Kuinka betvinga jäykkä tammipuu tukki saadakseen ruuvi sisään, joka voi kantaa jonkin verran kuormaa?

Lato, joka minulla on jaetulla maatilallani, on vankka tammitukkiseinä tallia vasten (jossa minulla ei ole eläimiä). Voisi ilman muuta uskoa, että lato on seissyt sata vuotta, ja tila on tietenkin 1800-luvulta vähintään, mutta uudistettu ajan mittaan siellä täällä.

Yritän asentaa elfa-kantimia tallin sisäpuolelta, vanerin läpi, ja kiinnittää ruuvit tammitukkiin. Useissa kohdissa se on mennyt melko helposti, mutta nyt olen edessäni neliösentti tai kaksi, joka näyttää olevan kiveä kovempaa tammea.

Yritän esiporata 3,5 mm, jotta voisin sitten ruuvata sisään 5 mm ruuvin (80/90 mm). Olen siis kokeillut porata hieman eri paikoissa sen linjan ympärillä, johon neljäs elfa-kantimeni pitäisi kiinnittää. Ylös/alas on joustavaa, mutta sivusuunnassa minun on pidettävä linja.

Kotikonstini on, että pora, ja sitten ruuvi, kastetaan hieman öljyyn ennen kuin ne katkeavat turhissa yrityksissä tunkeutua läpi. Yritän rypsiöljyä, mutta se ei anna merkittävää apua.

Onko jollakin parempia ehdotuksia? Olen siis kokeillut porata hieman eri paikoissa sen linjan ympärillä, johon neljäs elfa-kantimeni pitäisi kiinnittää. Ylös/alas on joustavaa, mutta sivusuunnassa minun on pidettävä linja.

Nosta poran halkaisijaa...

/ATW

R
Mitä käytät ruuvinvääntimenä/iskuruuvinvääntimenä?

Mitä tapahtuu kun yrität ruuvata sisään? Pyyhkii tai eikö ruuvinväännin jaksa?

Mitä ruuvia käytät? Onko sillä leikkaava kärki?

Vaha on myös hyvää voiteluainetta ruuveille puussa.

• Tykkään
galaxy85
  • Laddar…
A ArneTW sanoi:
Siirry suurempaan porakokoon...

/ATW
Se voi olla idea; iso reikä ja tulppa

R RalleB sanoi:
Mitä ruuvinväännintä/iskuruuvinväännintä käytät?
Yksi SININEN!
(vitsailen vain)
En muista tehoa, mutta se on melko voimakas Makita. 18 V, jos muistan oikein. Mutta se ei auta myöskään paremman tehon saamiseen porakoneella.

Mitä tapahtuu, kun yrität ruuvata sisään? Kiristyykö se vai eikö ruuvinväännin jaksa?
Ei mitään, se vain pirstoo vaneria mutta ei liiku millimetriäkään sisäänpäin, kaksi katkennutta poraa myöhemmin.

R Robert-san01 sanoi:
Mikä ruuvi se on, jota käytät? Onko siinä leikkaava kärki?
Svra kyllä, leikkaava kärki
Byggmax hyllytavara, 5.0x90mm
Vaha on myös hyvä voiteluaine ruuveille puussa.
Hmm joo ehkä sitä voisi kokeilla?
Onko sinulla ehdotusta, millaista vahaa pitäisi käyttää?

S Solbacken (Lindome) sanoi:
Svra ja, skörande spets
Byggmax hyllvara, 5.0x90mm

Hmm ja det kanske kan vara värt att testa?
Har du nåt förslag på vilken sorts vax det ska vara?
Monet ruuvit ovat yleensä tehty tehtaalla vahatuiksi, koska se toimii myös ruostesuojana. Kokeilisin hieman kynttilävahaa.

Millaista poranterää käytät, jos et tuskin pääse puuhun? Terävä metallipora pitäisi pystyä läpäisemään kovimpikin tammi helposti.

Kun poraat tammeen, sinun tulee valita poran koko, joka on mahdollisimman lähellä ruuvin halkaisijaa. Käytän sitten palan parafiinia, jota raaputan ruuviin. Lopullinen kiristys kannattaa tehdä käsin. Käytä hyviä ruuvinpäitä, kuten torxia. Olen tuhonnut monia työkaluja vanhassa tammessa.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.