Hei!
Olen rakentamassa kasvihuonetta valmiista rakennussarjasta. Olen muurannut sokkelin kahden tiilen korkeudelle kiinnittääkseni siihen teräsperustuksen. Tiilien reiät olen täyttänyt laastilla, joka on sekoitettu yhdestä osasta gullexia ja kahdesta osasta hiekkaa, sekä enemmän vettä kuin tavallisessa laastiseoksessa, jotta reiät täyttyvät helpommin.
Joka tapauksessa, nyt ongelmaani. Minun pitää porata reikiä tiileen ja käyttää universaalitulppia kiinnittääkseni perustuksen. Sitten kävi näin!! Tiiliskivi halkesi! Mitä tekniikkaa minun pitäisi käyttää tehdäkseni 8 mm reikiä tiileen ilman, että se halkeaa? Käytin iskuporakonetta ja siihen kuuluvaa 8 mm poranterää. Minulla on myös tavallinen porakone ja piikkauskone, jos siitä on apua.

Tässä voin poistaa haljenneen tiilen ja muurata uuden tilalle. Mutta perustuksen pitää kuitenkin kiinnittää takaisin sen jälkeen. En halua vaihtaa jokaista tiiltä koko ajan. Siitä saan harmaita hiuksia.
Auttakaa, olkaa kiltti.

• Tegelsten, johon on porattu reikä ja joka on haljennut porauksen yhteydessä.
Poraa kivi/tiiliporalla ilman iskutoimintoa, pelkästään pyörivällä liikkeellä. Se vie enemmän aikaa, mutta ei halkea. Muuten yleensä toimii tavallisella iskuporakoneella tiilellä. Onko sinulla iskuporakone vai poravasara? Poravasara on hyödytön tiilellä, se vain hajottaa tiilen.

Kokeile mielellään irrallisella tiilellä, kunnes tunnet olosi varmaksi sen toimivuudesta.

• Tykkään
jonwberg
  • Laddar…
Claes Sörmland
Muuten lasi- ja laatikkoporakoneet ovat myös mukavia tiilessä:

Metallipäinen poranterä tiili- ja lasipintojen poraamiseen.

• Tykkään
Dilato
  • Laddar…
F f91jsw sanoi:
Poraa kivellä/tiiliporalla ilman iskumekanismia, vain pyörimällä. Se vie enemmän aikaa, mutta ei halkea. Muuten yleensä toimii tavallisella iskuporakoneella tiilessä. Onko sinulla iskuporakone vai poravasara? Poravasara on turha tiilessä, se vain hajottaa tiilen.

Kokeile mielellään irtotiilessä, kunnes olet varma, että se toimii.
Se on varmaan poravasara sitten...
Siinä on kytkin iskun ja pyörimisen+iskun välillä. Nyt olen ostanut kaksi kivi/tiiliporaa Boschilta. Yksi 3 mm ohjausaukkoon ja yksi 8 mm saadakseni lopullisen koon. Teen kuten sanoit ja harjoittelen irtotiilessä. Palaan tuloksissa.

M Malin R sanoi:
Palaan tulosten kanssa.
Nyt olen tehnyt uuden yrityksen. 3 mm kiviporanterä tavallisessa ruuvinvääntimessäni, pienimmällä vaihteella. Sen jälkeen 8 mm kiviporanterä perään. Poranterä sai jäähtyä lasillisessa kylmää vettä joka välissä. Se toimi hyvin. Puhalsin reiät puhtaiksi pillillä. Enkä unohtanut henkilökohtaisia suojavarusteita täällä! Nimittäin kertakäyttölautanen, jonka keskellä reikä, jossa on pilli. Todella tärkeää! Muuten näytät Björn Ranelidilta jälkeenpäin.
Tulppa meni paikalleen hieman varovaisella vasaran avustuksella.
Tänään aion kiinnittää perustuksen. Jännittävää nähdä, kestääkö tiili sen. Mutta uskon niin. Todennäköisesti kova isku poravasarasta särki kiven, ei voima itsessään.

• Tykkään
  • Haha
grovspacklarn ja 6 muuta
  • Laddar…
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.