Olen juuri saanut valmiiksi ensimmäisen luomukseni Sketchupissa, portaat, ajateltu lohko-graniitista.
Mitä mieltä olette tällaisen portaikon toteuttamisesta?
Askelensyvyys 320mm, askelkorkeus 170mm. Sama kuin portaikossamme nykyään ja siinä on hyvä kulkea.
Portaat ovat täysin oma suunnitelmani, enkä ole onnistunut löytämään kuvia mistään vastaavasta esikuvaksi, joten pohdin, onko ratkaisu sinänsä hyvä, vai onko siinä jotain "hassua" tai jotain, jota pitäisi miettiä tarkemmin.
Ajatuksia, vinkkejä ja ideoita otetaan kiitollisena vastaan
Näyttää siltä, että siitä tulee todella tyylikäs! Minä kun olen niin tylsä ja taloudellinen, mietin heti, kuinka paljon maksaa, että portaat valmistetaan graniitista.
Kiitos
Niin, yritän parhaani mukaan laittaa pääni hiekkaan siinä kohtaa
Nykyinen porras on kivestä, joten voimme käyttää sitä osaan portaasta uudelleen, mutta silti meidän on ostettava aika paljon lisää.
Piirrän itse portaita, tosin hieman yksinkertaisemmassa muodossa mutta myös graniitista. Ottaen huomioon kustannukset sekä graniittilohkojen melko raskaan työn, hahmottelen portaita EPS- tai XPS-materiaalista, jotka sitten päällystän graniitilla. EPS- tai XPS-pohjalla pitäisi olla erinomaista käyttää markkinoiden ohuimpia portaanpäällysteitä, t= 10 mm. Näiden "laattojen" pituus on vain 600 mm, mutta voidaan tilata pidempiä "laattoja", jolloin toimitusaika on pidempi. EPS:ää voi ostaa levyinä ja liimata yhteen tai tilata suurempia lohkoja suoraan esimerkiksi Jackonilta Täbystä. Optimaalista olisi tilata valmiiksi leikattuja osia jostain yrityksestä, jossa on kuumalankaleikkuri.
Saat aika paljon saumoja sellaiseen portaikkoon, erityisesti juuri nousu- ja askelmatason välille. Ja oletan, että levyt eivät ole ristivasaroituja? Onko sinulla linkkiä niihin, joita ajattelet?
Olen miettinyt jonkin verran, kuinka rakentaa portaan perusta. Nykyinen näyttää olevan täytetty jonkinlaisella soralla, ja olen miettinyt, pitäisikö käyttää jotain sellaista, kuten 0/16, tai rakentaa leca-lohkoilla. Mutta EPS saattaa olla vakaa, yksinkertainen ja edullinen vaihtoehto.
On useita muita, jotka tuovat graniittia Kiinasta. Jos kuuntelee ympärillä, saattaa löytää suurempia levyjä, jotka lähetetään vesisuihkuleikkuriin. Tällä tavoin saumojen määrä saattaa vähentyä, jos niiden katsotaan häiritsevän vaikutelmaa. En oikein ymmärrä, miksi saumojen määrä olisi suurempi juuri siirtymässä hortaiten ja nousulautojen välillä.
EPS on juuri sellainen materiaali, jota käytetään täytönä, kestämään suurempia kuormia ja asennettavaksi maahan. Se, että sitä voidaan päällystää kivellä tai rapata, on myös materiaalin positiivinen puoli. En ole tehnyt syvällisempää analyysiä kustannustehokkaimmasta ratkaisusta mallintamasi portaikon kokoon SketchUpissa, mutta oletan, että juuri EPS:n käyttö voi olla yksi sellaisista materiaaleista.
Sen sijaan, että rakentaisin portaat EPS:stä ja päällystäisin graniitilla, olen harkinnut puutarhamuuriin rakentamista EPS:stä tai XPS:stä, joka sitten rapataan.
Kaveri, joka auttaa meitä suunnittelemaan puutarhaamme, rakensi tukimuurin toiseen puutarhaan juuri eps:stä, jonka hän sitten rapasi. Pitäisi toimia mainiosti, itse en ole kuitenkaan nähnyt sitä.
Tässä on esimerkki Flisbyltä, jonka linkkasit, verrattuna portaisiin lohkogranitista, mikä näyttää eron saumoissa.
Joo, olen samaa mieltä siitä, että saumat voivat olla näkyviä rakenteessa, joka on päällystetty pienemmillä laatoilla. Ehkä saumavalinta ja se, että katse nostetaan ja portaita tarkastellaan kauempaa, tekisivät saumoista vähemmän näkyviä. Vaihtoehtoisesti voi etsiä tai teettää suurempia laattoja. Mutta toki, massiivinen graniitti on väistämättä vahvaa ja tyylikästä.
EPS tukimuurina kuulostaa mielenkiintoiselta. Olen myös luonnostellut joitakin ratkaisuja, mutta en ole täysin vakuuttunut siitä, että kestävyys olisi riittävä ottaen huomioon maapainetta. Tietenkin riippuu kyseessä olevasta maapainosta. Voidaan valita täytemateriaali, joka pysyy paikallaan ja on yhtenäisempi kuin toinen. Mukavaa, jos sinulla on mahdollisuus välittää yhteystietosi.
Kun mietin asiaa tarkemmin, ihmettelen, rakensiko hän ensin lecalla ja sitten EPS:llä, mikä ikinä tarkoitus olisikin ollut. Sillä kuten sanottu, EPS-tukimuuri tarvitsee melkoisen paksuuden kestääkseen.
Yksinkertaisin tapa rakentaa tukimuuri on luultavasti käyttää betonikiveä, kuten benders megastone, ja kuka tietää tuleeko se lopulta niin paljon kalliimmaksi.
Samaa mieltä. Tukimuurille on luultavasti helpointa käyttää valmiita betonikiviä. Halvin vaihtoehto voisi olla leca + rappaus. Mutta maanpäälliselle "tavalliselle" muurille EPS saattaisi olla harkitsemisen arvoinen. Tässä tapauksessa on otettava huomioon tuulikuormitus ja mahdollisesti lumi, joka voi painautua muuria vasten riippuen sijainnista. Voisi harkita jonkinlaisen vahvikkeen asettamista pylväiden väliin. Aluksi ajattelin valaa pylväät tai rakentaa ne valmiista betonikivistä, kuten Benders, ja niiden väliin asettaa EPS-levyt, jotka rapataan. Mutta kun palaan portaikkoon, valinta on luultavasti liitoksellisen tai liitoksettoman rakenteen välillä. Tai ehkäpä ei haluta liitoksia itse askelmiin, vaikka sivuilla niitä voisi ollakin. By the way - Mielestäni mallisi on todella tyylikäs.
Kyllä, minun portaikossani tulee olemaan saumakohtia sisänurkissa askel- ja nousutason välillä sekä alimmilla portailla, mutta ajattelen saumattomia liitoksia, joissa kivet asetetaan mahdollisimman tiukasti. Ja koska nämä liitoskohdat sahataan, niistä tulee täysin tasaisia, joten niiden pitäisi onnistua todella tiukalla saumalla, ehkä ne voi jopa liimata, kuka tietää.