8 385 lukukertaa ·
50 vastausta
8k lukukertaa
50 vastausta
Ongelmia veistetyn kattolistan kanssa
Uudisasukas
· Söderhamn
· 71 viestiä
Hei kaikki,
Olen pyörinyt täällä jonkin aikaa ja selaillut päivittäin erilaisia keskusteluja suurella ilolla, mutta nyt on aika esittää kysymys, koska olen repimässä hiuksia päästäni.
Olen äskettäin muuttanut taloon, jonka minä ja kumppanini rakensimme vuonna 2018. Tai no, minä olen rakentanut ja kumppanini on hoitanut meidän kahta pientä lasta. Nyt olen vihdoin saanut aloitettua kattolistojen asennuksen. Koska tykkään tehdä asioista vähän vaikeampia kuin niiden tarvitsisi olla, olen päättänyt, ettei parempaa sanaa ole, veistää sisäkulmani.
Tein näin kaikkiin lattialistoihin ja pidän lopputuloksesta, tiukat ja siistit saumat.
Nyt minulla on kuitenkin suuria ongelmia saada sama tulos kattolistoilla. En saa niitä sopimaan yhteen, miten tahansa teenkin, niin on yksi erityinen kohta listassa, joka ei suostu asettumaan. Katso punainen merkintä liitetyssä kuvassa.
En tiedä, teenkö jotain väärin vai onko kyseessä listan profiili, joka aiheuttaa ongelmia. En tiedä, näkyykö se tässä kuvassa, mutta itse pisaralla/helmiäisellä tai miten sitä haluaakaan kutsua, on syvennys takanaan, joka "menee ylös pisaran alaosan taakse" (jos ymmärrätte, mitä tarkoitan).
Jos kuvat eivät riitä, yritän saada kuvan kahdesta palasta, jotka eivät mene yhteen.
Kiitollinen kaikista vinkeistä ja neuvoista, joita voisitte tarjota. Tai onko tämä vain niin yksinkertaista kuin: harjoittele enemmän ja tee uudestaan oikein =D
Olen pyörinyt täällä jonkin aikaa ja selaillut päivittäin erilaisia keskusteluja suurella ilolla, mutta nyt on aika esittää kysymys, koska olen repimässä hiuksia päästäni.
Olen äskettäin muuttanut taloon, jonka minä ja kumppanini rakensimme vuonna 2018. Tai no, minä olen rakentanut ja kumppanini on hoitanut meidän kahta pientä lasta. Nyt olen vihdoin saanut aloitettua kattolistojen asennuksen. Koska tykkään tehdä asioista vähän vaikeampia kuin niiden tarvitsisi olla, olen päättänyt, ettei parempaa sanaa ole, veistää sisäkulmani.
Tein näin kaikkiin lattialistoihin ja pidän lopputuloksesta, tiukat ja siistit saumat.
Nyt minulla on kuitenkin suuria ongelmia saada sama tulos kattolistoilla. En saa niitä sopimaan yhteen, miten tahansa teenkin, niin on yksi erityinen kohta listassa, joka ei suostu asettumaan. Katso punainen merkintä liitetyssä kuvassa.
En tiedä, teenkö jotain väärin vai onko kyseessä listan profiili, joka aiheuttaa ongelmia. En tiedä, näkyykö se tässä kuvassa, mutta itse pisaralla/helmiäisellä tai miten sitä haluaakaan kutsua, on syvennys takanaan, joka "menee ylös pisaran alaosan taakse" (jos ymmärrätte, mitä tarkoitan).
Jos kuvat eivät riitä, yritän saada kuvan kahdesta palasta, jotka eivät mene yhteen.
Kiitollinen kaikista vinkeistä ja neuvoista, joita voisitte tarjota. Tai onko tämä vain niin yksinkertaista kuin: harjoittele enemmän ja tee uudestaan oikein =D
Jäsen
· Blekinge
· 12 274 viestiä
Ei ole aivan selvää, mitä tarkoitat "snida'".
Voisiko olla niin, että haluat asentaa listat huoneen kulmiin jiirillä? Siinä tapauksessa tarvitset jiirisahan, jonka kulma on 45 astetta (mahdollisimman tarkasti) sekä paljon kärsivällisyyttä ennen kuin selviää, mihin kulmaan lista asetetaan sahaan. On parasta harjoitella pienillä paloilla ennen kuin pilaat pitkiä pätkiä.
