuinka monta tyhmää kysymystä, mutta mieluummin kysyn kuin en kysy ollenkaan. Oppii aina jotain.

Viimeksi muokattu:
Olemme tehneet tämän mallin mukaan kaikkiin 20:een ikkunaan, mutta en käyttänyt MDF:ää, vaan käytin kipsiä sekä seinissä että pielissä. Kipsipielet eivät luonnollisesti ole kiinni ikkunan karmissa, vaan siinä runkorakenteessa, johon ikkuna on kiinnitetty, ja meillä on pehmeä saumaus kipsipielien ja ikkunakarmien välissä.

Olen samaa mieltä, että se on paljon siistimpi ratkaisu kuin sisäpuoliset listat, mutta kulmaprofiilien asettamisessa ja tasoituksessa sekä hiomisessa on jonkin verran työtä. Mielestämme se toimii erittäin hyvin yhdessä itsetehtyjen valettujen ikkunalaudojemme kanssa.

kiitos hyvästä vastauksesta! nyt on vain mitata, sahata, mitata, porata, ruuvata, kiroilla vähän, valmis!

Kokeile ensin MDF-palasella kuinka paljon sinun pitäisi porata ruuvi uppoon, koska se riippuu hieman kuinka pitkiä ruuveja sinulla on saatavilla, mutta yleensä 1-2 cm riittää. Jos sinulla on 120 mm ruuvi ja kehys on 150, sinun täytyy porata enemmän (5-6 cm). Kokeile myös ruuvata sitä tukipuuta vasten, jotta tunnet kuinka tiukasti voit kiristää ruuvin ilman että vaurioitat MDF:ää.
PL400 liimaa voidaan käyttää vielä paremman kiinnityksen saamiseksi karmia vasten, mutta silloin kehys pysyy siinä. PL400:n etuna muihin liimoihin verrattuna on, että se on vesiliukoista ja on helppo pestä pois se, mikä puristuu ulos.

Nyt ehkä olet jo hylännyt tämän, mutta mielestäni on tyylikkäämpää antaa mdf:n ulottua pari millimetriä ja tukea kipsin mdf:ään. Sitten maalataan mdf:n etupuoli samalla kuin smyygi ja näin saadaan 22mm (esim.) 'lista' ikkunan ympärille. Pehmeäsaumaan myös kipsi/mdf:ään väliset saumat murtumisriskin minimoimiseksi.

Danne ja se kuulostikin fiksulta ja tyylikkäältä, mutta siitä tuli hyvä myös minun piirustukseni kanssa.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.