Olen täydellisesti remontoimassa yksikerroksista tiilitaloa, joka on rakennettu vuonna 1960.
Talossa on lämmitetty kellari vesiradiaattoreiden kautta. Kellarin ja yläkertakerroksen välipohja koostuu raakaponttilattiasta ja -katosta, tuulensuojapaperista ja kutterinlastuista eristeenä.
Ajatuksena on asentaa lattialämmitys ja tammiparketti raakapontin päälle.
Onko jotain erityistä, mitä minun pitäisi ottaa huomioon?
juuri kuten mainitset, ajatuksenani on antaa sen olla sellaisenaan. Mutta sitten olen nähnyt useita tapauksia, joissa se on poistettu ja sen tilalle on laitettu uusi eristys, mikä on tehnyt minut epävarmaksi.
Onko olemassa haittoja, jos sen antaa olla, ja onko olemassa merkittäviä etuja, jos sen vaihtaa moderniin eristykseen?
Ainoa haitta, jonka voin keksiä, on että se palaa hyvin, ja luultavasti on mahdollista saada parempi äänieristys. Mutta lämmityksen osalta sillä ei ole mitään merkitystä, kunhan molemmissa kerroksissa on jonkinlainen lämmitys. Ja jos kellarin lämmitys suljetaan kokonaan, on etuna, että yläkerrasta vuotaa sopivasti lämpöä, jotta siellä ei niin helposti tule pakkasta. (On sama rakenne talossani, mutta säästän alakerran lämmityksessä.)
On 70-luvun talo, jossa on kellari ja kerros, kuten kuvailit. Myös tämä välipohja on täytetty purulla. Olemme aloittaneet kerroksen remontoinnin, mutta aiomme myöhemmin aloittaa kellarista. Kun sen aika koittaa, ajattelin vetää jonkin verran sähköä välipohjaan ja valaistusta välipohjaan, ja siinä yhteydessä poistan purun ja korvaan sen toisella eristeellä. Miksi? Jotenkin tuntuu epämiellyttävältä puru paloturvallisuuden näkökulmasta. Samalla kun välipohja on kuitenkin puuta. Mutta silti.
Remontoimme pienen kotitoimiston; noin 4m2, täällä alakerrassa. Teimme saman silloin vetämällä sähköä välipohjaan ja poistimme purun. Voi taivas, mikä määrä purua siinä oli - vain tällä pienellä alueella. Tuskin uskallan ajatella, kuinka paljon purua on, kun teemme takkahuoneen, joka on 30 neliömetriä...
Lastulla on suurempi tiheys ja sen pitäisi kuten kivi- ja lasivillan vaimentaa ääntä paremmin. Lisäksi se toimii kosteuspuskurointina! Näen vain etuja verrattuna nykyaikaiseen eristykseen, jos ei ole suuria tarpeita lämmöneristykselle.
Purulla on suurempi tiheys ja sen pitäisi kivivillan tavoin lasivillaan verrattuna vaimentaa ääntä paremmin.
Lisäksi se on kosteutta tasaava!
Näen vain etuja verrattuna moderniin eristykseen, jos ei ole suuria tarpeita lämmöneristykselle.
Huddingebo, olen myös huddingebo. Vain pieni hauska sattuma
Tarkoitatko, että kivivilla on parempi kuin lasivilla?
Huddingebo, minäkin olen huddingebo. Vain pieni hauska sattuma
Tarkoitatko sinä että kivivilla on parempi kuin lasivilla?
Mitä tarkoitat kosteuspuskuroinnilla?
https://hallahus.se/renovera/stomme...produkt från,ett alternativ främst i bjälklag.
Se kykenee imemään ja luovuttamaan kosteutta ja tekee palkiston kestävämmäksi vuosittaisten kosteuden vaihteluiden suhteen kellarissa tai ullakoilla.
Jos kellarisi on aina kuiva, niin et hyödy kovin paljon siitä ominaisuudesta.
Kivivillan pitäisi olla hieman paremmat ääntä eristävät ominaisuudet korkeamman tiheyden ansiosta, sanotaan.
Minulla on sitä kaikissa sisäseinissä ja lasivillaa paremmilla lambdavärden ulkoseinissä.
Minulla on 70-luvun talo, jossa on kellari ja kerros kuten kuvailet. Myös tämä välipohja on täytetty purulla.
Olemme aloittaneet kerroksen remontoinnin, mutta aloitamme ajan myötä kellarissa. Kun lopulta teemme sen, olen ajatellut vetää osan sähköt välipohjaan ja valaistuksen välipohjaan, ja aion samalla poistaa purut ja korvata ne muulla eristeellä. Miksi? Jollain tavalla puru tuntuu epämiellyttävältä paloturvallisuuden kannalta. Samalla kun välipohja on toki puusta. Mutta silti.
Remontoimme pienen kotitoimiston; noin 4m2, täällä alakerrassa. Teimme silloin saman vetämällä sähköt välipohjaan ja poistamalla purut. Hitto miten paljon purua siellä on - pelkästään tällä pienellä alalla. Tuskin uskallan ajatella kuinka paljon purua siellä tulee olemaan, kun teemme 30 neliön takkahuoneen...
Keväällä remontoitiin keittiö, johon asennettiin vesikiertoinen lattialämmitys mm. Lattianiskat suoristettiin/vahvistettiin ennen uritettuja lastulevyjä. Kaikki lastulevy lattianiskoissa siirrettiin väliaikaisesti sähkö- ja vesijohdoille, mutta kaikki lastulevy asetettiin sitten takaisin. Keittiön alla on kodinhoitohuone ja on ihan mukavaa, että pesukone voi linkoutua alhaalla ilman, että se kuuluu keittiössä.
Suosittelen siis säilyttämään/kierrättämään lastulevyn eristeenä.
Lastu ei pala kovin nopeasti, koska se on melko tiivistä eikä happea pääse siihen. Jos se palaisi niin voimakkaasti, että se olisi läpäissyt lattialastulevyn ja alkaisi hehkua lastussa, olisi talo luultavasti aika menetetty. Säilytä lastu, koska se on melko äänieristetty.
Liityn niiden joukkoon, jotka sanovat säilyttävänsä kutterinlastut. Mahdollisesti kutterinlastut ovat painuneet hieman vuosien mittaan niin, että sinulla on ilmaväli lattian ja eristeen välillä, joten jos joka tapauksessa olet jo purkanut ruodelaudat, saattaa olla parempi ostaa lisää kutterinlastuja ja täyttää niitä. Muuten, anna niiden olla.
@Daaaaaniel Et arvaakaan. Purin kokonaisen trossbotten-talon vuodelta -29, noin 70 neliömetriä (johtuen laajoista vaurioista). Lopetin laskemisen noin 30 roskapussin kohdalla. Kutterinlastuja vaatteissa, hiuksissa, KORVISSA. Kutterinlastuja, jotka pysyvät kiinni vielä vaatteiden pesemisen jälkeen... Sitten sanotaan, että on paljon miellyttävämpää, kun kyseessä on höyläys- tai kutterinlastuja. Ei kuten täällä, missä oli karkeaa sahanpurua sekoitettuna hiiripesiin. Olen vaihtanut sen puhallusvillaan...
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.