Jos taas haluat asettaa ensimmäisen listan suoraan ja sitten kaivertaa vastakkaisen listan niin, että se sopii ensimmäisen listan profiiliin, silloin voi olla vaikeaa droppnäsan kanssa. Kaiverretulla listalla täytyy olla vastaava kohta ylöspäin, jotta voit asentaa sen alhaaltapäin.
Voisiko olla niin, että haluat asentaa listat huoneen kulmiin jiirillä? Siinä tapauksessa tarvitset jiirisahan, jonka kulma on 45 astetta (mahdollisimman tarkasti) sekä paljon kärsivällisyyttä ennen kuin selviää, mihin kulmaan lista asetetaan sahaan. On parasta harjoitella pienillä paloilla ennen kuin pilaat pitkiä pätkiä.
Jos taas haluat asettaa ensimmäisen listan suoraan ja sitten kaivertaa vastakkaisen listan niin, että se sopii ensimmäisen listan profiiliin, silloin voi olla vaikeaa droppnäsan kanssa. Kaiverretulla listalla täytyy olla vastaava kohta ylöspäin, jotta voit asentaa sen alhaaltapäin.
Voin suositella hörnklossar.
http://www.fresks.se/sortiment/tra/listvirke/taklist/162258
http://www.fresks.se/sortiment/tra/listvirke/taklist/162258
Uudisasukas
· Söderhamn
· 71 viestiä
Juuri niin. Sitä en ihan saa onnistumaan kunnolla.T Thomas_Blekinge sanoi:
Ehkä vain tarvitaan enemmän harjoittelua.
Uudisasukas
· Söderhamn
· 71 viestiä
Uudisasukas
· Söderhamn
· 71 viestiä
Juuri niin, se onkin se sana, jota etsin ja jota olen tehnyt kaikkien lattialistojen kanssa. Olen kuitenkin kohdannut ongelmia juuri tämän profiilin kanssa, sillä en saa sitä sopimaan yhteen.FreQa sanoi:
Uudisasukas
· Söderhamn
· 71 viestiä
Yleensä muotoilen listan ennen kuin sahaan profiilin mukaan. Käytän pientä Bahco-lehtisahaa saadakseni siitä siistin. Lopuksi hion pyöröviilalla tai vastaavalla, joka sopii profiiliin. Katso Youtubesta "coping crown mould", niin saatat saada uusia vinkkejä.
Useimmissa taloissa kulmat eivät ole 90-asteisia, varsinkin jos talo on vanha. Kulma katon kanssa ei ole 90 astetta, kulma seinän ja seinän välillä ei ole 90 astetta. Listojen kehystäminen on yleisesti hyväksytty menetelmä tämän käsittelemiseen ja suhteellisen yksinkertainen verrattuna siihen, että yritetään kompensoida 90 asteen poikkeamaa jiirauksessa.useless sanoi:
Ennen kuin ymmärsin paremmin, yritin jiirata listoja vanhassa talossa, ja tulos oli surkea, joten jouduin tekemään kaiken uudelleen. Nyt asun toisessa vanhemmassa talossa, jossa joku tohelo (käsityöläinen!) on jiirannut lattialistat ja täyttänyt saumakohdat valtavilla määrillä lateksisaumaa. Se näyttää kamalalta.
Uudisasukas
· Söderhamn
· 71 viestiä
Aivan, olen käyttänyt samaa tekniikkaa itse siihen saakka, kunnes äskettäin kiinnitin lamellilaikan kulmahiomakoneeseen ja hion ylimääräisen pois. Se oli mielestäni helpompaa ja nopeampaa.J JSE sanoi:
Kuten sanottu, juuri tämän profiilin kanssa olen törmännyt ongelmaan, joten kysynkin, onko ehkä jotain mitä kaipaan, teenkö jotain väärin vai onko tämä profiili tuomittu epäonnistumaan.
Youtubessa ei ole enää katsomattomia videoita nyt.
Runkolinjaus on oikea tapa tehdä se, jos haluaa olla sisustuspuuseppä eikä rakennuspuuseppä. Tuon listan kanssa se ei valitettavasti ole mahdollista. Olisin valinnut toisen listan sijassasi mieluummin kuin alentunut rakennuspuusepäksi. Rakennuspuuseppä sovittaa sisänurkat. Huomaa, että krumeluurit ovat mieleeni ja olen dokumentoidusti hankala.
Uudisasukas
· Söderhamn
· 71 viestiä