Hei!
Haluaisin vinkkejä / seikkoja, jotka kannattaa huomioida, kun porataan melko suuri (30-50 mm halkaisija) reikä kantavan sisäseinän läpi putkea varten. Seinä on "kiveä", mutta olen epävarma materiaalista. Voi olla tiiltä ja rappausta, en tiedä.

Ajattelin asentaa putken (esim. VP-putken tai vastaavan) ja vetää antenni/hdmi-kaapelin sen läpi.

En voi ladata kuvia tänne, en tiedä miksi ("lähetä" -nappi ei tee mitään).
Siksi täällä on kuvia:

https://plus.google.com/100683352950957281726/posts/Efk8gbBB6So

Mitä minun pitäisi ottaa huomioon?
Onko olemassa vaara, että seinä halkeaa? Muita riskejä?

Kiitollinen vastauksista!

Ystävällisin terveisin! /marcus

• Käsin piirretty pohjapiirros, jossa merkitty sisäänkäynti ja V-huone. Nuoli osoittaa seinän, jonka läpi suunnitellaan poraamista.
Ei pitäisi olla mitään ongelmia. Ei kovin suuri reikä.

Sähkömiehet ja putkimiehet poraavat reikiä koko ajan paksujen kantavien seinien läpi.

Samaa mieltä edellisen puhujan kanssa. Ei pitäisi olla mitään ongelmaa. Itse porasin suuren reiän, noin 120 mm, kiviseinän läpi ja se kestää vieläkin ;) Mutta etkö voisi vetää kaapelin seinän viertä pitkin, niin vältyt poraamiselta jne. tai sitten piilottaa kaapelin listojen taakse?

Julasta löytyy hyviä ja edullisia porasahateräjä tähän tarkoitukseen.

Porasin ensin pienellä yleisporalla. Se oli huokoista.
Porasin sitten halvalla pitkällä poralla muuria varten. Voin silloin mitata seinän syvyyden.
Se osoittautui paljon ohuemmaksi kuin luulin.

Otin johdot mukaan Hornbachiin (missä on VP-putkia jopa 32 mm). Kävi ilmi, että 25 mm riitti johdoille, jotka tarvitsin vetää läpi.

Ostin sieltä 25 mm reikäsahan muurattuja seiniä ja kevytbetonia varten (wolfcraft), joka voisi porata noin 63 mm syvälle.

Koska minulla oli pieni reikä läpi seinän, saatoin porata vähän molemmilta puolilta, siitä tuli siisti. Sahasin VP-putken ja laitoin sisään.

Siitä tuli todella hyvä.

• Tykkään
lundbergj ja 1 muu
  • Laddar…
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.