2 571 lukukertaa ·
8 vastausta
3k lukukertaa
8 vastausta
Porraskäytävä U-muotoiselle portaalle
Olemme rakentamassa rungon laajennukselle ja tarvitsemme portaat uuteen yläkertaan. Portaikko tulee olemaan 185 cm leveä ja 165 cm syvä, mutta voisimme uhrata hieman takana olevaa vaatekaappia ja kasvattaa syvyyttä 210 cm, jos se johtaisi merkittävästi parempiin portaisiin. Korkeus lattiasta lattiaan on 260 cm.
Erilaisten portaikkaformuloiden mukaan mahtuu juuri u-muotoiset portaat ilman välitasannetta 14 askeleella ja 510 cm:n etenemällä 165 cm:n syvyydellä, mutta välitasanteen kanssa tarvittaisiin 250 cm syvyys (jota minulla ei ole).
Kysymys nyt on, onko jollain parempia ideoita kuin nämä standardiformulat? Onko jollain kokemusta vastaavista portaista ja voiko jakaa, miltä sellaiset tuntuvat, tuntuvatko ne pieniltä ja ahtailta ilman välitasannetta? Otan mielelläni vastaan inspiraatiokuvia samanlaisista portaista!
Erilaisten portaikkaformuloiden mukaan mahtuu juuri u-muotoiset portaat ilman välitasannetta 14 askeleella ja 510 cm:n etenemällä 165 cm:n syvyydellä, mutta välitasanteen kanssa tarvittaisiin 250 cm syvyys (jota minulla ei ole).
Kysymys nyt on, onko jollain parempia ideoita kuin nämä standardiformulat? Onko jollain kokemusta vastaavista portaista ja voiko jakaa, miltä sellaiset tuntuvat, tuntuvatko ne pieniltä ja ahtailta ilman välitasannetta? Otan mielelläni vastaan inspiraatiokuvia samanlaisista portaista!
Ei portaiden asiantuntijoita tai portaiden harrastajia, jotka voisivat antaa vähän näkemyksiä?
Olen saanut vastauksen porraspuusepältä, että U-muotoinen porras ilman välitasoa 165 syvyydellä toimisi hyvin, mutta he eivät vastanneet kysymykseen, voisiko tehdä jotain älykästä välitason saamiseksi.
Ehkä minun on hyväksyttävä, että sitä ei voi toteuttaa, mutta se olisi sääli...
Olen saanut vastauksen porraspuusepältä, että U-muotoinen porras ilman välitasoa 165 syvyydellä toimisi hyvin, mutta he eivät vastanneet kysymykseen, voisiko tehdä jotain älykästä välitason saamiseksi.
Ehkä minun on hyväksyttävä, että sitä ei voi toteuttaa, mutta se olisi sääli...
Noilla mitoilla ei voi saada pystyhuonetta ylöspäin, se voisi ehkä onnistua 2 kpl 125 mm lankkujen kanssa, ja mitä se antaisi, jyrkemmät portaat ja ahdasta kiertää aita. Ei kannata ajatella. Luota niihin, jotka tekevät portaita ja joilla on kokemusta näistä.
Olet aivan oikeassa, totta kai! Mietin uhrata, sanotaan 60 cm, vaatekaapista portaiden takana saadakseni siitä 60 cm syvemmän ja ehkä sopimaan lepotasoon, mutta tajuan, että se on huono uhraus. Täytyy tulla enemmän standardi u-porras ilman lepotasoa yksinkertaisesti.
Kiitos, kun sait minut ajattelemaan järkevämmin ;-)
Kiitos, kun sait minut ajattelemaan järkevämmin ;-)
Jotain ajateltavaa. Kaikki U- tai L-portaat alkavat narista tai kitistä jonkin ajan kuluttua. Sinun tulisi varmistaa, että saat tolpan ulkopuolen kulmaan/rundel:iin ja se on ruuvattu ulompaan tukipalkkiin. Jonka varassa se seisoo lattiassa ja ulottuu kaiteeseen. On hyvä ankkuroida kaide siihen, jotta se ei heilu. Mieluiten myös kulmaan tukipalkin alle. Minulla on itse L-portaat ja laitoin tolpan + tuen kulmaan. Halkaisin kaksi 45X95, höyläsin ja liimasin yhteen. Se ei narise tai kitise edes kahden henkilön alla nyt 20 vuoden jälkeen.
