Hei,

Tässä tulee vielä yksi "onko seinäni kantava" -kysymys. Olen melko varma, että siitä on ajan myötä tullut sellainen, mutta haluaisin saada neuvoja siitä, miten poistan seinän olohuoneen ja keittiön väliltä.
Ehdot ovat seuraavat!

Pohjapiirros, jossa punaisella merkattu poistettava seinä ja vihreällä limityspalkki. Näytä myös huoneita, kuten keittiö, makuuhuone ja autotalli.

Piirustuksessa olen punaisella merkinnyt poistettavan seinän.

Vihreä on liimapuupalkki seuraavin mitoin,
Pituus: 8200 mm
Korkeus: 300 mm
Paksuus: 110 mm
Se näyttää päätyneen sinne siitä syystä, että talon rakentamisen jälkeen muurattiin uuni.

WW-tyyppisten kattoristikoiden mitat
A: 145x45
Y: 145x45
Jänneväli n. 8 m
KK: 1200 mm

Kysymys kuuluu, ovatko palkin varassa olevat kaksi väliseinää tulleet kantaviksi vai voivatko kattoristikot kantaa palkin painon. Pitäisikö minun tai onko pakko asettaa pilari/kannatinpylväs palkin alle, missä poistan seinän?

Hyvin kiitollinen neuvoista :)

Liimapuupalkkisi kestää noin 100 kg/metri kuorman oman painonsa lisäksi. Se ei ole paljoa. Voisi epäillä, että selitys löytyy ullakolta. Ehkä joku osa kattohirsistä (jotka ovat itsensä kantavia) on katkaistu savupiipun rakentamisen yhteydessä? Sinun pitää mennä ullakolle ja valokuvata! Missä lumitalousvyöhykkeessä talo sijaitsee?

J justusandersson sanoi:
Laminaattipalkkisi kestää noin 100 kg/metri kuormitusta omapainonsa lisäksi. Ei ole paljon. Voidaan epäillä, että selitys löytyy ullakolta. Ehkä joku osa kattotuoleista (jotka ovat itsenäisesti kantavat) on katkaistu hormin rakentamisen yhteydessä? Sinun täytyy mennä ullakolle ja ottaa valokuvia! Missä lumialueessa talo sijaitsee?
Ei, kattotuolit näyttävät koskemattomilta, tai yksi on vaikuttanut (se, joka on lähimpänä hormia), mutta palkki lepää niiden päällä ja on kiinnitetty yläosastaan. Alan miettiä, onko sillä tekemistä aiemmin poistettujen sisäseinien kanssa (ne kaksi seinää, joihin palkki liittyy, ovat aiemmin olleet pitkä seinä). Lumikuorma-alue 2.5 kN/m2.

Rakennus ullakolla, tikapuut, kattohirret ja betonihormi näkyvissä puisen lattian päällä.

Paras vastaus

Diagonaalitanko (jännittyvä) lähinnä savupiippua on palautettava. Se koostuu alun perin kahdesta rinnakkaisesta laudasta, mutta sen ei tarvitse näyttää siltä. En ymmärrä liimapuupalkin tarkoitusta, mutta todennäköisesti eivät ymmärtäneet ne, jotka asettivat sen paikoilleen. Olen taipuvainen ajattelemaan, että voit tehdä asian itsellesi helpoksi ja jättää sen huomiotta. Se lepää ilmeisesti alakehikoiden päällä. Se painaa noin 16 kg/metri, joten se ei aiheuta paljon vahinkoa. Tarkista, ettei punaisessa seinässä ole pylväitä ennen kuin revit sen.

J justusandersson sanoi:
Kalteellinen tanko (kohdistettu vetovoimaan) lähimpänä savupiippua täytyy palauttaa. Se koostuu alun perin kahdesta rinnakkaisesta laudasta, mutta sen ei tarvitse näyttää siltä. En ymmärrä liimapuupalkin tarkoitusta, mutta tuskin ymmärsivät ne jotka sen sinne laittoivatkaan. Olen taipuvainen ajattelemaan, että voit tehdä itsellesi yksinkertaisen ja jättää sen huomiotta. Se lepää ilmeisesti alustoilla. Se painaa noin 16 kg/metri, joten se ei tee paljon vahinkoa. Tarkista, ettei punaisessa seinässä ole pilareita ennen kuin puret sen.
Ajattelin vähän samalla tavalla alussa, että sillä ei ollut mitään todellista tarkoitusta, mutta en oikein uskaltanut haha. Yleensä oletetaan, että ihmiset tekevät asioita jonkin syyn vuoksi. Korjaan kattopalkin tilaisuuden tullen ja olen tarkkana, kun puran seinän.

Kiitos avusta toistaiseksi, katsotaan saanko syyn palata uudestaan.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.