13 625 lukukertaa ·
4 vastausta
14k lukukertaa
4 vastausta
Puhdistaa silikaattimaalilla.
Hei.
Minulla on kotona kellarissa seinä, joka on rapattu ja valkoiseksi maalattu. Se on kuitenkin vähän "pizzeria" -tyylinen ja haluaisin sileän betoniseinän. Epäilen, että se on maalattu silikaattimaalilla.
Nyt minulla on kaksi kysymystä.
1. Kuinka voi selvittää, onko seinässä silikaattimaalia?
2. Jos siinä on, voiko päälle rapata suoraan, vai täytyykö maali poistaa ensin?
/Gunnar
Minulla on kotona kellarissa seinä, joka on rapattu ja valkoiseksi maalattu. Se on kuitenkin vähän "pizzeria" -tyylinen ja haluaisin sileän betoniseinän. Epäilen, että se on maalattu silikaattimaalilla.
Nyt minulla on kaksi kysymystä.
1. Kuinka voi selvittää, onko seinässä silikaattimaalia?
2. Jos siinä on, voiko päälle rapata suoraan, vai täytyykö maali poistaa ensin?
/Gunnar
En tiedä itsekään mutta minulla oli sama ongelma kuin sinulla. Koska en tiennyt silloinkaan, tein erikoisen ratkaisun, laitoin fix - jolla kiinnitetään kaakeleita - ja sitten tasoitin sen päälle. Fix on niin h-vetin tahmeaa, että se tarttuu kaikkeen.
En tiedä, voiko silikaattia rapata tai ei, mutta mitä olen kuullut, silikaatin päälle ei voi kalkita, mikä mahdollisesti voisi viitata siihen, että rappauskaan ei pysy kovin hyvin.
Silikatti on matta ja ulkonäöltään hyvin samanlainen kuin kalkittu seinä.
Tompa
Silikatti on matta ja ulkonäöltään hyvin samanlainen kuin kalkittu seinä.
Tompa
Testaa, onko kyseessä silikaattimaali: Silikaattimaali kiinnittyy kuin kallioon, sitä ei voi raaputtaa irti, se ei kastu ja on täysin matta. Jos voit raaputtaa hieman maalia, voit yrittää polttaa sitä. Silikaatti ei pala, mutta muovipohjaiset seinämaalit palavat ja haisevat sen mukaan.
On vaikeaa tasoittaa pinnoille, jotka eivät ime vettä, mutta varmasti on olemassa jokin kitti, joka voi tarttua maalatuille pinnoille.... mutta se on riskialtis toimenpide, koska se on kellarissa. Jos sinulla on kosteuden siirtymistä, jota et nyt huomaa (koska silikaattimaali hengittää), saat ongelmia, kun tukit hengityspinnan. Turvallisinta ja tylsintä on poistaa maalattu rappaus ja laastata tasaiseksi +maalata uudelleen. Helpoin mutta riskialtis vaihtoehto on sitten tasoittaa ja maalata.... :-/.
Mietin, voiko maalia ja rakennetta poistaa jollakin nopealla työkalulla?
Ehkä joku on tehnyt sen ja voi kertoa enemmän....
gaia
On vaikeaa tasoittaa pinnoille, jotka eivät ime vettä, mutta varmasti on olemassa jokin kitti, joka voi tarttua maalatuille pinnoille.... mutta se on riskialtis toimenpide, koska se on kellarissa. Jos sinulla on kosteuden siirtymistä, jota et nyt huomaa (koska silikaattimaali hengittää), saat ongelmia, kun tukit hengityspinnan. Turvallisinta ja tylsintä on poistaa maalattu rappaus ja laastata tasaiseksi +maalata uudelleen. Helpoin mutta riskialtis vaihtoehto on sitten tasoittaa ja maalata.... :-/.
Mietin, voiko maalia ja rakennetta poistaa jollakin nopealla työkalulla?
Ehkä joku on tehnyt sen ja voi kertoa enemmän....
gaia
Jäsen
· Västra Götaland
· 545 viestiä
Jos kyseessä on silikaattimaali, voit kokeilla kuten "gaia" ehdottaa... mutta se ei aina ole täysin matta eikä aina hajuton, kun sitä poltetaan. Silikaattimaali suurilta "drakeiltamme" maalausalalla on ainakin tietääkseni olemassa, ja se on lähes muovimaalia suuren "polymeeri" sekoituksen vuoksi.
Tee vielä yksi testi kastelemalla pinta, mielellään vähän saippualla/tiskiaineella. Jos pinta pehmenee, se on todennäköisesti muovimaali (jos haluat, voit myös kokeilla maalipoistajaa; jos se ei poista, se on silikaattimaali).
Jos nyt kokeilit pehmentää maalia ilman, että siitä tulee pehmeää, tahmeaa maalia, voit puhdistaa kipsilaastilla... esimerkiksi kipsilaasti. Vaihtoehtona on orgaaninen rappauslaasti, kuten maxit serpo 261 rappaus EF tai esim. STO Faserputs (Tässä on monia vaihtoehtoja)
Onnea!
Tee vielä yksi testi kastelemalla pinta, mielellään vähän saippualla/tiskiaineella. Jos pinta pehmenee, se on todennäköisesti muovimaali (jos haluat, voit myös kokeilla maalipoistajaa; jos se ei poista, se on silikaattimaali).
Jos nyt kokeilit pehmentää maalia ilman, että siitä tulee pehmeää, tahmeaa maalia, voit puhdistaa kipsilaastilla... esimerkiksi kipsilaasti. Vaihtoehtona on orgaaninen rappauslaasti, kuten maxit serpo 261 rappaus EF tai esim. STO Faserputs (Tässä on monia vaihtoehtoja)
Onnea!
Klikkaa tästä vastataksesi