Hei

Kuinka pitkä jänneväli voi olla 45 x 170 askelmalle portaassa, eli ne ovat vaakasuorassa. Eli kuinka leveä voin tehdä portaat ilman keskitukia, ajattelin 1200 mm.

Kuulostaa siltä, että se voisi toimia hyvin, puu on vahva materiaali! Muista valita mahdollisimman oksaton materiaali, jokainen oksa heikentää materiaalia. Muista myös, ettet käytä liimaa rakenteessasi, koska puu liikkuu ilman kosteuden muuttuessa, jolloin saat portaat, jotka narisevat enemmän!

Dregen sanoi:
Hei

Kuinka pitkä jänneväli voi olla 45 x 170 porrasaskelmassa, kun ne asennetaan vaakasuuntaan.
Eli kuinka leveäksi voin tehdä portaat ilman keskellä olevaa askelrunkoa, ajattelin 1200 mm.
Kuulostaa pitkältä korvissani, luulen että saat taipumaa......mutta luulen vaan... kokeile laittaa 45x170 maahan kahden Leca-yksikön väliin ja astu ylös vähintään 90 kg kuormalla.....luulen
että se lankku tulee taipumaan hyvin....

Oletin aiemmassa vastauksessani, että käyttäisit laminoitua puutavaraa. Jos et, niin luulen myös, että ne taipuvat liikaa?!

Dregen sanoi:
Hei

Kuinka pitkä jänneväli voi olla 45 x 170 askelmatasoja portaita varten, ne tulevat siis makaamaan.
Eli kuinka leveän voin tehdä portaat ilman keskellä olevaa runkopuuta, ajattelin 1200 mm.
Ehkä voisit laittaa esimerkiksi 45-120 askeltueksi alle ja siten tukea askelmiasi.?

Jos sinulla on umpiportaat (eli tiivis portaat), se on täysin kunnossa. Mutta muuten sinulla on varmaan lapsiturvalista, joka voi olla esim. 45x70. Riippuen siitä, miten kiinnität sen, se voi auttaa tukemaan askelmaa. En usko, että tämä olisi mikään suurempi ongelma. Mutta mieluiten sauvaliimattu materiaali tietysti.

Sormijatkettu puutavara ei ole juurikaan jäykempi kuin tavallinen puutavara, mutta se kestää mahdollisesti enemmän ennen kuin se katkeaa. Joten taipuma ei varmaankaan vähene.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.