Aion porata julkisivutiilen (reikätiili) läpi asentaakseni vesipostin. Tarvitaan vähintään 20 mm reikä. Olen hieman huolissani tiilen halkeamisesta, onko sinulla vinkkejä riskin minimoimiseksi?

- Pitäisikö porata tiilen keskelle tai saumaan?
- Esiporata pienemmällä halkaisijalla vai suoraan 20 mm?

Joskus suositellaan käyttämään tavallista iskuporakonetta poravasaran sijasta halkeiluriskin vähentämiseksi. Kuitenkin 20 mm betoni-/tiiliporat ovat saatavilla vain SDS-istukalla (ainakin helposti saatavissa). Onko OK käyttää poravasaraa varovasti?

Jos sinulla on monitoimivasara, kuten Metabo, voisin sanoa, että sitä voi käyttää sds-istukalla ilman iskutoimintoa. Vaikka en ole varma nyt kun ajattelen asiaa ;)

Toisaalta, sds-poran voi laittaa tavalliseen istukkaan.

Bosch Multi Construction on saatavilla jopa 20 mm, käytä sellaista tai Multi Construction-reikäsahaa, niin saat todella hienon reiän ;), tai reikäsahan timanttiterällä.

http://www.bosch-pt.com/se/sv/accocs/Tillbehör/207659/universalborr-cyl-9-multi-construction/

Porataan keskelle tiiltä.

Minulla on halpa poravasara, mutta sillä voi porata ilman vasaratoimintoa. Ajattelin, että hieman vasarointia (kuten tavallisessa iskuporakoneessa) voisi olla tarpeen, mutta ehkä pelkkä kierto riittää. On joitakin irtonaisia tiiliä, täytyy kokeilla. Kiitos vinkeistä!

Tiili toimii yleensä aika hyvin ilman iskuja. Olen kuitenkin porannut jonkin verran tiiltä metabo poravasaralla iskulla, ilman ongelmia, mutta ei niin paksua kuin 20mm. Paras tulos saadaan tietenkin reikäsahalla.

Hyvällä/terävällä poralla (Bosch Multi Construction on erittäin hyvä!) onnistuu hyvin ilman iskua, vaikka se saattaa viedä vähän aikaa. Mutta jos se on vain yksi reikä, niin ei hätää.

Kuten sanottu, iskuporakone on ystävällisempi materiaalille. Jos sinulla on 13 mm istukalla varustettu porakone, voit itse asiassa kiinnittää siihen SDS-poranterän hieman kikkailemalla.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.