Aion täyttää reiän, jonka olen ottanut esille savupiipussa, ja mietin mitä minun on huomioitava reiän muurauksessa ja mitä minun on huomioitava vanhan tiiliseinän sekä uudelleen muurattavan reiän rappauksessa.

1. Tarvitseeko vanhat tiilet/saumat käsitellä jollakin ennen rappausta?
2. Tarvitseeko vanhat tiilet käsitellä jollakin ennen muurausta?
3. Voiko rapata suoraan juuri muurattuja saumoja reiässä, joka on muurattu vanhoilla tiilillä?

Ajattelen lähinnä, täytyykö niitä kastella tai käsitellä primerilla tai jotain siihen suuntaan.
Tiilinen savupiippu, joka on osittain purettu auki. Aukosta kulkee metallinen putki. Puuttuvia tiiliä ja murtunutta laastia näkyy.

Keksin vielä yhden kysymyksen, kun kerran olen laittanut tämän kuvan. Täytyykö tiilet puhdistaa valkoisesta kerroksesta ennen uutta rappausta/muurausta? Olen kuullut jotain happopesusta.

M
1. Kyllä, kevyt kastelu sitoo pölyä ja estää uuden muuraustyön liian nopean kuivumisen. Iso elementtisivellin on ystäväsi.
2. katso 1
3. ohut kerros pohjaamiseen on okei, mutta odota mielellään, kunnes tämä on kovettunut ennen viimeistelyä. Tämä estää halkeamia. Kastele myös kovettumisen aikana, sekä ohut pohjakerros että viimeistelyn jälkeen, samasta syystä. Tiili imee vedestä paljon nopeasti.

Kiviä ei tarvitse puhdistaa valkoisesta kerroksesta ensin.

• Tykkään
Javadvetjadå
  • Laddar…
MaxPax sanoi:
1. Kyllä, esikastele pölyn sitomiseksi ja uuden muurauksen liian nopean kuivumisen estämiseksi. Suuri elementtisivellin on ystäväsi.
2. katso 1
3. levitä ohut kerros pohjustukseksi, se on okei, mutta odota mielellään, kunnes tämä on kovettunut ennen kuin viimeistelet rappaamisen. Tämä ehkäisee halkeamia. Kastele myös kovettumisen aikana, sekä ohut pohjakerros että lopullisen rappauksen jälkeen, samasta syystä. Tiili imee vettä laastista erittäin nopeasti.

Kiviä ei tarvitse puhdistaa valkoisesta kerroksesta ensin.
Kiitos selkeistä ohjeista! :)

Saadaksesi paremman tartunnan, voit sekoittaa ohutta vellimäistä seosta cementistä, vähän hiekkasta ja vedestä ja roiskuttaa olemassa olevalle pinnalle. Anna kuivua. Näin saat alustan, johon rappaus tarttuu paremmin.

• Tykkään
Javadvetjadå
  • Laddar…
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.