Superhyviä vinkkejä! Jos ymmärrän sinua oikein, tarkoititko tuolla pyöreällä sitä, että kierretään tolpan ympäri, kun mennään ylös u-portaissa? Jos kiinnitetään aita, täytyy kattaa puolet portaista (se puoli ennen käännöstä alhaalta katsottuna) yläkerrassa, mutta ehkä halutaan tehdä niin, jotta saadaan enemmän lattiapintaa yläkertaan sen sijaan, että koko portaikko olisi avoin ylöspäin?
Aina syntyy pieni poimu, vaikka portaat ovat pyöreät ja U-muotoiset, se on missä tolpan pitää olla + ehkä tuki urapuun ja lattian sisäreunan välillä. Olen nähnyt ja kävellyt monissa L- tai U-portaissa ja ne narisevat/valittavat, joskus jopa niin että muut heräävät, kun joku menee ylös tai alas portaissa.
Uskon myös, että vangstycken pitäisi tukea portaiden kulmissa eikä "olla vapaana", mutta ehkä ei niinkään natisevan äänen estämiseksi, vaan vakauden vuoksi. Jos sinulla on pitkä vangstycke, joka kulkee seinää pitkin, voi olla hyvä kiinnittää se seinään, jotta se ei "kitise", kun vagnstycke taipuu hieman kuormituksen alla ja menee seinää vasten.
Kannattaa muistaa, että sättsteg ja plansteg voivat narahdella, jos on "huono tuuri"... meillä on tämä ongelma suhteellisen uusissa portaissa eräältä "tunnetulta" toimittajalta. Siellä sättstegen asetettiin paikoilleen vangerna alapuolellta ja ruuvattiin kolmella ruuvilla planstegiin, ja asentaja laittoi silikonia uurteeseen sättstegien ja planstegien välillä. Se toimi jonkin aikaa, mutta narahdus on lisääntynyt ajan myötä.
Luin jälkikäteen, että "ennen vanhaan" sättstegen tehtiin hieman kaarevaksi ylöspäin ja sitten painettiin ylöspäin ennen kiinnitystä. Artikkelin mukaan tämän pitäisi estää sitä, että kun astuu planstegille ja se taipuu alaspäin, se ei hankaudu sättstegiin ja luo narahdusta.
Valitettavasti en ole pystynyt irrottamaan mitään sättsteg portailtamme (vielä) tarkistaakseni, voisiko tämä auttaa meitä. Se on ilmeisesti jäänyt melko alhaiseksi prioriteettilistalla kotona... jälkeen oven karmien asentamisen, viljelylaatikoiden rakentamisen ja siistimmän ratkaisun kuin 2x6:ten palikoille portaalle sisäänkäynnin ja sisäaulan välillä...
Kannattaa muistaa, että sättsteg ja plansteg voivat narahdella, jos on "huono tuuri"... meillä on tämä ongelma suhteellisen uusissa portaissa eräältä "tunnetulta" toimittajalta. Siellä sättstegen asetettiin paikoilleen vangerna alapuolellta ja ruuvattiin kolmella ruuvilla planstegiin, ja asentaja laittoi silikonia uurteeseen sättstegien ja planstegien välillä. Se toimi jonkin aikaa, mutta narahdus on lisääntynyt ajan myötä.
Luin jälkikäteen, että "ennen vanhaan" sättstegen tehtiin hieman kaarevaksi ylöspäin ja sitten painettiin ylöspäin ennen kiinnitystä. Artikkelin mukaan tämän pitäisi estää sitä, että kun astuu planstegille ja se taipuu alaspäin, se ei hankaudu sättstegiin ja luo narahdusta.
Valitettavasti en ole pystynyt irrottamaan mitään sättsteg portailtamme (vielä) tarkistaakseni, voisiko tämä auttaa meitä. Se on ilmeisesti jäänyt melko alhaiseksi prioriteettilistalla kotona... jälkeen oven karmien asentamisen, viljelylaatikoiden rakentamisen ja siistimmän ratkaisun kuin 2x6:ten palikoille portaalle sisäänkäynnin ja sisäaulan välillä...
Klikkaa tästä vastataksesi