6 737 lukukertaa ·
9 vastausta
7k lukukertaa
9 vastausta
Puhdista betoniportaikko
Hei.
Olen rakentanut oman portaan ja mietin nyt pintakäsittelyä. Portaikko on U-muotoinen tasanteella, ja sivut peitetään kipsilevyillä. Päätyyn tulee kamiina, jossa on muurattu jalusta ja upotetut halkotelineet portaaseen.
Olen miettinyt edestakaisin, miten vuorata sen. Aluksi ajattelin rapata sivut valkoisiksi, koska kamiinan ympärille tulee hieman muurausta, ja siten saada koko portaan näyttämään siltä kuin se olisi muurattu ja rapattu. Sitten asetetaan askelmat tuhkasta, jotka käsittelen samalla tavalla kuin parketin.
Eräänä päivänä, luullen sen olevan autolehti, otin vahingossa mukaani tyttöystävän sisustuslehden salille. Siellä näin kylpyhuoneen, jossa oli muurattu kylpyhuonekaluste, joka oli rapattu sementillä, myös eräs seinä talossa oli rapattu sementillä. Ensimmäistä kertaa elämässäni tunsin, että tyttölehti oli antanut minulle jotain, todellisen ahaa-elämyksen...
Nyt ajatuksiini.
1. Voiko kipsiseinän rapata sementillä. En halua hioa huippuviimeistelyn saamiseksi, pidän hieman karkeammasta betonituntemuksesta. Ajattelin ensin tasoittaa saumakohdat liimatasoitteella ja nauhalla, sitten rapata. Tarvitaanko raudoitusta?
2. Voiko askelmatkin rapata sementillä. Ideana (visio, jos puhutaan arkkitehtuurista) on, että koko portaikko näyttäisi yhdeltä suurelta valetulta möhkäleeltä. En haluaisi naulata muottia ja valaa betonia, mutta oletan, että se on ainoa tapa välttää halkeamia, kun puurunko hieman liikkuu.
Portaiden askelmat ovat 45 mm kerto, jäännöstä kattoristikoista. Tasanne on liimapuuta 115 mm, jäännöstä rakenteesta. Seinät, joilla askelmat lepäävät, ovat naulattuja 70 x 45 koolauksin.
Olen lukenut keskusteluketjun omien betonitasojen valmistamisesta ja siellä oli paljon mielenkiintoista luettavaa, mutta kukaan ei ollut tehnyt mitään siitä mitä minä mietin. Toivottavasti joku voisi antaa ideoita kysymykseeni.
Terveisin / Jocke
Olen rakentanut oman portaan ja mietin nyt pintakäsittelyä. Portaikko on U-muotoinen tasanteella, ja sivut peitetään kipsilevyillä. Päätyyn tulee kamiina, jossa on muurattu jalusta ja upotetut halkotelineet portaaseen.
Olen miettinyt edestakaisin, miten vuorata sen. Aluksi ajattelin rapata sivut valkoisiksi, koska kamiinan ympärille tulee hieman muurausta, ja siten saada koko portaan näyttämään siltä kuin se olisi muurattu ja rapattu. Sitten asetetaan askelmat tuhkasta, jotka käsittelen samalla tavalla kuin parketin.
Eräänä päivänä, luullen sen olevan autolehti, otin vahingossa mukaani tyttöystävän sisustuslehden salille. Siellä näin kylpyhuoneen, jossa oli muurattu kylpyhuonekaluste, joka oli rapattu sementillä, myös eräs seinä talossa oli rapattu sementillä. Ensimmäistä kertaa elämässäni tunsin, että tyttölehti oli antanut minulle jotain, todellisen ahaa-elämyksen...
Nyt ajatuksiini.
1. Voiko kipsiseinän rapata sementillä. En halua hioa huippuviimeistelyn saamiseksi, pidän hieman karkeammasta betonituntemuksesta. Ajattelin ensin tasoittaa saumakohdat liimatasoitteella ja nauhalla, sitten rapata. Tarvitaanko raudoitusta?
