Hei,

olen lukenut melko paljon vanhoja kirjoituksia byggahus.se:ssä, mutta en silti osaa päättää, miten parhaiten korjata rappatut kellariseinäni. Kyseinen talo on rakennettu 1943, kellariseinät on muurattu betoniharkosta. Seinät ovat kuivat ja nykyinen rappaus on erittäin tiukasti kiinni alustassa. Rappaus on kova, joten luulen, että kyseessä on jonkinlainen kalkki-sementti/sementtirappaus. Jos raaputan muurausvasaralla voimakkaasti rappauksen varrella, se vain liukuu alustan pitkin. On joitakin vaurioita, jotka minun täytyy korjata otettuani pois aikaisemman valun, joka ulottui noin metrin korkeuteen seinällä, ja lisäksi olen muurannut umpeen pari ikkunaa ja vaihtanut loput ikkunat sekä ulko-oven. Muuten nykyinen rappaus on hyvässä kunnossa, mikäli osaan arvioida.

Tällä hetkellä mietin kahden seuraavan vaihtoehdon välillä:

Vaihtoehto 1: Rappaa koko seinät uudelleen C-laastilla (Weber 224).

Ymmärtääkseni kaikki maali täytyy poistaa, jos aion rapata vanhan rappauksen päälle? Nykyisen rappauksen irrottaminen ei tunnu vaihtoehdolta. Siinä tapauksessa ajattelin vuokrata saneerausjyrsimen timanttilaikalla ja kunnollisen imurin, ja hioa koko seinän alas. Sen jälkeen rapata päälle. Ajattelen, että minun ei tarvitse poistaa kaikkea vanhaa rappausta, vaan riittää, kun poistaa rappauksen, joka on löysästi kiinni, sekä kaiken maalin. Koska olemassa oleva rappaus on kova, pitäisi olla ok rapata C-betonilla sen päälle, eikö niin? Pitäisikö minun verkottaa seinä ennen rappausta?

Vaihtoehto 2: Korjata vauriot ensin ja sitten hioa koko seinä

Ensin korjata olemassa olevat vauriot rappauslaastilla C. Sitten, kun korjaus on kuivunut noin viikon, hioa koko seinä fleksikoneella/saneerausjyrsimellä. Onko tämä järkevä vaihtoehto? Olen kokeillut käyttää saneerausjyrsintä aiemmin ja tiedän, että on helppoa saada naarmuja pintaan, ellei ole erittäin varovainen/ keskittynyt. Jos tulee naarmuja, onko paras vaihtoehto tehdä naarmusta hieman suurempi (noin 1cm syvä) ja paikkata se uudelleen C-laastilla hiomisen jälkeen?

Molemmissa tapauksissa ajattelin pohjata Weber 103 punapohjalla tai laimennetulla 224:llä. Luin jostakin, että punapohja on A-laastia, pitääkö paikkaansa, tällöin se ei ehkä ole sopiva käyttää vanhan rappauksen päällä, jos valitsen yllä olevan vaihtoehdon 1?

Kun rappaus on valmis, ajattelin maalata kaiken läpäisevällä maalilla, kuten silikaatti- tai kalkkimaalilla.

Mikä vaihtoehto mielestänne antaa parhaan ja kestävimmän lopputuloksen?
Kellariseinä, jossa näkyy vaurioita ja rakennustarvikkeita lattialla; vanha rappaus irronnut joistakin kohdista. Vanha kellerinha ussie ruutu, joka näyttää katon, seinien ja lattian korjausprojektin aikana, kävelyoven ja pienet ikkunat. Rakennusvälineitä lattialla.

L
Onko seinissä oikea maali eikä kalkkiväri ja pysyvätkö ne kiinni, on olemassa pohjamaali, joka saa uuden rappauksen tarttumaan vanhaan (pitäisi harjata teräsharjalla) ja vanhaan maaliin, korjaa kaikki reiät, sitten voit tasoittaa tasaisuuden kosteiden tilojen tasoitteella ja maalata sen päälle. Uskon, että tämä on vähiten työlästä.

En tiedä, mikä väri se on. Kuitenkin arvelisin, että se voisi olla jonkinlainen kalkkiväri.

Minusta on tärkeää, että seinät voivat "hengittää", joten olen hieman skeptinen tasoitetuotteiden suhteen, olen enemmän sitä mieltä, että käytän vain rappausta. Vaikka se tarkoittaa enemmän työtä. Olen miettinyt, että voisin levittää koko pinnan harjalla slammaamalla, kun olen korjannut vauriot, ja sitten maalata sen päälle. Seinä saa mieluusti olla hieman strukturoidumpi, luulen.

Aion testata seinän teräsharjausta nähdäkseni, saanko maalin pois sillä tavalla.

