Terve!

Toivottavasti laitan tämän oikein nyt.

Olen yrittänyt porata television seinään nyt viikonloppuna, siinä on viisi reikää jotka pitää tehdä. Otin rakkaan iskuporakoneeni ja uuden poranterän Clas Ohlsonilta, ensimmäinen reikä betoniseinään meni ihan okei. Kun aloitin toista reikää, se pysähtyi täysin noin 2 cm:n jälkeen, ajattelin että jotain on tiellä juuri siinä, joten kokeilin senttimetrin sivussa, sama juttu. Kokeilin seuraavaa reikää, joka on 1 dm sivussa, ja se oli sama juttu.
Googlailun jälkeen tulin siihen lopputulokseen, että tarvitsen poravasaran, enkä iskuporakonetta, koska kyseessä on betoniseinä. Sanottu ja tehty, tänään raavin yhteen viimeiset rahani CSN:stä ja ostin tämän:
https://www.clasohlson.com/se/Borrhammare-Cocraft-HR710/40-8756
näiden kanssa:
https://www.clasohlson.com/se/Hammarborrsats-Bosch/40-9272

Suurena pettymyksenäni en päässyt paljoa pidemmälle sillä. Onnistuin saamaan yhden reiän, mutta on vielä 1 ja 2 puolikasta reikää jäljellä. Se pysähtyy täysin eikä mene mihinkään, reikiä pitäisi tulla 10mm kokoisia ja noin 4-5 cm syviä :)
Onko mitään vinkkejä, jotta voisin tehdä nämä reiät?

Se on, jos sinulla on ollut niin huono onni, että olet osunut kaikkiin kertoihin raudoitustankoon.

Stefan N Stefan N sanoi:
Det är om du haft sån otur så du träffat armeringsjärn alla gångerna.
Joo, olen lukenut siitä vähän, miltä näyttää reiässä, jos on sattunut osumaan siihen?
Onko se jotain, jonka kanssa saa/voi porata läpi? :)

Vain perusasioiden poissulkemiseksi, onko sinulla toimintakytkin oikeassa asemassa niin, että iskuominaisuus on aktivoitu?

• Tykkään
Stefan N
  • Laddar…
D Dub361 sanoi:
Vain perusasioiden poissulkemiseksi, onko sinulla toimintakytkin oikeassa asennossa niin, että iskutoiminto on aktivoitu?
Joo, olen käyttänyt pelkkää iskua sekä iskua ja pyöritystä. Ja käytän useita eri kokoluokkia, yksi reikä meni läpi, koska onnistuin ensin saamaan 4mm poranterällä läpi ja sitten pystyin käyttämään isompaa saadakseni tulpan sisään.

H
B ByggareBob! sanoi:
Joo, olen käyttänyt pelkkää isku sekä isku ja pyöritys. Käytän myös useita eri kokoja, yksi reikä onnistui läpi, koska sain sisään ensin 4mm poralla ja sitten pystyin käyttämään hieman isompaa saadakseni kiilan sisään.
se, että käytät vain iskua, tuhoaa enemmän kuin auttaa. joko kierto ja isku tai pelkkä kierto

henke_benke sanoi:
att du kör bara med slag förstör mer än vad det hjälper. anitingen snurr med slag eller bara snurr
Ahaa okei, Kiitos Erittäin hyvä tietää :)

H
saattaa olla hyvin mahdollista, että olet osunut raudoitukseen reikiä tehdessäsi. voitko siirtää reikää (tai kaikki reiät) pystysuunnassa tai sivusuunnassa?

henke_benke sanoi:
voi olla hyvin mahdollista, että olet osunut vahvikkeeseen rei'issä. Voitko siirtää reikää (tai kaikkia reikiä) korkeussuunnassa tai sivusuunnassa?
pelkään, että näin on, voiko sitä ehkäistä jollakin kätevällä tavalla?
En ole kovin innostunut poraamaan uusia reikiä ja jos tapahtuu sama asia, näyttää aika rumalta makuuhuoneessa ;)

5 reikää kuulostaa paljolta, vai onko se pitkä varsi/suuri tv? Yleensä poraan tavallisella poralla kun poraan läpi harjateräksen, mutta jos on verkkovirtaan kytketty "Hilti", niin niiden läpi poraaminen onnistuu yleensä..jatka poraamista, paina päälle..

H Husqvarna220Ac sanoi:
5 reikää kuulostaa paljolta, vai onko se pitkä varsi/suuri tv? Yleensä poraan tavallisella poralla kun poraan raudoituksen läpi, mutta jos on verkkovirralla toimiva ”Hilti”, niin yleensä niillä pääsee poraamaan näiden läpi..jatka poraamista, paina päälle..
Se on 42" litteä-tv, mutta melko paksu sellainen. Joten se painaa. Tämä pitää kiinnittää:
https://www.kjell.com/se/sortiment/...parts-tiltbart-vaggfaste-for-tv-32-55--p57537
Okei, tarvitsisiko erityisen poran, sellaisen jos poraa terästä? :)

On melko suuri ero eri porien välillä.
Neljäleikkurinen pora on yleensä parempi kuin kaksileikkurinen.
On olemassa betoniporia, jotka poraavat helposti myös raudoituksen läpi, esim. Hilti:llä on joitakin erilaisia,
https://www.hilti.se/batteriteknik/instick/hammarborrkronor-(sds)/r4429

Olen joskus puskenut eteenpäin uusilla halvoilla porilla pääsemättä juuri mihinkään, lopulta olen lähtenyt ostamaan Hiltin poria, jotka "murjoivat" läpi hetkessä.

Jopa kone voi olla loppuunkulunut.
Minulla oli iskuporakone, jolla oli vaikea porata, riippumatta poranterästä. Uusi kone teki ihmeitä. Oletan, että se mekanismi, joka tuottaa iskun, voi kulua ja silloin iskut eivät ole yhtä tarkkoja ja tehokkaita. Vain teoria.

• Tykkään
mgunderyd
  • Laddar…
Demmpa Demmpa sanoi:
On melko suuri ero eri porien välillä.
Nelileikkuinen pora on yleensä parempi kuin kaksileikkuinen.
On olemassa betoniporia, jotka myös poraavat helposti raudoitusraudan läpi, esim. Hilti:llä on joitakin erilaisia,
[linkki]

Olen muutaman kerran yrittänyt porata uusilla halvoilla porilla ilman että pääsin juuri minnekään, lopulta olen mennyt ostamaan Hilti-poran, joka meni läpi hetkessä.
Näyttää hyvältä tuo, joten ei ole vaaraa vain porata läpi? :)

• Tykkään
Lassebo
  • Laddar…
Demmpa Demmpa sanoi:
On melko suuri ero eri porien välillä. Pora, jossa on neljä terää, on yleensä parempi kuin sellainen, jossa on kaksi terää. On olemassa betoniporia, jotka poraavat helposti myös raudoituksen läpi, esimerkiksi Hilti:llä on useita erilaisia, [linkki]

Olen muutaman kerran hionut uusilla halvoilla porilla ilman että pääsen juuri eteenpäin, lopulta olen mennyt ostamaan Hiltiporan joka "mosasi" läpi hetkessä.
Näyttää siltä, ettei voi tilata yksityishenkilönä tuolta sivulta, enkä löydä sitä mistään muualtakaan. Tiedätkö, mistä sen voi saada?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.