2. Voiko askelmatkin rapata sementillä. Ideana (visio, jos puhutaan arkkitehtuurista) on, että koko portaikko näyttäisi yhdeltä suurelta valetulta möhkäleeltä. En haluaisi naulata muottia ja valaa betonia, mutta oletan, että se on ainoa tapa välttää halkeamia, kun puurunko hieman liikkuu.
Portaiden askelmat ovat 45 mm kerto, jäännöstä kattoristikoista. Tasanne on liimapuuta 115 mm, jäännöstä rakenteesta. Seinät, joilla askelmat lepäävät, ovat naulattuja 70 x 45 koolauksin.
Olen lukenut keskusteluketjun omien betonitasojen valmistamisesta ja siellä oli paljon mielenkiintoista luettavaa, mutta kukaan ei ollut tehnyt mitään siitä mitä minä mietin. Toivottavasti joku voisi antaa ideoita kysymykseeni.
Terveisin / Jocke
muurauslaasti saat käyttää. sementti on vain laastin liima.
on myös harmaa sävyinen tasoitteita. esim. http://www.ardex.se/upl/files/40361.pdf
on myös harmaa sävyinen tasoitteita. esim. http://www.ardex.se/upl/files/40361.pdf
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Tuleeko siitä riittävän kestävää käyttää rappauksen laastia myös askelmissa?
Tuleeko siitä sama sävy kuin betonista, näyttääkö se betonilta?
Harkitsen rakentaa "portaidendummie" testattavaksi ensin.
Tuleeko siitä sama sävy kuin betonista, näyttääkö se betonilta?
Harkitsen rakentaa "portaidendummie" testattavaksi ensin.
En ymmärrä, miten aiot saada sementtijauheen kiinnittymään seinään, hankkimalla sen sinne. Sementti onhan jauhetta. Sama koskee portaita - se on vain joukko sementtijauhetta, joka leviää. Sinun täytyy siinä tapauksessa ensin sekoittaa betonia, jos sen pitäisi muistuttaa betonia. Sementti on yksi betonin ainesosista.
Juuri niin. Ehkä olin hieman epäselvä. Haluan periaatteessa siis tasoittaa koko portaikon betonilla yksinkertaisesti sanottuna. Kysymys on oikeastaan, kuinka edetä saadakseen portaat suoriksi ja siisteiksi sekä miten välttää halkeilun riski.
Tiedän, että betoni ei sovellu tasoitukseen, mutta haluan, että koko portaikko näyttää yhdeltä betonikappaleelta. Myös porrasaskelmat...
Tiedän, että betoni ei sovellu tasoitukseen, mutta haluan, että koko portaikko näyttää yhdeltä betonikappaleelta. Myös porrasaskelmat...
En oikein usko, että ymmärrät kuinka paljon portaat tulevat painamaan ja kuormittumaan kaikella betonilla. Jos aiot käyttää betonia, niin sinun täytyy vahvistaa 5 mm raudoitusverkolla ja tehdä valukerros, joka on vähintään 5 cm paksu. Betoni painaa 2,3 tonnia/m3 - silloin voit helposti laskea koko rakenteen painon.
Ehkä kannattaa tehdä testi laastilla ja katsoa miltä se näyttää. Olen hieman epävarma miltä se tulee näyttämään. Tuleeko siitä liian karkeaa? Tarvitsenko raudoitusta alle? Tietenkin peitän portaat ensin kipseillä. En ole huolissani siitä, että portaat tulisivat liian pieniksi, koska aion levittää saman verran koko portaikolle.
Jäsen
· Västernorrland
· 69 viestiä
Sen jälkeen kun olin valanut joitakin jalkalistoja kipsiseinää vasten kellarissa, jäi minulle hieman kuituvahvistettua betonia jäljelle ämpäriin. Tein sitten niin, että käytin sen kittaamaan saumakohtia kipsilevyjen välillä. En muista kuituvahvistetun sementin merkkiä, mutta se pysyi lujasti kipsisaumoissa kun olin valmis. Joten ehkä se on jotain, mitä kannattaa miettiä mutta ennen kaikkea kokeilla.
Klikkaa tästä vastataksesi