L
Kuten kuvissa näkyy, on kosteusjälkiä joissakin paikoissa, tummia alueita. Oletko tehnyt ulkopuolisen salaojituksen tai aioitko tehdä sen, sillä jos et, on tulevaisuudessa riski, että kosteus läpäisee uudelleen. Märkätilan tasoite ei ole tiivis vaan vain kosteudenkestävä. Korjauksessa ja tasoittamisessa tulee saumakohta, joka näkyy, vaikka käsittelisitkin sen struktioinnilla. Saadaksesi sen tasaiseksi ja hyväksi, täytyy todennäköisesti tehdä seinän täyssiloitus.

Teräskoolaukset ja kipsilevy päälle. Yksinkertaista, melko halpaa ja tekee kodikkaammaksi.

Stålrunko ja kipsilevy ikkunan vieressä, keskeneräinen seinäprojekti kellarissa. Rakennustyökalut lattialla.

L Liteavvarje sanoi:
Kuten valokuvissa näkyy, siellä on kosteuden läpilyöntiä joissakin paikoissa, tummia pintoja. Oletko tehnyt salaojituksen ulkopuolella tai aiotko tehdä sen, koska jos et, on olemassa riski, että kosteus tulee taas läpi tulevaisuudessa. Kosteuseriste ei ole vesitiivis, ainoastaan kosteudenkestävä, kun teet korjauksia ja tasoitusta, tulee olemaan sauma joka näkyy, vaikka tasoittaisitkin huolellisesti. Tasaisen ja hyvän lopputuloksen saamiseksi pitäisi todennäköisesti tehdä koko seinän tasoitus.
Ne eivät luultavasti ole mitään kosteuden läpilyöntejä, mitä näet. Epäilen, että ajattelet tapettijäännöksiä vasemmalla puolella? Tämä seinä oli aiemmin tapetoitu, useilla kerroksilla sanomalehtipaperia tapetin alla. En ole vielä saanut poistettua kaikkia sanomalehtijäännöksiä, toivon niiden "seuraavan mukana" kun poistan maalin. En itse voi havaita mitään kosteuden läpilyöntejä lainkaan. Kellarissa on salaojitus ja se on eristetty pordränillä, ja talo sijaitsee mäellä ja seisoo melko hiekkaisella maaperällä (olen kaivanut esiin ja eristänyt ja valanut uuden lattian, joten olen kaivanut noin 50 cm syvälle, se oli erittäin kuivaa).

Ok, täytyy miettiä vähän lisää mitä aion tehdä. Aloitan ainakin korjaamaan vahingot.

C Carl-Jo-han sanoi:
Teräsprofiilit ja kipsilevyt päälle. Yksinkertaista, melko edullista ja kodikkaampaa.

[kuva]
Kiitos. Olen miettinyt myös tätä ratkaisua, mutta haluan mieluiten jättää kiviseinät esille.

L
Se vanhojen tapettien kanssa, maalarit sekoittavat tahnaa tapettiliiman kanssa, sopivan märkää, sivelevät seinän päälle glad packilla tiiviisti, ei haihtumista, istuvat noin vuorokauden, sitten on vain otettava tapetit alas, ne kastuvat ja liima irtoaa, kokeile pienellä palalla.

Hioin pois maali/kipsitäytteen 25 neliömetrin alueelta laadukkaalla Best tools -koneella, jossa oli timanttihiomalaikka. Se toimi yleisesti ottaen hyvin tekemäni imurilla varustetun suojuksen kanssa. Nykyään olisin ehkä palkannut jonkun hiekkapuhaltamaan sen. Se vei melko paljon aikaa. Tasoitin sen suhteellisen tasaiseksi laastilla b. Mutta en koskaan saanut pintaa riittävän tasaiseksi. Joten levitin koko seinän kaakeli-liimalla, jonka maalasin silikaattimaalilla. Luultavasti ei oikea ratkaisu, mutta toiminut 10 vuotta.

C Carl-Jo-han sanoi:
Teräsrimat ja kipsiä päälle. Yksinkertaista, melko edullista ja tekee kodikkaammaksi.

[kuva]
Miten vaakarima on kiinnitetty?

M Michel Devismes sanoi:
Miten se makaava sääntö kiinnitetään?
En tiedä mitä niitä kutsutaan, mutta se on betoniin tarkoitettu ruuvi. Esiporattiin reiät sääntöön ja betonilaattaan, sitten isketään ruuvi (jossa on muovitappi) vasaralla. Istuu kuin kallio. Sen jälkeen voi ruuvata irti jos haluaa.

Tai tarkoitatko sitä, joka on ikkunan vieressä makaamassa? Se on kiinnitetty erityisellä pihdillä, jota käytetään metalliprofiilien yhdistämiseen. Ruuveja ei tarvita. Edit: se on nimeltään niittipihdit.

• Tykkään
Michel1
  • Laddar…
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.