Sisäänkäynnin portaat tarvitsevat kunnostusta. Portaat ovat alkuperäistä betonia vuodelta 1959. Joku aikaisempi omistaja on lisännyt LECA-harkoista muurin portaiden alle ja rappasi portaiden sivun. LECA-muuri on liikkunut painaumien vuoksi ja rappaus on haljennut. Olen hakkannut pois suurimman osan rappauksesta ja aion laittaa uutta rappauslaastia C. Jäljelle jäänyt rappaus on todella kovassa kiinni. Olen aikaisemmin onnistunut rappaamaan sisäseiniä itse, mutta tämä saattaa olla helpompi epäonnistua.

Toivon siksi hyviä neuvoja, jotta saisin kauniin portaan sivun, joka kestää monta vuotta. Rappaustaso tulee olemaan paksu, useita senttimetrejä tietyissä kohdissa.

Pitäisikö minun laittaa useita ohuita kerroksia vai yksi paksu?
Pitäisikö minun käyttää raudoitusverkkoa, minkälaista?
Pitäisikö minun toivoa, että LECA-muuri on lakannut liikkumasta ja rapata koko sivu kerralla?
Vai pitäisikö minun jättää halkeama ja painaa siihen jotain joustavaa, mitä siinä tapauksessa?

Otetaan kiitollisena vastaan hyviä neuvoja! En jaksa aloittaa, ennen kuin tiedän, miten toimia, toivottavasti jaksan, kun olen saanut hieman vinkkejä! :S

• Vanha betoninen sisäänkäyntiportaikko, jossa osittain poistettu rapattu pinta. Näkyy samalla rapistunut LECA-muuri ja koristekasveja kukkaruukuissa.
C-käyttö on liian heikko niin lähellä maata. Käytä sen sijaan A. Halkeamalle tekisin viillon, muuten se halkeaa varmasti uudelleen.

Kiitos, Stefan! Onko kenelläkään muulla hyviä neuvoja?

Kuuraa halkeama uretaanivaahdolla, pohjamaalaa punaisella kaikki, mikä pitää tasoittaa, käytä tavallista tasoiteverkkoa ja viimeistele Cementbruk A -kerroksella.

Kiitos Helioz! A-bruk siitä tulee!
Pitäisikö mielestäsi myös jättää ohjeita halkeamaan? Suora ja kaunis rako, joka täytän jollakin elastisella saumamassalla.

Kyllä, jos haluat olla täysin varma, ettei tulevaisuudessa tule halkeamia, tee se. Täytä rako korkealaatuisella ulkokäyttöön tarkoitetulla rakentamisen tiivistysaineella, joka on ylimaalattava, ja maalaa sitten kaikki vesipohjaisella jalkalistamaalilla, niin se on melko huomaamaton. Suositeltuja tuotteita ovat Casco Fasadfog tai Bostik Silmax Rakennusliima. Sinun on pohjustettava pinta ennen tiivistystä, muuten tiiviste ei kiinnity kunnolla.

No niin, punaisella pohjustettu ja verkotettu. Nyt jäljellä on rappaus. Se on ensimmäinen kerta, kun rappaan cementbruk A:lla, se voi mennä miten tahansa.
Palaan useammilla kuvilla, jos tulos on hyvä.

• Portaat verkolla valmiina rappaukseen, molemmilla puolilla kaiteet, rappujen päällä kukkaruukut ja työkaluja.
Hylkäätkö ohjeen tekemisen halkeamaan joustavuuden vuoksi? Ajattelin, koska näyttää siltä, että olet verkottanut koko pinnan.

Joo, taidan jättää sen nyt sikseen. Tulevaisuudessa voi varmaan ajaa saumaa auki kulmahiomakoneella, jos se alkaa halkeilla, tai ennen kuin se halkeaa, jos sattuu saamaan työmielen. Otan mielelläni vastaan mielipiteitä, en ole vielä sekoittanut käytettävää ainesta!

En ole varma siitä, miten halkeilua tapahtuu kun olet verkottanut, mutta mielestäni riski on, että raudoitettu rappaus saa halkeamat ilmestymään epäsäännöllisesti sen sijaan, että ne olisivat hienoina viivoina saumoissa. Kuitenkin kokeilisin luultavasti samaa ratkaisua kuin sinä toivoen, että vältän halkeamia jonkin aikaa.

Vaihtoehtona voisi olla verkon leikkaaminen hienoiksi suoriksi viivoiksi saumaa pitkin ja toivoa ohjaavansa mahdollisia tulevia halkeamia hieman.

Loistavaa, näyttää täydelliseltä! Jos täytit halkeaman tiivistevaahdolla, voit jatkaa rappausta tekemättä mitään muuta. Tasoita kaikki niin näet, pysyykö se, voi olla hieman onttoa halkeaman alla, mutta verkon pitäisi pitää rappaus paikoillaan, joten pinnassa ei tule näkyviä halkeamia. Voit ehdottomasti tehdä halkeaman merkinnän tulevaisuudessa myös kulmahiomakoneella, kuten suunnittelit. Puhdista ja täytä sitten kyseinen sauma, kuten kirjoitin yllä.

Kyllä, A-laastilla onnistui putsaaminen myös. Mitä mieltä olette? Itse olen todella tyytyväinen. Ajattelin nyt täyttää askelmien reiät laastilla ja sitten ehkä maalata koko sivun. Oletan, että sen pitäisi olla silikaattimaali, vai mitä?

Kiitos kaikista vinkeistä!

• Ulkoterassi, jossa rappuset on rapattu ruskealla laastilla; kukkaruukut sivuilla ja koira makaa kivetyksellä terassin edessä.
Näyttää täydelliseltä! Kastele nyt kolmen päivän ajan ja odota pari viikkoa, kunnes se on täysin kuivunut ennen kuin maalaat. Olisin valinnut tavallisen akryylisokkeli maalin sen sijaan, sillä se on kestävämpi ja tasaisempi. Koska portaat ovat erillisiä, sinulla ei ole tarvetta silikaattimaalin diffuusion avonaisuudelle. Teknos Saku on mielestäni hyvä.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.